Lexnorth´s Celica ST202

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

Tänkte starta ett tråd för att memorera allt jag gjort och tänker göra med Celican.
Köpte bilen i Linköping efter att ha spenderat en viss tid på letande efter en vettig GT klassiker / eller blivande sådan/. Till slut så blev det en Celica 94 med 3 sge motor på 175 hk och manuell 5 vxl låda. Enligt carfax rapporten var bilen inte med om några olyckor och mätarställningen på 13*** mil var ärlig. AC:n kyler så att man fryser, all el under huven funkar felfritt. På köpet fick jag en ”fet” stereo enligt 1994 normer: välfungerande kassetstereo Pioneer med CD växlare för 6 skivor, som byttes ut efter ett tag mot en modernare stereo med platt sub i skuffet.
Senaste besiktning i augusti 2014 klarades galant. Ifjol toppade Celican 225 km/h, inte illa…
Planen från början var att bevara celican så nära original skick som det går… alltså inga jätteskjolar/vingar, inga ”feta” 19” fälgar o s v. Allt ska vara lagom snyggt, som Toyota´s TRD och kanske C-one hade tänkt från början. Fast lite JDM smycke skadar väl aldrig… 
Bifogar ett par bilder (med gamla och nya backlysen)...

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av LexNorth den mån 28 sep 2015, 22:25:38, redigerad totalt 6 gång.
***
sure i can :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av Glenn »

En MYCKET stor fördel med att den är svensksåld är att den då har diffbroms, den gör stor nytta om man kör mer aktivt, och bilen inbjuder ju till det minst sagt, väldigt välbalanserad med bra väghållning och underbar motorkaraktär, dessutom hyfsade bromsar.

Dessutom har ju en svensksåld alltid 175hk-motorn, importbilarna har ju oftast A-motor på 115(?)hk, eller om det är USA-import, den sunkiga 2.2l-motorn på 136(?)hk.


Klarglaslyktorna (som jag tycker är fula personligen) finns bara för vänstertrafik ja, det går aldrig igenom besiktningen, folk har moddat dom så dom ger rätt ljusbild (tror det finns beskrivning på hur man gör på 6gencelicas-forumet) men dom är ju olagliga om man moddar dom, dock klarar man sej väl ofta igenom en besiktning.

Bra med rostskyddsbehandling, min bil är också en svensksåld 94'a, inte rostskyddsbehandlad (vad jag vet) och när jag köpte den var det en av dom med minst rost jag hittade, ändå fick jag nedslag på rostiga balkar förra året och var tvungen att svetsa upp den ena, hade inte tid att fica den andra som bara fick anmärkning, så den lär dom väl slå ner på i år.

Har kört min ST202 i drygt 3000 mil nu, och min ST205 i drygt 6000 (har jag för mej det var), så det blir en del :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

tack Glenn!
uppskattar mycket ditt skrivande, en av roligaste bloggarna här på TCS :)
Kommer att ladda upp fler bilder så småningom.
Senast redigerad av LexNorth den tis 23 jun 2015, 21:58:01, redigerad totalt 1 gånger.
***
sure i can :)
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av Rastaman »

Ser onekligen väldigt fräsch ut på bilderna :thumbup:
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

handpolerad i november, tänkte göra det igen i maj :D
***
sure i can :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av Fnys »

Ser jättefin ut och stuket är helt i min smak :thumbup:
Har du några planer för ändring av interiör eller motorutrymme?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

tack :)
ja, funderar på tvåfärgad skinninredning, har t o m fått svindyr prisexempel utav en lokal firma i LKG, men resurserna tillåter inte en sån fet investering :(
när det gäller motorrummet så kan jag faktiskt inte komma på nån förbättring, fortsätter motorn leverera som den gör nu så är man nöjd. Öppet filter är jag ingen beundrare av... apexi ecu är svindyr och ger kanske +5-10 hk har jag läst nånstans, inte hela världen...
Jo, avgaset kan piffas upp med snyggare burk och dubbla utblås, men inget måste då originalet funkar fortfarande felfritt...
***
sure i can :)
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

har laddat upp ett par nya bilder till första inlägg.
***
sure i can :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av Glenn »

Väldigt fint skick, som natt och dag jämfört med min alltså, trots samma årsmodell :)

..Dock blev min inte fullt lika muggig nu när jag tvättade den för ett par veckor sedan, men den har ju synlig rost och den fula bucklan som en gubbj#%%/% sparkade i vänstersidan.


Vad får du för förbrukning på din förresten, har du mätt ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
LexNorth
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 20:30:00
Bilmodell: Celica G6 ST202
Årsmodell: 1994
PostOrt: Mjölby
Ort: Motala
Kontakt:

Re: Lexnorth´s Celica ST202

Inlägg av LexNorth »

Glenn skrev: Vad får du för förbrukning på din förresten, har du mätt ?
Glädjande 0,79l/m fick jag senast, det var ifjol. Tankade fullt, sen körde till nästan tomtank och tankade fullt igen, sen delade på antal körda km. För det mesta var det relativt lugn körning till/från jobbet, och 15-20 mil på E4.
***
sure i can :)
Skriv svar