Amby's Celica GT4 -91

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Sebastian »

När jag mappade hos Tuneit så sa han att en bakhjulsdriven bil förlorar mellan 10-15 så han brukar räkna med 12%.
Och en fyrhjulsdriven lär ju ha mer förlust än en bakhjulsdriven
Men det var på rullar jag mappade vet inte hur stor skillnad det bli när man mäter direkt på navet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Glenn »

Sådana siffror på 30-40% är helt orimliga, växellådan och övriga drivlinan skulle smälta om den skulle behöva avge tiotusentals watt hela tiden. i ditt fall 73000W, det är otroligt mycket värme (energi), en vanlig ugn hemma är på ca 2-3500W, en dedikerad keramikugn brukar ligga på 14-15000W, och då kräver den trefas på 16A, så tanterna som skaffar dom brukar bli förvånade när dom måste ta dit en elektriker för att kunna koppla in den.

Finns dock många som sysslar med effektmätning som gillar att dra på ordentligt med förlustkompenseringen då det ger nöjdare kunder = mer jobb.

Fanns ju nån klassisk tråd på zatzy(?) när subaruklubben hade varit och kört på nån dyno och 10 år gamla otrimmade bilar plötsligt hade 20-40hk mer än vad dom hade nya, efter lite diskussioner visade det sej ju att skillnaden mellan uppmätt hjuleffekt och beräknad motoreffekt var minst sagt stor.


Jaja, menade inte att klaga egentligen, inte därför jag läser din tråd :) men jag undrade hur dom hade räknat med den stora differensen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av MartZink »

30-40 % Är rimligt

Om man har en rem-johan med slapp rem :lol:
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Menoxz »

Vet att jagt har läst om förlusten på Alltrac.net
Har för mig drivlina förlusten ligger runt 20-25%. Då man ha kollat på en dyno på st185 i orginalutförande..
Mr2 ligger runt 15-18%? Hmm minns inte riktigt den..
Har också tittat på Link så följer denna tråd med intresse! :)
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Menoxz skrev: fre 09 feb 2018, 19:45:37 Vet att jagt har läst om förlusten på Alltrac.net
Har för mig drivlina förlusten ligger runt 20-25%. Då man ha kollat på en dyno på st185 i orginalutförande..
Mr2 ligger runt 15-18%? Hmm minns inte riktigt den..
Har också tittat på Link så följer denna tråd med intresse! :)
Jag köper att 300 hk nog är lycko siffra :oops: :roll:
Men jag har också läst om original bilar som får ca 150awhp med nyrenoverade, annars original 3sgte motorer, som borde ligga på 200hk i motorn.
Men den diskussionen kan vi ta i en egen tråd

Den största orsakerna till att jag köpte Links var för att bilen inte gick bra när man försökte köra den hårt :thumbdown: . Jag antog att det berodde på fel bränsleblandning, bredbandslambdan visade AFR värde på 9 på högt ladd.
original ECU gillar att dumpa all soppa den kan efter ca0,7bar.
AFM burken är inte heller den roligaste, på min bil ville luckan fladdra till och då gick bilen riktigt ryckigt när man släppte gasen.
AFM bruken är också rätt slö på att reagera när man accelererar verkar det som, för nu går allt mycket fortare :twisted:



OM jag ska prata lite om Links ECU :clap:
Det bästa med Links så här långt är allt jobb som redan var gjort med plug & play paketet.
Mycket var redan kalibrerat och klart, Tex är TVIS redan förkonfigurerat och verkar fungera bra.
Detta gjorde att själva mappningen gick fort och enkelt.

Det tråkiga, eller det beror på hur man ser det, är allt man kan köpa till den (eller man inte får med).

Saker man borde köpa till sprutet.
IAT sensor och adapter för att plugga in där kalstarten sitter (ATS säljer den)
Bredbandslambda (använder Innovate LC1)
MAPsensor om någon plockat bort original) eller du ska ladda mer än 1,2bar.

Andra saker som kanske inte är lika viktiga men bra att ha
Link expansions härva, så slipper man klippa i original härvan och det blir smidigt att koppla in ytterligare givare.

Bosch knack sensor och adapter från Toyota, original sensor går lätt sönder. Tyvärr har inte mitt sprut något sätt att lyssna på Knacksensor vad jag förstått. Min tuner kopplade in headset för att lyssna på knacksensorn.

LinkKnock som INTE kopplas till sprutet,det är en självkalibrerande varningslampa (funderar på att köpa en sådan så jag får någon nytta av min Bosch sensor.

EGT givare, min tuner kopplade in egen, allt jag gjorde var att svettsa ditt en svetsplugg på grenröret.
Links säljer sin egen EGT givare som ska finnas valbar i sprutet.


Jag har även en E85 givare liggande som kanske blir inkopplad i framtiden, men om man skulle mappa den rätt med alla ratios så skulle det tydligen ta väldigt lång tid. Fick tipset att istället tömma tanken och bara mappa med E85, mina 800cc spridare köptes för att jag skulle kunna köra E85.

I EMU sprutet verkar man få med mer inbyggda finesser och Aaron på ATS kör ju det i sin MR2 så det tycker jag du borde kolla på också.
Vi får se vad MartZink har att säga om det när hans bil är mappad. :thumbup:
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Då har man kört bilen med sommardäcken på.
Ser rätt snöigt ut men, vägen var väldigt torr och fin.

Bild

Känndes bra :clap:
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av MartZink »

Härligt! Vilken fin dag :) Jag passade också på, hoppas det fortsätter vara soligt
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Bempa »

Härligt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av Hornlund »

Härligt att se, första tråden på oerhört länge som jag läser. Din ST185 är verkligen fin, kul att du som många andra blev nöjd med link.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Amby's Celica GT4 -91

Inlägg av amby »

Tack för all respons, kul att höra :mrgreen:
Skriv svar