Celica GT4 (ST165) 1988

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

cheetah1 skrev:Den går med andra ord alldeles för snålt. Det kan inte vara så att dom vanliga spridarna inte går, utan den bara går på kallstartsspridaren? Används den som typ accellerationspump när den är kall?
att vanliga spridarna inte öppnar är precis vad vi också upptäckte i eftermiddags, mätte med oscilloskop mot en spridare.

vi har kontrollerat det vi kan, jag undrar om det fuel-cut som går in omdelbart, vi har provat koppla ur MAP sensor utan skillnad. något annant ?
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Är motståndet till spridarna inkopplat?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Bempa skrev:Är motståndet till spridarna inkopplat?
jo, bra tips annars. inte helt uppenbart för många kanske. vi har kontrollmätt dels att dom har 12v på den gemensamna anslutningen och även resistansen , ca 8ohm, genom varje, samt att det är 12v på spridarnas ena stift med tändningen påslagen.

vi har också kopplat ur ECU helt och jordar stiften i kontaktstycket från spridarna och då klickar det fint från spridarna. så därför misstänker jag att det är själva ECU som inte öppnar dom.

finns det något sätt att disabla fuel-cut helt ?
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Jag lossade fördelaren och kopplade ett tändstift direkt från tändspolen. Det räcker att vrida fördelaren med fingrarna för att få gnista och även höra att spridarna klickar.

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=376768

så spridarna funkar nog som tänkt. Antingen bränsletrycket eller någon skyddsmekanism som träder in och disablar spridarna vid högre varvtal, blir mätning av bränsletryck härnäst.

Angående fuel-cut. Jag har förstått att Det jag trott var en vanlig MAP sensor igentligen är en fuel-cut. Det går att koppla bort slangen som går till den helt för att helt disabla fuel-cut i felsökningsyfte.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Glenn »

Ja, de äldre 3s-GTE använder ju inte MAP-sensor utan en vanlig "flapgivare", gen3 och framåt använder MAP-sensor.

Anledningen att manb brukar bygga FDC är väl mer att även turbotrycksmätaren går på samma sensor.

(Dock är ju den inbyggda turbotrycksmätaren inte speciellt bra av olika skäl)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

fortsatte idag.
http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... pid=376813

bränslestrycket är ok, provkörde med lossad fuelrail och skruvdragare på fördelaren och upptäcker att spridaren slutar öppna vid ca 1000-1500rpm. Sänker man varvtalet så börjar den öppna igen.

Misstänker antingen fel i givarna i fördelaren eller något ECU har för sig. Skall se om jag kan generera en felkod.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Hur går det för dig med detta? Blir det någon ordning på bilen?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

Bempa skrev:Hur går det för dig med detta? Blir det någon ordning på bilen?
Jag har felsökt intensivt hela veckan, Verkar vara en kombo av inställning av TPS och tändning som gjorde att den dog efter 2-3 sekund. Nu är motorn varmkörd. Härnäst skall drivaxlar,avgassystem, etc på plats. Rikard fick igång kupefläkten igår. Exakta felet är osäkert.
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av Bempa »

Härligt att ni fick ordning på det, bara slutspurten kvar nu :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
bennysteen
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 07 nov 2015, 20:35:09
Bilmodell: Celica Gt4 st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Umeå
Land (Country): Sweden

Re: Celica GT4 (ST165) 1988

Inlägg av bennysteen »

första provkörningen idag, lite läckage här och där. vår generator ger bara 12 v vid tomgång och 12.5 vid 3000 rpm. så någon behövs fixas. sitter laddregulatorn inuti heneratorn ?

http://www.alfapower.nu/viewthread.php? ... 78&page=15
Benny Steen
AlfaRomeo 75 TS Challenge #58
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628
Skriv svar