Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Farsan hade helicoil på jobbet..Smidigt och verkar starkt..Så nu är det löst.
Han inte med något mer i dag...
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

I helgen ska jag teststarta den...Förhoppnings viss köra dom första milen också..
Bild
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

den brummar...MEN och det är ett stort MEN.. det läcker kylarvatten från baksidan av motorn...
Vet inte hur vi ska kunna täta den slangen vi tror det är...så jävla trångt att vi inte vet hur vi ska göra...
kankse måste plocka bort en massa saker eller.

den går bra på tomgång i alla fall..


Men den tvekar när den får laddtryck...kanske är någon lös slang.. inte test kört mer än 500meter
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

3,5 fel

den får dåligt med bensin..litar inte riktigt på mina supra spridare..
Ska byta till original och sätta på min aeromotive btr,på den har jag bränsle trycksmätare.

Frågan är ska man koppla den så här
Bild
eller ha den efter railen, så bensinen först flyter igenom railen och sen kommer till btr:en


Sen läckte det så klart på den jobbigaste slangen i hela bilen..kan va den som återcirkulerar kylvattnet från blocket..
sitter på baksidan av blocket och sticker fram under fördelaren.



Sista felet motorn tickar...Men några mekaniker har fått lysna på det och det verkar vara ventilerna som tickar..
Ventilspelet kanske inte var 100%, fick igenom igenom ett bladmått för stort på ett ställe så hoppas det är det..

det sista felet är att kopplingen luggar lite..Men det är inte så farligt och jag hoppas det går bort när den slits lite.

Tips på hur jag ska köra in motorn?
Senast redigerad av amby den tor 13 maj 2010, 22:19:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av behr »

Bränslet ska matas igenom railen och sen till regulatorn. Kopplingen enligt bilden funkar, men är inte lämplig på en trimmbil.

Inkörning: Billig mineralolja i motorn. När den är varm kör ut på någon väg och gasa genom växlarna. Börja ett par gånger på mellangas och öka sucsessivt gaspådraget för varje repa. Det är viktigt att belasta motorn ordentligt. Med last på motorn trycks kolvringarna hårt mot honingen på cylinderväggarna och "inslitningen" blir bra och kolvringarna tätar som de ska.
Efter någon mil eller två så byt olja och filter. Kör 100 mil till som vanligt på mineralolja, sen är det klart.

Angående tickandet: Smidda kolvar kan låta lite dieselaktigt när motorn är kall, men det slutar när den blir varm...
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Det här låter faktiskt lite diselaktigt...Men det gör det inte fören det blir varmt...
Tack för tipsen !
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Låter verkligen som en disel...och det verkar försvinna efter 2000varv och låter inte när den är kall...

Ska titta på min magnetiska oljeplugg om det är några flisor på den..
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Snackat med nyman motor och han ska ställa in mina ventiler den 15.
Har kört in motorn nu.. Känns väldigt bra.

Kopplingen är lite små jobbig ioförsig
Den luggar, är det vanligt för jag trodde det kunde bero på att vi inte planade tryckplattan eller att det inte blev 100% centrerat.
Om man gassar lite extra innan man kopplar så luggar den inte, värst när man växlar ner.


Men snacka med en annan kille som kör med en dyr koppling på en evo och sa att hans var lika dan.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Nu har jag nog kört i alla fall 200mil med den nyrenoverade motorn. Allt verkar lungt.
Med den nya växellådan känns bilen mycket snällare och man behöver inte växla ner från 5an till 4an lika ofta, pga att man inte har någon kraft.
Bilen är ju ganska trimmad nu så jag får vara nöjd tills vidare...Vilket nog kommer bli i alla fall 2 år för nu ska jag börja plugga.

Så se upp alla nere i Jönköpings området för det är ditt jag ska flytta..

Tänkte ställa av bilen den mesta tiden kanske ha den någon månad på sommaren och för lite isracing på vintern
Användarens profilbild
haank
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
Bilmodell: Toyota GT4
Årsmodell: 91
PostOrt: 68630 Sunne
Land (Country): Sweden
Ort: Sunne

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av haank »

Gött att bilen funkar!
Vad ska du plugga?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
Skriv svar