Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Johnny Blade skrev:Nu vore det väl en ide att stoppa i en motorvärmare.Det var inge kul alls att göra det med motorn på plats.

Folk påstår till och med att det är omöjligt, men jag vill minnas att du gjort det ? :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Som vanligt, snabbt och tjusigt :)

Som Jonnhy Blade säger, vill ni ha motorvärmare i så montera i den nu.

Jag blir väldigt avundsjuk på eran hetvattentvätt ;) Är det typ något liknande som karuselltvätt ni har?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Är det insticksvärmare som ni tycker är svårt att montera ?
Den monteras väl som vanligt i en frysplugg .

Annars borde väl en slangvärmare funka på nedre kylarslangen.

Angående tvätten: Det är en vanlig tvätt i plåt, modifierad med en 2KW doppvärmare från en jula vattenkokare. vätskan är vatten + ca 20% tvättmedel tvättmedel för högtryckstvättar.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33279&page=3
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Japp en insticksvärmare, problemet är när motorn sitter i bilen så är det skittrångt att montera dit den.


Fiffig tvätt!! Den verkar funka riktigt bra också när man tittar på resultaten :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Bempa skrev: Fiffig tvätt!! Den verkar funka riktigt bra också när man tittar på resultaten :thumbup:
Jag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.

Är det aluminium motorer blir det väldigt rent och snyggt :-)

Bild
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

bennysteen skrev:Är det insticksvärmare som ni tycker är svårt att montera ?
Den monteras väl som vanligt i en frysplugg .

Annars borde väl en slangvärmare funka på nedre kylarslangen.
Defa och gänget tycker man ska ha slangvärmare för att det är "omöjligt att få dit" en doppvärmar ei en frysplugg, för att det sitter grejer ivägen osv, men jag har för mej johnny blade har gjort det med motorn monterad 8och mycket svordomar får man anta), däremot ska det vara lätt med motorn ur.

På min ST165 hade jag en defa slangvärmare på just nedre kylslangen, funkade sådär tyckte jag, fick aldrig ordentlig värme i motorn med den.
Angående tvätten: Det är en vanlig tvätt i plåt, modifierad med en 2KW doppvärmare från en jula vattenkokare. vätskan är vatten + ca 20% tvättmedel tvättmedel för högtryckstvättar.
Intressant, i forntiden när man jobbade med bilar så hade vi en "kok" som man sa, vilket var en stor låda med en roterande korg i (man fick lätt i ett 4cyl block och en topp samtidigt, plus en massa andra delar), och sen munstycken som spolade vatten som höll tämligen hög temperatur (ställbart men jag tror det var typ 80 grader) ..den har man ju saknat ganska ofta sen dess, har inte ens tänkt på att det kanske räcker med värme för att fixa nåt nästan lika bra.

..Däremot har jag en beg bänkdiskmaskin i garaget jag tänkte bygga om till sluten cirkulation för att tvätta motordelar i, men där är det ju inte tal om motorblock, inte bil iaf, tanken var mest MC-delar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Jag brukar byta vätskan 1-2ggr /år beroende på hur många motorn som passerat igenom. Grejor brukar bli 100% rena bara genom att låta dom ligger i 70-90 gradigt vatten. Sedan tar man upp dom, sköljer med vanligt vatten och sedan torkar dom snabbt på egen hand pga dom är varma.

Är det aluminium motorer blir det väldigt rent och snyggt :-)
Ja men det där vart ju skitsnyggt :thumbup: Verkligen bra drag i den :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Det har mekats en del i helgen. Jag tog lite ledigt i lördags för att göra ärenden men Benny och Rikard körde på.

De rengjorde kupéfläkten samt tog loss och rengjorde oljekylningen för kolvarna.

Lördag:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid375984

På söndagen fortsatte jag och Benny med hopskruvande av motor.
Vi gjorde ett par upptäckter vad gäller lager.
Bra saker att veta nu innan vi skruvar ihop.

Söndag:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid376011
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Kul att se att ni mäter och har ordentlig koll på läget :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av cheetah1 »

Nu blir ju jag också sugen på att renovera motor...
Skriv svar