Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Johannes Rydberg »

Vet inte om Det var den här tråden som jag läste. Att du plockade isär original v lådan för Att byta synkringen som var kass . Varför bytte du till st 205 lådan? Hicks Det inte Att lags originalet?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Larco »

amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan? :eh:
Pga annan utväxling då eller?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Larco skrev:
amby skrev:jo det kan varit min..vi trodde det var en synkring som var kass..Men det var lite mer än så...så det var flisor i hela lådan. Växellådan är ganska komplicerad så istället för att pilla allt för mycket på den så köpte jag en st205 låda för det ¨är starkare och man får bättre bränsle ekonomi med den.
Får man bättre bränsleekonomi med 205lådan? :eh:
Pga annan utväxling då eller?
Ja det var folk som skrev det på engelska forum i alla fall.. och jag tror dom...känns som om utväxlingen är mycket snällare på 5.
så du kan ligga på den i lägre hastigheter.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Oj var ett tag sen man uppdatera den här. Kan ju nästa tro att jag har sålt bilen men nej då.

Här är några bilder från sommaren 2011
Bild
Pappa köpte fet m3, hård som satan med coilovers och massa kolfiber blev en del åkt iden med..
Bild
Men celican fick ändå några mil under mätaren det året. Var bland annat uppe på Mantorp under JDM faceoff och kolla in martenhellers Mr2 gti.
Men rätt sparsamt ändå för att man är student. Men mitt studerande borde jag vara färdig med nu till sommaren så då kommer det nog hända mer. Känner redan nu att jag vill kasta mig på nya uppgraderingar.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av martenheller »

Hur har motorn lirat för dig? Inkörd och klar?
Har de blivit något nytt sprut och isåfall mappad?

Vad uppskattar du att du har för effekt i den?
Hoppas du kommer till träffen på Kinnekulle och kör!
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.

Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.


Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek. :D


Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.

Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.

Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt

Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av martenheller »

amby skrev:Nä jag först startade bilen var jag inte så glad efter renoveringen.
En vattenslag läckte och och för att fixa den trodde jag jag var tvungen att ta ut motorn.. Men den gick att byta utan för mycket jobb.

Sen lät det konstigt när motorn blev varm. Var rädd att det var något lager. Men det var bara kolvslammer.
Kopplingen luggade som fan i början men det problemet försvann allt efter som den blev inkörd.


Min begagnade växellåda gnisslade som fan när jag backade.. Visade sig senare att mina bromsbelägg var slitna och det var de som skrek. :D


Köpa sprut+ mappa finns det planer på men inga pengar för just nu.
Maxxtuning säljer ett plugg in sprut till st185 för 12,000kr och det verkar riktigt bra, rätt sugen på ett sådant.

Men bilen går rätt bra i nuläget så jag sitter inte i sjön. Hoppas jag får bra jobb efter mina studier nu så kanske det där blir mappning höst eller tidigt våren 2013.

Om bilen går helt optimalt så ska ecu som sitter i nu klara av 275hk.
Jag tror jag är rätt nära det och det som har åkt med tror att det kan vara rätt rimligt

Körde mot mina två bröder i 205 meter med tidtagning och jag var 1 eller 2 hundradelar efter dem.
Båda dom två bilarna har ca 300hk och rwd.
Okej skönt att det löste sig med slangen, och att det inte var någon fara med knackandet!
Okej ja sprut och mappning kostar ju flis, men de är ju ändå a och o känns det som :) Men som du säger, så länge bilen lirar och går bra så är det väl bara till att köra :)

275 hk räcker ganska långt för att ha kul :thumbup:
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Då har man fixat lite med Celican. bakaxeln läckte lite olja så tätade den och skruva ner kröken över bakaxeln. Den är lite rostig så ska fixa lite nya bittar och svetsa. Har även en ny ändrör som ska ditt.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av JohanRocker »

Kul att det rullar på! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar