Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av sleeper »

Toyspeed skrev:okej... Så lösningen på problemet ser ut som följer (och den lösningen ja kikar på just nu att införskaffa)

Jag kommer köpa mig en Morososump.
I överkant på den så nära vevhuset som möjligt och klart över oljenivån kommer ja svetsa dit en AN20 koppling.
Där kommer ja dra en AN20 slang upp till en catchcan
Kommer också gå på principen ju mer ju bättre, och sätta två stycken an12 kopplingar på ventilkåpan.
Av anledningen att ja har två kopplingar som ligger och skräpar ändå ;)
catchcan´en (svengelska) kommer ja ventilera genom ett REJÄLT filter ut i de fria.
Jag kommer INTE återleda catchcan´en ner till tråget pga att ja inte vill ha ner onödig etanol i oljan.

Sleeper, Cyrix?

Ok, I will try to explain in english... might be easier that way.

The problem: the head will fill up with oil during long session of track driving, this oil will be blown out of the vent and into the catchcan.

The reasson: At high rpm the oil pressure will be high, and therefor the head will be surplied with alot of oil... For this oil to get back into the oil pan, it will have to go tru the 3 large holes that is at the back of the head\block... but on a high hp 3\5sgte engine you will have alot of blowby due to alot of boost and the large clearances you will have on a "race engine" ( I built my engine as a "Loose" engine to better withstand long high hp track driving.)
All this blowby will have to be vented somewhere, and with the stock or with 2x an-12 vents from the valvecover as the only vent, the air from the blowby will go out that way. to get to these vents the air have to go up tru the same 3 holes as the oil try`s to go down.. and therefor the oil will have problem getting back into the oilpan.

My solution ( there is many others, but this is the way i have done it, and it is working great.) : Change the setup, so that the blowby don`t have to go up the 3 holes, the air will go the path with the least resistance. So with a an-20 ( overkill ) right next to the oil return from the turbo, the air don`t have to go up tru the 3 holes, but rather go up the an-20 hose..
I have also changed it back a only a an-08 in the valve cover, i have done this so that there is more "resistance" for the oil to go tru there.. ( the idea is to limit the blowby going up to the head, and therefor making it easier for the oil to get back to the oilpan. ) If i was to do this again, i actualy would have just used a an-06 and not a an-08 )

To be 100% shure that i would have a problem with filling up the catch can during track driving, i welded the an-20 to the bottom of the catch tank, so that the oil would return into the engine, But as you wrote, you where worried that you would fill up the oil with ethanol, and with a stock 2 gen gte setup, you are correct.. So what i did was to rebuild it like it is done on the 3 gen 3sgte ( with a pcv valve.) this will suck the ethanol gasses out of the oil, ( i have alot less ethanol in the oil now than i have using the old setup with just venting from head, and no pcv valve ( you should read up on what a pcv valve does if you don`t know, this is actually a really important thing to have if you wont your engine to last for a long time. )
( the 3 gen valve is designed from toyota to work on a stock 3 gen, witch have alot less blowby than the highly tuned engine, so i have made it ready to 2 x 3 gen valves, but for now, it seems the one valve is doing a ok job. )

( i will post a picture of my engine bay in my tread in the media section. )
st165: 9.89/231
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Då är de ju ungefär som jag hade tänkt då.
Dock kommer jag nog hoppa över pvc ventilen och istället slå ut oljan/E85 blandningen som blir i catchtanken.
Lika så kommer oljan i maskinen bytas så pass ofta att de lilla som tar sig förbi kolvringarna kommer inte göra någon skillnad.
Tack för hjälpen och ideerna!
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av mIkAeL »

Får se hur detta blir för mig då. kör ju med 5s-gte men har inte börjat mappa än. Nu är de iaf an10 2st som ja ha i ventilkåpan som ja tänkt dra till en catch. hade inte tänkt på att dra den vidare till tråget men får väl se hur väl de fyller den. ska ju kanske inte ha riktigt så mycket pulver heller. turbon borde sätta stopp och de är vid ca 500hk.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Zerocool »

Det beror inte bara på effekten, jag fick problem när jag körde varv 3 i superstage senast, då tryckte den ut massa olja genom vevhusventet, har kanske 350hk, kör med original vevhusvent, och öppen.
Så om man kör länge med högt varv så hinner den inte tömma toppen på olja heller då!
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

Vilken tach adapter kör du med? Jag var å köpte mds8910EIS för det stod att den var till Toyota, men nu startar inte bilen men varvräknaren funkar.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jag kommer inte ihåg vad min hette... Och dessvärre har ja inte tagit tag i att kapa upp mitt bagage ännu.

Har för mig min hade nått 4siffrigt.. kommer inte ihåg dessvärre
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

var borta på dalhems å lämnade tillbaka 8910EIS å beställde 8910 i stället. får den nästa vecka å hoppas på att det funkar.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Så hette den nog.. =)
Den du ska få nu istället alltså.

Tror du är rätt ute där
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Meningen är alltså att ta mig till Kinnekulle på Fredag.
Jag kommer åka upp redan på torsdag kväll så jag är på plats direkt på morgonen.

Kommer åka på mina slitna gatdäck. Så ja räknar inte med att lyckas med nått revolutionerande direkt.
Lär bli ganska halt ;)

Hoppas ni är många som dyker upp och tjötar lite.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Kinnekulle inställt för min del dessvärre!
Blir för dyrt att dra upp dit och köra känner ja..

Hoppas ni som kommer dit får en grym dag!
Skriv svar