Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Hopp ingen högskolan just nu i alla fall..
Så då lägger vi lite pengar på bilen då...Få se hur mycket beroende på hur det går med jobbet...Inte lätt i bilindustrin nu.

Installerade Walbro pumpen för några veckorsen.
Bild
Och hade ju lite problem med svajande laddtryck så nu har jag skaffat mig en fin boostcontroller
Greddy profec b II
Bild

Få se hur jag gör med fulerailen nu...original ska tydligen inte funka så bra med walbro pumpen enligt WolfKatz
MEN en kompis kör med 550cc spridare och original railen och han har inga problem..så jag är inte så orolig när jag kör 440 spridarna.


Kanske försöker jag bygga om min eller köper jag en av wolfkatz.. men dom är dyra 2600kr typ
Försökte ju köpa en genom http://www.tcsmotorsports.com men dom hade tydligen inga hemma..Fast Wolfkatz kunde tydligen skicka till Sverige om man fråga snällt...


Måste säga att Greddy boostcontrollen fungerar mycket bra...
Riktigt snabb uppspolning av turbon...och skulle den skena finns det ju ett skydd som man kan ställa in så den stryper turbon.

Shoppinglista om jag har kvar jobbet om några veckor.
Nya Lager (vilka ska man välja?)
Packningar (toyota original)
Cp kolvar och eagel stakar
Koppling från Clutchmaster god för 340hk
Ny Fuel Rail eller modda
Plana.hona och lätta svängjul
Lacka motorn (tips på bra färg på blocket?)


Fungerar allt som det ska och jag känner mig rik efter det blir det ett sprut.
Hittar man ett bra/billigt Apexi power fc så blir det nog ett sådan.
DTA och Civinco är jag lite fundersam på.
Civinco är ju plugg and play men dyrast...14000kr, finns ioförsig kurser man kan gå i Göteborg för att lära sig programmera det vilket hade varit väldigt kul.

Någon som sett eller kört en 3sgte med Civinco sprut..http://www.civinco.com/
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Finns en 205a med civinco sprut i åmål. Vet inte om han kör nån piggy back elr stand alone. Vet inte hur nöjd han är med det Om du har frågor te han så kanske jag kan fråga han, känner han lite, han hänger inte på detta forum.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Mm tror jag snackat med han på garaget...Känns ju lite osäkert med piggyback...
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av behr »

Vilka lager du använder är inte så känsligt. Ett känt fabrikat som Clevite ger sinnesro, om lagret har "Race" i namnet så känns det ännu bättre :)
Hammarlack funkar bra på blocket. Verkar tåla värme och diverse vätskor utmärkt. Fast på synliga delar (som ventilkåpa) blir det lätt sunkigt när man stöter imot med verktyg och motordelar...

DTA lär vara ett fint system. Civinco därimot är inte värt sitt pris. Kontaktdonen dom använder är de sämsta som finns alla kategorier, dom är avsedda att använda i datorer och liknande. Glappkontakt på en spridardrivare kan orsaka ett ras... Riktiga system använder kontaktdon avsedda för bilbruk. Dessa kontaktdon är givetvis mycket dyrare, så här är det uppenbart att dom valt bort kvalitet för en bättre vinstmarginal.

Det mest prisvärda systemet på marknaden är VEMS. Inbyggd bredbandslambda, egt, mapsensor och det man behöver. Nackdelen med VEMS är att det inte är så användarvänligt... Sist jag kollade var dokumentationen rörig. Men du kan nog muta någon för att installera det åt dig :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Ok.. bra info där. Civinco låter ju inte så bra längre då.
Clevite har jag hört talas om.. så då får det bli sådana

Googla runt lite på vems så får vi se..
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Finns ett som heter ViPEC också som verkar bra och ganska billigt. Tror formula studentbilen 2010 i karlstad kommer använda det bland annat.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

ViPEC har jag också kollat lite på.. Verkar bli vanligare i sverige nu...

I alla fall tänkte lämna in motorn på renovering nu i vinter..Men det verkar vara väldigt dyrt!
Pratat mycket med en kompis som lämna in sin topp och block på EB motor i borås.
Dom verkar bra..Någon annan som har en bättre firma eller som ockås tycker dom är bra?


Hade tänkte plocka isär allt själv.

Vad är värt att göra om man ska fixa smidda stakar,kolvar och stålpackning?

Tror jag börjar med det här
borra blocket
horna
Se över ventilerna
slipa vevaxeln

Om det inte spräcker budgeten
Plana block och topp
balansera och lätta svänghjulet.

Låter det som en bra plan?
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Michael W »

amby skrev:ViPEC har jag också kollat lite på.. Verkar bli vanligare i sverige nu...

I alla fall tänkte lämna in motorn på renovering nu i vinter..Men det verkar vara väldigt dyrt!
Pratat mycket med en kompis som lämna in sin topp och block på EB motor i borås.
Dom verkar bra..Någon annan som har en bättre firma eller som ockås tycker dom är bra?


Hade tänkte plocka isär allt själv.

Vad är värt att göra om man ska fixa smidda stakar,kolvar och stålpackning?

Tror jag börjar med det här
borra blocket
horna
Se över ventilerna
slipa vevaxeln

Om det inte spräcker budgeten
Plana block och topp
balansera och lätta svänghjulet.

Låter det som en bra plan?
Strunta i att slipa veven om den nu inte är lite skraltig. Bättre att lägga cashen på toppen, plana är ett måste om du ska köra stållamellspackning. Både block och topp ska planas, annars funkar det inte.
Boats n hoes
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Michael W
Ok..Ja det är ju viktigt att det är tätt..För annars blir det inte kul..
Hur går det för ditt bygge föresten?


Rycker mycket i Apexi köpar tankarna nu..

Tänkte jag skulle ta fram hur min ecu är pinad..
Det satt massa sladdar ivägen så inte så lätt som jag tänkt mig...Ska gå in för det ordentligt i morgon...
Enligt toyodi har jag en 89661-20770 ecu.

För jag köper apeix så ska jag med egna ögon se att det är möjligt att pin om
Senast redigerad av amby den lör 26 sep 2009, 17:59:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Cyrix »

Jag har en färdig excel fil med allt du behöver koppla om för att köra med Apexi på gen2 motor.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Skriv svar