Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Jag köpte min Celica GT4 på hösten 06 och har sedan dess försökt få den lite snabbare och driftsäker på banan och vägen.
Jag valde celica för jag tycker det är en grym design, många av mina kompisar körde japanska sportbilar och så klart jag älskar rally!
Att det sen inte kostade 200 000kr är ju en fördel när man ska ta ut den på banan.

Modifikationer från förra ägarna
dumpventil
pysventil 1bar
bortkopplad fule cut


Modifikationer så här långt på motorn
3" Downpipe från Raidopower.com
Catch Tank alu F1-Z
GFB Hybrid Dump
GFB Reactor Boostcontroller
Turbo från en japansk gen 3 (3sgte) så kallad (CT20b)
Metallisk Racing katalysator
Aluminium kly från ASI
Apexi luftfilter
Frontmatad intercooler bestående av
Rör och Slangar från SSautochromes Fmic-kitt till ST205
Intercooler från KLracing
Extra slangar från Do88.se


Styling och annat
Rally stänkskydd
Vita ATE 16" Rally Fälgar
Momo Race 3000 ratt
TRD växelspaks knopp
Flyttat batteri
Redstuff bromsbelägg fram och bak
Goodridge stålomspunna bromsslangar
Innovate bredbandslambda mätare LC-1

Grejer som inte bilivit installerade än
Supra spridare 550cc
Arpbultar
Cometic stålpackning
Oljekyl och oljefilter omflyttnings kitt

Framtidsplanen
Just nu vet jag inte riktigt jobbar innom bilindustrin, men just nu är inte jobbet i direkt fara, men man vet ju aldrig.
Handlar mycket på ebay och kronan är ju väldigt svag nu så det blir inte så mycket inköp.

Men det jag skulle behöva är
Ett 3 tums avgasystem
Eftermarknads sprut + mappning
Fjäderbensstag bak
Sänknings fjädrar eller coliovers
En Bränsletryckregulator


Får se om jag vågar mig på att testa att etanol konvertera utan mappning.
har ju 550cc spridarna och bredbandslambdan.



Så här ser motorn ut i dag
Bild

Och bilen på sommar fälgarna
Bild

Inredningen
Bild

Mer bilder finns på http://www.garaget.org/A_Amby
Senast redigerad av amby den fre 06 mar 2009, 17:20:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Tommen »

Gillar din bil och modsen skarpt.

Har en ST 165. Jag skall själv försöka mig på med Front IC och lite annat (CT26A bl.a.).
Skulle vara grymt tacksam om du kunde visa några bilder på hur du monterade Front IC:n.
nu har vi ju inte samma bilmodell exakt men i det stora hela borde man kunna göra samma.
Hur stor IC har du och var köpte du den?

Mvh Tommen
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av JohanRocker »

skysst du har kommit långt! fortsätt i den stilen! :twisted: :twisted:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

JohanRocker
Om man jämför med resten här på klubben har jag precis börjat..Men jag är ju inte färdig än!

Tommen
Min Intercooler är den minsta dom säljer på KLracing
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=1491

Läste någonstans att den klarar 350hk så det ska räcka till min ct20b.
Med den behövde jag inte flytta några dimljus eller plocka bort krockbalken.
Fäste intercoolen faktiskt i ljust den balken.
Kan fixa bild på det.

Jag är inte så bra med rör och så jag köpte ssautochrome kittet och använde det jag kunde.
Det blev inte som kittet riktigt var tänkt men det fungerade ändå bra.

Där jag köpte det stod det att det var gjort till ST205 men kunde modifieras att fungera i både ST185 och ST165
http://www.ssautochrome.com/level.itml/icOid/1438
Betalade 2100kr för mitt kitt och det var det kanske värt.
Sålde den feta intercoolern till en kompis så det blev ganska billigt.

För att få allt att få plats var jag ockås tvungen att flytta på batteriet till kofferten
Ersätta original luftfiltret med ett som inte tog lika mycket plats.
Flytta på expandtionskärlet.
+extra rör och några extra slangar. Mest för att kittet inte stämmer med insuget eller turbon.

Fast räkna med ganska mycket små pyssel..

Ska fixa mer bilder
Senast redigerad av amby den fre 06 mar 2009, 22:30:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Bilder från FMIC bygget..
Inte mycket plats här, här är inte allt fast skruvat så det ser ut som det tar i.
vänster uppifrån
Bild

vänster under
Bild

under intercooler- fastskruvad i krockbalken
Bild

höger under-den går ner på stället där expandtionskärlet satt innan
Bild

Så här ser det ut framifrån
Bild

Klarat den modifikationen som gett mest hk...
Senast redigerad av amby den fre 06 mar 2009, 17:22:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Tommen »

Ser skit bra ut. Jättebra bilder.
Precis den storleken jag är ute efter. Verkar kräva minst ingrepp i bilen och dess utseende.
Din ligger ju himla fint bakom frontspoilern. :P

Skall kolla upp lite leverantörer.
Tack så länge.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jesper Nilsson »

Fin bil ! :D

och så en fråga ;) vart kan jag hitta en såndär växelspaksknopp ? :)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Jesper Nilsson skrev:Fin bil ! :D

och så en fråga ;) vart kan jag hitta en såndär växelspaksknopp ? :)
Ebay..
Det absolut bästa stället att hitta prylar till våra gammla toyotor..
Fast som sagt det är lite dyrt nu när en dollar ligger på 9,30kr typ.
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Jesper Nilsson »

Aha okej ! då ska jag hålla koll där ;)
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Tommen »

Tjenare.
Kollade på KLracing på intercoolern som du köpte. Blir nog en likdan för mig.
Hur löste du det med rördimensionerna?
Intercoolern har ju 57mm in/ut.
Turbon ligger på ungefär samma har jag för mig. Vet inte vad Supraturbon har som jag skall använda. Men insuget har väl uppåt 70-75mm.

Körde du med 57mm från turbo till intercooler och med en förstoring direkt efter intercoolern och upp till insuget?
Mvh
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Skriv svar