Projekt dragracing st165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas »

Oftast med sådana här grenrör så är flaskhalsen nere vid turbo flänsen, säger inte att det nödvändigtvis är så på dessa grenrör du har hittat. tycker att dom ser helt ok ut, absolut mycket bättre än xs iallafall. :lol:
Det stora problemet med dessa grenrör är att jag inte får plats med turbon. Löser det mesta med att göra ett eget grenrör.

Sen till det här med rostfria grenrör.
Många tror att det bara är att slänga på ett rostfritt grenrör och sen tror att det inte ska spricka. Rostfria grenrör spricker förr eller senare pga de stora temperatur växlingarna och vibrationerna. Har man inte rejäla fästen till grenröret så spricker det betydligt fortare än om du inte har det. Sen om det är greddy, jun, xs eller vedbodsvetsat kvittar helt och hållet. Vissa kan köra flera år utan en enda spricka medan vissa spricker efter ett par hundra mil.
12.58sec/ 176km/h år2005
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Jonex »

Har inte det där att göra med om rostfria grenrören är värmehärdade eller ej ?
Min farbror sa något sånt när jag funderade på en Kina-downpipe.. värmer upp dom tills alla spänningar i materialet har släppt.. då ska dom hålla mycket bättre tydligen..
Men jag kan ha förstått fel.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av cheetah1 »

Jonex skrev:Har inte det där att göra med om rostfria grenrören är värmehärdade eller ej ?
Min farbror sa något sånt när jag funderade på en Kina-downpipe.. värmer upp dom tills alla spänningar i materialet har släppt.. då ska dom hålla mycket bättre tydligen..
Men jag kan ha förstått fel.
Normalisering. Vilket för övrigt ska göras till en exakt temperatur en viss tid för ett visst material.

Men man kommer ändå inte ifrån att rostfritt stål är ett sprött och hårt material, som gärna spricker bara för det också.
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas »

Jaha! Nu har jag äntligen vart ute å mappat lite :D . Å fantastiskt nog så är den fortfarande hel.

Kör på 95 oktan å 18 psi laddtryck, går faktiskt riktigt duktigt.
För er som undrar hur en clutchmaster FX700 är så kan jag säga att det är en riktig på/av koppling, allt eller inget alltså. Inget jag rekomenderar på en åka till jobbet bil :lol:

Målet är som sagt en 10a på qvarten men det får tiden avgöra och om det håller ihop.

Nästa steg är att ställa in kammarna vilket jag inte gjort ordentligt än och fixa 2steppen.

Lite bilder:
Bild
Bild
Bild
12.58sec/ 176km/h år2005
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av behr »

Kul att det funkar :)

Vad ska du köra för bränsle? Inte ska du väl maxa den turbon med 95 oktan ;) E85 funkar riktigt bra har jag hört :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas »

I år blir det att köra på v-power 99, har för små spridare för e85.
Blocket eller växellådan ger sig nog innan jag kan maxa ut denna turbon med hederlig bensin. ;)
12.58sec/ 176km/h år2005
Användarens profilbild
Michael W
Inlägg: 205
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
Bilmodell: Celica GT4 CS
Årsmodell: 1992
PostOrt: Oskarshamn
Land (Country): Sverige

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Michael W »

Kul det där! Vad kör du med för kammar? Har du gjort något annat än stödgördel för att skona blocket från att åka i bitar?

Är det gjort något speciellt med toppen?

Många frågor nu men måste ju fråga om ett sånt här härligt projekt!

Mvh
Boats n hoes
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas »

kammarna är 280 gradare med 11.3mm lyft, 1mm större ventiler, dubbla fjädrar, portad topp, tillsnyggade förbränningsrum.

Nä, gördeln är vad som är gjort med blocket, är nog bara en tidsfråga innan blocket spricker eller växellådan går i tusen bitar, blir spännande å se vad som går sönder först :lol:
12.58sec/ 176km/h år2005
Bezt
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:53:37
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Fjugesta

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Bezt »

Liknande turbo som jag har, växellådan i min har iaf hållit, dock så är den lite förstärkt. Däremot så har jag ju spräckt blocket(med gördel) och jag har problem med kylning när jag kör den hårt, den blir varm lokalt och svalnar snabbt.
Vad kommer du ladda?
Har du gjort något för kylningen?
Klas
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 05:20:09
Bilmodell: GT4
Årsmodell: 88
PostOrt: Jönköping

Re: Projekt dragracing st165

Inlägg av Klas »

Bezt skrev:Liknande turbo som jag har, växellådan i min har iaf hållit, dock så är den lite förstärkt. Däremot så har jag ju spräckt blocket(med gördel) och jag har problem med kylning när jag kör den hårt, den blir varm lokalt och svalnar snabbt.
Vad kommer du ladda?
Har du gjort något för kylningen?
Vet inte riktigt hur mycket jag ska ladda, går väl sakta uppåt mot 25 psi så länge, sen får jag se.
Kylningen är igentligen inte mycket gjort med, dubbla fläktar och ett bättre olje kyl.

Ska ut å mappa lite till under nästa vecka och koppla in 2 steppen, kanske tar med kameran å filmar lite samtidigt om jag hittar kameraställningen till bilen.
12.58sec/ 176km/h år2005
Skriv svar