Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Postat: fre 17 jul 2009, 00:58:11
Jag kan väl börja med att presentera både mig och bilen.
Jag heter Johan, är 29år gammal och borde kanske syssla med annat än att slänga pengar på en bil till min sambos stora förtret! Eller så är de kanske inte riktigt. Min sambo stöttar mig i min bilhobby till 100%. Och utan henne skulle de aldrig gå att genomföra. Hon drar inte ens en suck när jag pratar om alla grejer ja planerar, beställer och drömmer om.
Jag bor i Växjö mitt i dom mörka regniga skogarna i Småland. Men uppfödd i Uråsa 3mil söder om Växjö. Så Uråsa Raceway har jag som min hemmabana kan man säga. Flera av er har säkert varit där på någon 402m körning eller liknande.
Nog om mig! De är ju ingen dateline de här!
Bilen är som ni förstår av detta forum en Toyota!
Närmare bestämt en Toyota MR2 Turbo, Årsmodell -91
Den har alltså en GenII motor, 4cyl 2liters turbomotor på 204hk
Motorkod 3S-GTE
Målsättningen med bilen när den inköptes vara en uppgradering från min Honda Delsol som jag ägde då.
Jag hade inga större planer om bilen egentligen när jag köpte de. Utan de va en kul turbobil med bakhjulsdrift. Den hade allt de där som jag saknade med min Honda. Men ändå allt de som jag gillade med Delsolen!
Men jag hann inte ens hem med bilen innan planerna började smidas där i förarsätet den sena Oktoberkväll då jag hämtade bilen.
Inte en skruv var rörd på bilen när den införskaffades. Den va 100% original.
Dock ska de sägas att bilen införskaffades 2002 (tror jag) Så i dagsläget är de redan ordentliga modifikationer på den. Jag ska försöka speca upp bilen som den ser ut nu.
Exteriört
De sitter ett veilside paket på kärran i dagsläget. 95% av alla MR2 fantaster verkar hata de, Jag tycker att de passar bilens linjer väldigt bra. Förutom kjolpaketet sitter det en TRD vinge med kolfiber vingplan och en Border kolfiber huv
Fälgarna heter Team Dynamics K2 18”, Dom är egentligen i titansilver original. Men jag tyckte de passade så gräsligt på bilen. Därför lackerades dom om till blanksvarta med en röd ”timeattack” rand runt. Helt plötsligt passade fälgarna bilen!
För dragkörning så har jag ett par 17” fälgar, 9,5” breda som de sitter ett par MT ET Street radials 275x45x17 monterade på.
Interiört:
NRG Mockaratt
NRG Quickreleasenav
NRG HUB
Samt en NRG växelspaksknopp
TRD Shortshift
Mässingsbussningar i främre och bakre länkaget. (De gör STOR skillnad) Mycket "skarpare" lägen
Mätare:
Autometer Ultra Lite Avgastemp
Autometer Ultra Lite Laddtryck
Autometer Ultra Lite Vatten temp
Autometer Ultra Lite Olje temp
Autometer Ultra Lite Olje tryck
Autometer Ultra Lite Smallbands lambda
Övriga planer är, Riva ur inredningen och ta bort all asfaltsmassa och sen lägga tillbaka textilmattan, Sätta i ett par vettiga och lätta sportstolar, förhoppningsvis en båge / bur
Chassimässigt:
Tein SS coilover med pillowball mount
Powerflex bussningar överallt i fram och bakvagn
(Finns planer på uniballs istället dock)
Bromsar:
Fram Ksport 8kolvs ok med 356mm skivor
Bak Ksport 6kolvs ok med 330mm skivor
Stålomspunna slangar runt om.
Nu över till maskinen
Bottendel
5S Block, 98+
Pauter vevstakar
Wiesco spec kolvar för detta block, Extra ventiluttag, 8:8 i komp
Lättad och balanserad original 5S vev
ARP toppbultar
Oljepump med högre tryck och högre volym än original
Vattenpump 5SFE
Clutchmaster alu svänghjul
ARP svänghjulsbultar
Topp
Kärna 3S-GTE GenII
Portad och polerad i kanaler och förbränningsrum
Engle ventilfjädrar
Ferrea 6000 comp 1mm oversize ventiler både insug och avgas
Mirafrästa ventilsäten
GenIII underbucket, shimless
HKS 264 in & ex, 9,5 lyft
HKS ställbara kamdrev
RMR sidmatat plenum med ett Accufab Race 3" spjäll
Drivlina
Original låda från 91
Redline olja MTL
Original drivaxlar
Inre drivknutar från CRW. Riktigt kraftiga doningar och livstids garanti om man skulle lyckas knäcka dom.
Bränsle
Aeromotive A1000 bränslepump
Aeromotive Bränslefilter 2st
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Wolfkatz Toppmatad fuelrail
Bosch 1680 spridare
Mappad på E85
Tändning
MSD 6A
Blaster 3 spole
MSD 8,5mm tändkablar
Tach adapter
Turbon
Precision SC61 med intern WG, Specad till ca 630hk
Planer finns att byta ut denna. Men jag ska bottna den först
Grenrör och downpipe
Hemmagjort grenrör och downpipe.
Grenrör i svartstål, lindat med avgasbandage
Downpipe 3" också lindat
Avgassystemet är ett enpipigt Apexi Hayabusa. 1m långt totalt med en ytterst liten ljuddämpare. Så bilen KAN va ganska högljudd.
Intercooler
Jag har skrotat hela den här ideen med att ha en sidomonterad ic som MR2an har original. Utan idag kör jag en gigantisk vattenkyld historia. IC är egentligen anpassad efter jänkarmotorer på 7liter och upp mot 1500hk. Så i min lilla 2,2litare räcker den nog gott och väl! IC´n sitter monterad i motorrummet ut mot ena sidan in under skärmen. Så den är rätt bra isolerad från värmestrålningen från motorn. Sen går de ett vattenkylningssystem fram till fronten draget under bilen. I fronten sitter en stor alukylare för att hålla vattnet i ic systemet kallt och fint. Samt en boschpump till att pumpa runt vattnet.
Kylaren till motorn är original till stommen. Men kärnan är utbytt till ett cellpaket med lite tätare celler för bättre kylning.
Styrsystem
Apexi Power FC med en datalogit enhet så uppkoppling mot PC är möjlig.
De va väl de ungefär.
Målsättningen med bilen då.
Nyman har ju kört 10.51 med sin fd kärra. Den tiden skulle ja vilja slå...
Sveriges snabbaste MR2:a tycker jag smakar bra i munnen.
Målsättningen är inte att bara vara snabb på strippen! För som ni noterade längre upp så sitter de både coilovers och rejäla bromsar på.
En rejält snabb MR2:a på bana.. Också. De hade vart finfint. Så bilen kommer bli en allround.
gata, Bana och stripp!
ÖS gärna på med frågor om de är nått ni undrar över.
Hade inte tänkt att skriva någon ny projekttråd. men nu kunde ja inte sova inatt och sen fick ja lite frågor från Hank.
Så ja tänkte, What the hell =)
Bilen är ikväll startad för övrigt för första gången och spinner som en katt. Sjukt snabb respons i motorn och låter för jävla arg!
Bilder och eventuellt filmer dyker upp inom kort!
Jag heter Johan, är 29år gammal och borde kanske syssla med annat än att slänga pengar på en bil till min sambos stora förtret! Eller så är de kanske inte riktigt. Min sambo stöttar mig i min bilhobby till 100%. Och utan henne skulle de aldrig gå att genomföra. Hon drar inte ens en suck när jag pratar om alla grejer ja planerar, beställer och drömmer om.
Jag bor i Växjö mitt i dom mörka regniga skogarna i Småland. Men uppfödd i Uråsa 3mil söder om Växjö. Så Uråsa Raceway har jag som min hemmabana kan man säga. Flera av er har säkert varit där på någon 402m körning eller liknande.
Nog om mig! De är ju ingen dateline de här!
Bilen är som ni förstår av detta forum en Toyota!
Närmare bestämt en Toyota MR2 Turbo, Årsmodell -91
Den har alltså en GenII motor, 4cyl 2liters turbomotor på 204hk
Motorkod 3S-GTE
Målsättningen med bilen när den inköptes vara en uppgradering från min Honda Delsol som jag ägde då.
Jag hade inga större planer om bilen egentligen när jag köpte de. Utan de va en kul turbobil med bakhjulsdrift. Den hade allt de där som jag saknade med min Honda. Men ändå allt de som jag gillade med Delsolen!
Men jag hann inte ens hem med bilen innan planerna började smidas där i förarsätet den sena Oktoberkväll då jag hämtade bilen.
Inte en skruv var rörd på bilen när den införskaffades. Den va 100% original.
Dock ska de sägas att bilen införskaffades 2002 (tror jag) Så i dagsläget är de redan ordentliga modifikationer på den. Jag ska försöka speca upp bilen som den ser ut nu.
Exteriört
De sitter ett veilside paket på kärran i dagsläget. 95% av alla MR2 fantaster verkar hata de, Jag tycker att de passar bilens linjer väldigt bra. Förutom kjolpaketet sitter det en TRD vinge med kolfiber vingplan och en Border kolfiber huv
Fälgarna heter Team Dynamics K2 18”, Dom är egentligen i titansilver original. Men jag tyckte de passade så gräsligt på bilen. Därför lackerades dom om till blanksvarta med en röd ”timeattack” rand runt. Helt plötsligt passade fälgarna bilen!
För dragkörning så har jag ett par 17” fälgar, 9,5” breda som de sitter ett par MT ET Street radials 275x45x17 monterade på.
Interiört:
NRG Mockaratt
NRG Quickreleasenav
NRG HUB
Samt en NRG växelspaksknopp
TRD Shortshift
Mässingsbussningar i främre och bakre länkaget. (De gör STOR skillnad) Mycket "skarpare" lägen
Mätare:
Autometer Ultra Lite Avgastemp
Autometer Ultra Lite Laddtryck
Autometer Ultra Lite Vatten temp
Autometer Ultra Lite Olje temp
Autometer Ultra Lite Olje tryck
Autometer Ultra Lite Smallbands lambda
Övriga planer är, Riva ur inredningen och ta bort all asfaltsmassa och sen lägga tillbaka textilmattan, Sätta i ett par vettiga och lätta sportstolar, förhoppningsvis en båge / bur
Chassimässigt:
Tein SS coilover med pillowball mount
Powerflex bussningar överallt i fram och bakvagn
(Finns planer på uniballs istället dock)
Bromsar:
Fram Ksport 8kolvs ok med 356mm skivor
Bak Ksport 6kolvs ok med 330mm skivor
Stålomspunna slangar runt om.
Nu över till maskinen
Bottendel
5S Block, 98+
Pauter vevstakar
Wiesco spec kolvar för detta block, Extra ventiluttag, 8:8 i komp
Lättad och balanserad original 5S vev
ARP toppbultar
Oljepump med högre tryck och högre volym än original
Vattenpump 5SFE
Clutchmaster alu svänghjul
ARP svänghjulsbultar
Topp
Kärna 3S-GTE GenII
Portad och polerad i kanaler och förbränningsrum
Engle ventilfjädrar
Ferrea 6000 comp 1mm oversize ventiler både insug och avgas
Mirafrästa ventilsäten
GenIII underbucket, shimless
HKS 264 in & ex, 9,5 lyft
HKS ställbara kamdrev
RMR sidmatat plenum med ett Accufab Race 3" spjäll
Drivlina
Original låda från 91
Redline olja MTL
Original drivaxlar
Inre drivknutar från CRW. Riktigt kraftiga doningar och livstids garanti om man skulle lyckas knäcka dom.
Bränsle
Aeromotive A1000 bränslepump
Aeromotive Bränslefilter 2st
Aeromotive Bränsletrycksregulator
Wolfkatz Toppmatad fuelrail
Bosch 1680 spridare
Mappad på E85
Tändning
MSD 6A
Blaster 3 spole
MSD 8,5mm tändkablar
Tach adapter
Turbon
Precision SC61 med intern WG, Specad till ca 630hk
Planer finns att byta ut denna. Men jag ska bottna den först
Grenrör och downpipe
Hemmagjort grenrör och downpipe.
Grenrör i svartstål, lindat med avgasbandage
Downpipe 3" också lindat
Avgassystemet är ett enpipigt Apexi Hayabusa. 1m långt totalt med en ytterst liten ljuddämpare. Så bilen KAN va ganska högljudd.
Intercooler
Jag har skrotat hela den här ideen med att ha en sidomonterad ic som MR2an har original. Utan idag kör jag en gigantisk vattenkyld historia. IC är egentligen anpassad efter jänkarmotorer på 7liter och upp mot 1500hk. Så i min lilla 2,2litare räcker den nog gott och väl! IC´n sitter monterad i motorrummet ut mot ena sidan in under skärmen. Så den är rätt bra isolerad från värmestrålningen från motorn. Sen går de ett vattenkylningssystem fram till fronten draget under bilen. I fronten sitter en stor alukylare för att hålla vattnet i ic systemet kallt och fint. Samt en boschpump till att pumpa runt vattnet.
Kylaren till motorn är original till stommen. Men kärnan är utbytt till ett cellpaket med lite tätare celler för bättre kylning.
Styrsystem
Apexi Power FC med en datalogit enhet så uppkoppling mot PC är möjlig.
De va väl de ungefär.
Målsättningen med bilen då.
Nyman har ju kört 10.51 med sin fd kärra. Den tiden skulle ja vilja slå...
Sveriges snabbaste MR2:a tycker jag smakar bra i munnen.
Målsättningen är inte att bara vara snabb på strippen! För som ni noterade längre upp så sitter de både coilovers och rejäla bromsar på.
En rejält snabb MR2:a på bana.. Också. De hade vart finfint. Så bilen kommer bli en allround.
gata, Bana och stripp!
ÖS gärna på med frågor om de är nått ni undrar över.
Hade inte tänkt att skriva någon ny projekttråd. men nu kunde ja inte sova inatt och sen fick ja lite frågor från Hank.
Så ja tänkte, What the hell =)
Bilen är ikväll startad för övrigt för första gången och spinner som en katt. Sjukt snabb respons i motorn och låter för jävla arg!
Bilder och eventuellt filmer dyker upp inom kort!