Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Japp regulatorn sitter i generatorn

Kul med provkörning! :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Bempa skrev:Japp regulatorn sitter i generatorn

Kul med provkörning! :thumbup:
bra, tack för infon. Då skall jag kolla inuti imorgon om jag kan byta dioderna och kolla släpbanorna, kolen osv. skönt med lite finmek. Har varit mycket grismekning sista dagarna.

/b
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Hej igen! Jag har nu återvänt från en drygt 3 veckors semester.

Vi har besiktat Celican idag. Benny och Rikard har jobbat på mycket bra under min bortavaro. Den motor jag hjälpt till att riva och bygga satt nu i den bil jag hjälpt till att rostlaga!

Här ser ni hur det gick: http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377439

Kolla CO! ( kom ihåg att katten är rensad :) )
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Benny och några bekanta har idag kört bilen på isbana. Här följer en lite bullrig filmsnutt:

[youtube]6DOBq-ptN_A[/youtube]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Angående intercoolern, har du följt instruktionerna när du fyllde upp den ? den är extremt känslig på rätt nivå, och gör man inte som det står (utan istället bara fyller på som vanligt) kommer du garanterat få en felkod för låg vätskenivå.

Och har du felkod lär den tända check engine och köra i limpmode antar jag, och det kan vara därför du inte har så bra laddtryck, den fetar även på bränslet rätt rejält.

Är turbo-VSV'n inkopplad fortfarande ? Om den är det tillåter ju inte ECU fullt laddtryck om inte ett gäng parametrar är korrekta, jag tror (men är inte säker) att checkengine är en sådan, men motorn måste även ha uppnått korrekt driftstemperatur innan den tillåter fullt laddtryck.

Många kopplar ur den VSV'n och styr laddtrycket på annat sätt istället, typ en EBC,kulventil eller bara en pysventil.

(Jänkarna har dille på att borra ur VSV'n istället, då får man bara grundtrycket innan bilen är varm osv, men sen får man då högre tryck än vanligt.)


Intercoolern ja, jag minns inte i huvudet hur man gjorde när dne skulle fyllas, men det var nåt med att trampa gaspedalen i botten ett antal gånger medans man fyller har jag för mej, det var väl tyvärr 12 år sen jag hade en ST165 nu.. Jag tror det står i vanliga användarhandboken dock, annars kan man nog googla fram det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Johnny Blade »

What!Trasig fälg,hur gick det till? Stoppsladd mot ett pimpelhål?. ;)
Glenn skrev:Angående intercoolern, har du följt instruktionerna när du fyllde upp den ? den är extremt känslig på rätt nivå, och gör man inte som det står (utan istället bara fyller på som vanligt) kommer du garanterat få en felkod för låg vätskenivå.
Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
blompa
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 13:37:56
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av blompa »

Vi har felsökt våra felkoder idag.

54an var rätt enkel.

Det sitter en flottör längst upp i intercoolern. Den har enkel on/off-funktion. Om flottören flyter då får du ingen felsignal. Då är intercoolern full.

Vi mätte upp våran flottör och den fungerade men när vi kontrollerade den i vatten sjönk flottören. :D
Vi byglade istället sladden för att slippa felkoden.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... #pid377518

Idag hann jag med att köra bilen för första gången. Den är klart kul att köra. Känns tajt och den hanterar sin effekt mycket bra. Kul att köra. tajt växellåda. Linjär effektkurva. Helt enkelt en tuff bil!
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Johnny Blade skrev:What!Trasig fälg,hur gick det till? Stoppsladd mot ett pimpelhål?. ;)
Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.
Vi hade 5mm spacers i alu fram. den på sidan med trasig fälg var pulveriserad, så det var nog glappet som uppstod mellan fälg och nav som knäckte den.

/B
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Johnny Blade skrev: Jag har då aldrig fått nå sådana felkoder.
Då är den nog byglad skulle jag gissa :) ..inte helt ovanligt.

Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: Även ST205 har problem med intercoolernivågivaren, den är så känslig så att har man rätt mängd vätska när det är varmt kommer den att varna när det är minusgrader.
FELKOD 54.
Detta kan jag gå i god för fast jag är tveksam till att det handlar om utetemperaturen. Snarare vätskans temperatur och motortempen som värmer upp laddluftkylaren. Jag brukar få felkoden ungefär 2 ggr/sommarsäsong. Brukar kunna fylla på en del och det måste ju betyda att jag har ett läckage men jag har aldrig sett någon vätska på garagegolvet eller på asfalten.
Lite irriterad på felet men tänker absolut inte bygla kontakten. I alla fall inte så länge intercoolern tappar vätska :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar