Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Bezt skrev:Såg och lät trevligt det där, hoppas det går bra för dig.
Tjena! Jorå, De går rätt fint. Har egentligen inga beskymmer med bilen alls för tillfället. Så nu är den inbackad i garaget och inväntar actionmeet. Nu ska ja inte köra nått mer förren den rullas på trailer på torsdagkväll =)

Åkte igår ner till garaget vid 8tiden och fixade lite med kärran. Kollade oljan, Kikade lite under och runt motorn efter läckage. men allting verkar tight och fint. Inte en droppe olja nånstans.
La sen på MT däcken och rullade bort mot kvällens race. Väl där var de först inte så mycket folk. Men de fyllde på hela tiden så framåt halv 10 så var där faktiskt en heldel folk.

Första racet blev mot en Audi S2 ABT som är lite donad med. Skulle gissa på en 450hk nånstans.
Jag fick en helt okej start med spann både ettan och tvåan ganska rejält. Men Audin fick en ännu sämre start och släppte av ganska tidigt när han såg att ja gled ifrån. Så de blev väl inte något vidare test egentligen.

Anledningen till att ja över huvudtaget åkte dit var för att ja ville ha ett test innan Mantorp på hur de funkade att få i växlarna med dessa däck på. jag hade nämligen en heldel problem med att få i andra kuggen när de spann så förbaskat med gatdäcken. Men den direkta känslan va att de funkade mycket bättre nu när de greppade bättre i asfalten.

Andra racet blev mot en kompis BMW E36 Turbo, Bänkad till 587hk.
Här så sänkte ja startvarvet lite granna för att få bättre grepp på ettan och komma iväg lite snabbare. jag visste att BMW´n va riktigt snabb då den mer eller mindre piskar alla bilarna på dessa racen. Dock kör han på gatdäck. Så ja visste att om ja bara kom iväg snabbt på 1:an och 2:an så skulle han inte hinna ifatt mig.
Lite sänkt varv och en rejäl bogg som följd. Av nån konstig anledning fick ja för mig att peta i tvåan när de bogga istället för att hålla i ettan lite. De gjorde ju att ja kom in på 2:an på 2500varv... ganska dött där =)
BMW´n hade jag i ögonvrån och såg att vi låg jämsides. 2:an fick ja ett brutalt hjulspinn på fast jag hade MT däcken på. Så när vi slängde i 3:an både jag och killen i BMW´n så låg vi mer eller mindre jämsides och jag trodde nog att han skulle segla ifrån mig. Men när jag fick fullt ladd fick jag till min förvåning se BMW´n försvinna vid sidan av mig och när ja passerade mål vara han i backspegeln. De kändes riktigt skönt faktiskt. För då fick ja en bekräftelse på att där finns endel mos i maskinen iallafall.
Så nu ska kärran pysslas om hela veckan och sen lastas till Mantorp!

Hoppas vi syns där?! Kom gärna och snacka lite.
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Hansen »

åj låter som du fått i hop ett riktigt månster :twisted: har du nån film på racet?
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Tjena!

Jag vet att de finns film på det. Dessvärre så har ja ingen tillgång till det just nu
Ska försöka se om ja kan fixa fram nått.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

Har varit kluven till om jag ska till actionmeet. Velat fram och tillbaka. Men nu måste jag ju dit.. Visst var det actionmeet vi var på 2004? När jag "sov" över hos dig, under nån festival?
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Henrik "Salle" ??

Isåfall så JA. Fast ja tror inte de va Actionmeet. De va nått annat vi hade varit på. Minns inte riktigt vad.
Härligt att du kommer upp! Leta upp mig!
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

Japp, thats me;)

Är duktigt taggad på att åka upp nu. Hoppas allt går vägen
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
Zeus
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 21:30:38
Årsmodell: 2008
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sweden
Ort: Stockholm

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Zeus »

Duktigt med inspiration här i tråden! Intressant och kul att det verkar lira för dig! :)
Har också funderingar på att åka på Bilsport action meet. I så fall blir det att spana in din MR2a. Ska bli skoj att träffa MrTwo, Cyrix och Mikael igen, eller hur?! ;)
Lycka till i helgen i vilket fall!
Henrik Karlsson
---------------------
Celica -86 - Projekt avslutat! MR2 Turbo nästa bil!??
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Om det är mig du menar som mikael så kommer jag inte till helgen tyvärr... far min fyller 50år så blir hemma helg för min del :P
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
MrTwo
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 15:42:39
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Mora

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrTwo »

Är möjligt att jag åker till eskilstuna istället och kör, om man får åka där, lite konstiga regler tyckte jag om bilarna..
Hur som helst är de mycket närmare för mig och jag får förmodligen göra det jag tänkt göra.. åka 402 istället för att stå i kö hela dagen, men vi får se, inget bestämt än.
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Henrik »

MrTwo skrev:Är möjligt att jag åker till eskilstuna istället och kör, om man får åka där, lite konstiga regler tyckte jag om bilarna..
Hur som helst är de mycket närmare för mig och jag får förmodligen göra det jag tänkt göra.. åka 402 istället för att stå i kö hela dagen, men vi får se, inget bestämt än.
Äh sluta gnäll o kom till mantorp nu! (inte "nu" men till helgen då...)
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Skriv svar