Sida 1 av 22

Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 12:11:30
av amby
Jag köpte min Celica GT4 på hösten 06 och har sedan dess försökt få den lite snabbare och driftsäker på banan och vägen.
Jag valde celica för jag tycker det är en grym design, många av mina kompisar körde japanska sportbilar och så klart jag älskar rally!
Att det sen inte kostade 200 000kr är ju en fördel när man ska ta ut den på banan.

Modifikationer från förra ägarna
dumpventil
pysventil 1bar
bortkopplad fule cut


Modifikationer så här långt på motorn
3" Downpipe från Raidopower.com
Catch Tank alu F1-Z
GFB Hybrid Dump
GFB Reactor Boostcontroller
Turbo från en japansk gen 3 (3sgte) så kallad (CT20b)
Metallisk Racing katalysator
Aluminium kly från ASI
Apexi luftfilter
Frontmatad intercooler bestående av
Rör och Slangar från SSautochromes Fmic-kitt till ST205
Intercooler från KLracing
Extra slangar från Do88.se


Styling och annat
Rally stänkskydd
Vita ATE 16" Rally Fälgar
Momo Race 3000 ratt
TRD växelspaks knopp
Flyttat batteri
Redstuff bromsbelägg fram och bak
Goodridge stålomspunna bromsslangar
Innovate bredbandslambda mätare LC-1

Grejer som inte bilivit installerade än
Supra spridare 550cc
Arpbultar
Cometic stålpackning
Oljekyl och oljefilter omflyttnings kitt

Framtidsplanen
Just nu vet jag inte riktigt jobbar innom bilindustrin, men just nu är inte jobbet i direkt fara, men man vet ju aldrig.
Handlar mycket på ebay och kronan är ju väldigt svag nu så det blir inte så mycket inköp.

Men det jag skulle behöva är
Ett 3 tums avgasystem
Eftermarknads sprut + mappning
Fjäderbensstag bak
Sänknings fjädrar eller coliovers
En Bränsletryckregulator


Får se om jag vågar mig på att testa att etanol konvertera utan mappning.
har ju 550cc spridarna och bredbandslambdan.



Så här ser motorn ut i dag
Bild

Och bilen på sommar fälgarna
Bild

Inredningen
Bild

Mer bilder finns på http://www.garaget.org/A_Amby

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 12:30:47
av Tommen
Gillar din bil och modsen skarpt.

Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?

Mvh Tommen

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 12:33:38
av JohanRocker
skysst du har kommit långt! fortsätt i den stilen! :twisted: :twisted:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 14:17:29
av amby
JohanRocker
Om man jämför med resten här på klubben har jag precis börjat..Men jag är ju inte färdig än!

Tommen
Min Intercooler är den minsta dom säljer på KLracing
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1491

Läste någonstans att den klarar 350hk så det ska räcka till min ct20b.
Med den behövde jag inte flytta några dimljus eller plocka bort krockbalken.
Fäste intercoolen faktiskt i ljust den balken.
Kan fixa bild på det.

Jag är inte så bra med rör och så jag köpte ssautochrome kittet och använde det jag kunde.
Det blev inte som kittet riktigt var tänkt men det fungerade ändå bra.

Där jag köpte det stod det att det var gjort till ST205 men kunde modifieras att fungera i både ST185 och ST165
http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1438
Betalade 2100kr för mitt kitt och det var det kanske värt.
Sålde den feta intercoolern till en kompis så det blev ganska billigt.

För att få allt att få plats var jag ockås tvungen att flytta på batteriet till kofferten
Ersätta original luftfiltret med ett som inte tog lika mycket plats.
Flytta på expandtionskärlet.
+extra rör och några extra slangar. Mest för att kittet inte stämmer med insuget eller turbon.

Fast räkna med ganska mycket små pyssel..

Ska fixa mer bilder

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 16:21:54
av amby
Bilder från FMIC bygget..
Inte mycket plats här, här är inte allt fast skruvat så det ser ut som det tar i.
vänster uppifrån
Bild

vänster under
Bild

under intercooler- fastskruvad i krockbalken
Bild

höger under-den går ner på stället där expandtionskärlet satt innan
Bild

Så här ser det ut framifrån
Bild

Klarat den modifikationen som gett mest hk...

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 17:12:18
av Tommen
Ser skit bra ut. Jättebra bilder.
Precis den storleken jag är ute efter. Verkar kräva minst ingrepp i bilen och dess utseende.
Din ligger ju himla fint bakom frontspoilern. :P

Skall kolla upp lite leverantörer.
Tack så länge.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 22:15:24
av Jesper Nilsson
Fin bil ! :D

och så en fråga ;) vart kan jag hitta en såndär växelspaksknopp ? :)

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 22:34:21
av amby
Jesper Nilsson skrev:Fin bil ! :D

och så en fråga ;) vart kan jag hitta en såndär växelspaksknopp ? :)
Ebay..
Det absolut bästa stället att hitta prylar till våra gammla toyotor..
Fast som sagt det är lite dyrt nu när en dollar ligger på 9,30kr typ.

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: fre 06 mar 2009, 23:01:47
av Jesper Nilsson
Aha okej ! då ska jag hålla koll där ;)

Re: Amby's Celica GT4 -91

Postat: mån 09 mar 2009, 13:07:36
av Tommen
Tjenare.
Kollade på KLracing på intercoolern som du köpte. Blir nog en likdan för mig.
Hur löste du det med rördimensionerna?
Intercoolern har ju 57mm in/ut.
Turbon ligger på ungefär samma har jag för mig. Vet inte vad Supraturbon har som jag skall använda. Men insuget har väl uppåt 70-75mm.

Körde du med 57mm från turbo till intercooler och med en förstoring direkt efter intercoolern och upp till insuget?
Mvh