Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Det är inget fel på dämparen.Jag har beställt nya fjädrar.
Drygt att man aldrig får dän sån där bultar.Hylsorna i bussningarna sitter ju alltid
fastrostade,även i detta fall.
Drygt att man aldrig får dän sån där bultar.Hylsorna i bussningarna sitter ju alltid
fastrostade,även i detta fall.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
aha, jag tyckte det såg ut som att tallriken var paj ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Jag blir galen på detta.Jag byter leder och bussningar en efter en för att bli av med klonkande oljud.
Nu är jag framme vid den bakre stötdämparbussningen som jag drog sönder tidigare.
Var får man tag på sådana?Inte ska man väl behöva köpa en ny dämpare?
Nån som har tips på någon bussning som passar? Nåt som finns att köpa på tex Biltema.
Måtten är:
55mm bred (innerhylsans längd)
40mm ytterhylsa
14mm innerhylsa (bult)
Varför ska det behöva vara så himla avancerat? Vad är det för fel på McPherson? Jag har aldrig haft klapperproblem med någon annan bil.Man skulle ju kunna tro att detta är en Audi.
Nu är jag framme vid den bakre stötdämparbussningen som jag drog sönder tidigare.
Var får man tag på sådana?Inte ska man väl behöva köpa en ny dämpare?
Nån som har tips på någon bussning som passar? Nåt som finns att köpa på tex Biltema.
Måtten är:
55mm bred (innerhylsans längd)
40mm ytterhylsa
14mm innerhylsa (bult)
Varför ska det behöva vara så himla avancerat? Vad är det för fel på McPherson? Jag har aldrig haft klapperproblem med någon annan bil.Man skulle ju kunna tro att detta är en Audi.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Härom veckan bytta jag denna.
Denna bussning bytta jag för inte alls länge sedan.Den ser glapp ut tycker jag.Hmm.
https://www.flickr.com/gp/polkatulk/nX2Bt6
Denna bussning bytta jag för inte alls länge sedan.Den ser glapp ut tycker jag.Hmm.
https://www.flickr.com/gp/polkatulk/nX2Bt6
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Camberförändringar vid fjädringskompression är väl McPersons största nackdel ?Johnny Blade skrev: Varför ska det behöva vara så himla avancerat? Vad är det för fel på McPherson?
Jag har aldrig haft klapperproblem med någon annan bil.Man skulle ju kunna tro att detta är en Audi.
Kompisen som jobbade på speedy förut sa att dom nästan dagligen fick in moderna bilar som hade fått nedslag på glappa leder
redan vid första besiktningen.. audi och volvo var vanliga kunder..
Nåväl, hur låter det då ? hårda smällar eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Jag hittade på en bussning hos min lokala bildelshandel(BDS).Det är troligtvis till bakvagnen på nån Volvo.
Den hade iaf rätt yttermått,så den gick att pressa i efter en stunds letande efter pressverktyg med rätt mått.
En bromskolv från Camry och en från Corolla passade perfekt.
Hålet var 20 istället för 14mm och bredden var 40 istället för 55mm,så jag pressade i ett stycke hydraulrör.Det var 21 eller 22mm men förminskades med en slangpress.
Nu är det iaf monterat och klart.
Dags för provkörning på nån knölig väg så får vi se vad som behöver bytas härnäst.
Den hade iaf rätt yttermått,så den gick att pressa i efter en stunds letande efter pressverktyg med rätt mått.
En bromskolv från Camry och en från Corolla passade perfekt.
Hålet var 20 istället för 14mm och bredden var 40 istället för 55mm,så jag pressade i ett stycke hydraulrör.Det var 21 eller 22mm men förminskades med en slangpress.
Nu är det iaf monterat och klart.
Dags för provkörning på nån knölig väg så får vi se vad som behöver bytas härnäst.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
jag gillar ju dom där bilarna (förutom att dom bara finns med senilsticka), men ju mer jag läser idenna tråden desto mindre sugen blir jag på att köpa en
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Jag blir också mindre och mindre sugen på en såhär ny bil.Jag tog en provtur idag.Det klapprar minst lika mycket som innan.
Tacka vet jag Carinan.Den är tystare och bekvämare.Dessutom så är det inga jävla glapp överallt.Synd att man inte kan åka fortare än 70 knyck en längre stund(varvar satan),och att den inte har AC.
Tacka vet jag Carinan.Den är tystare och bekvämare.Dessutom så är det inga jävla glapp överallt.Synd att man inte kan åka fortare än 70 knyck en längre stund(varvar satan),och att den inte har AC.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Mja, kompisen köpte en nästan ny VW polo för ett antal år sedan, "vill ha en nyare bil för att slippa problem", jo tjena, ibland undrar jag vad som INTE är bytt i den bilen nu, bara reparationerna på den har väl kostat som celican och saaben (mina två bruksbilar) totalt, alltså inköp och reparationer.. nu senast var det växellådan som rasat.. nej förresten, när den var bytt blev det nedslag på bakbromsarna på besiktningen, skulle tydligen totalrenoveras.. innan dess var det fjädrar och stötdämpare som byttes, bilen har väl gått 14k tror jag, men å andra sidan, de flesta delar är ju bytta nu
..och så säger folk att dom inte förstååår hur man kan ha en så gammal bil som jag brukar ha, "det blir ju så mycket problem".. hrm.. okej..
Fast frågan är ju om du köpt en citron eller om GS är så rackliga ?
..och så säger folk att dom inte förstååår hur man kan ha en så gammal bil som jag brukar ha, "det blir ju så mycket problem".. hrm.. okej..
Fast frågan är ju om du köpt en citron eller om GS är så rackliga ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1716
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Lexus GS300 JZS160 1999 2JZ-GE
Den är säkert inte sämre än andra bilar "idag",snarare tvärt om.Den har iaf rullat runt 24000 mil.
Nu har jag beställt en till bussning till framvagnen.
En sådan eftermarknadsbussning med arm kostar strax över 3000:-.Toyota vill ha under 1800:- för samma.
Hmm?
Nu har jag beställt en till bussning till framvagnen.
En sådan eftermarknadsbussning med arm kostar strax över 3000:-.Toyota vill ha under 1800:- för samma.
Hmm?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE