Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

Proberas skrev:Jag har bara ett öppet filter på ventilationen och har aldrig haft några problem...
Jo men du har å andra sidan aldrig kört bana med din bil, vilket var när problemet infinner sig :)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

Hade jag haft kvar min bil, hade jag oxå byggt om vevhusventen, på en bandag så tryckte den ut runt en liter olja till catchtanken...
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av sleeper »

Toyspeed skrev:
MrNize skrev:Det problemet har jag på min gen2 motor. Löste det med att göra en vevhusventilation till och svetsade igen dom små hålen i spenarna som går ner från ventilkåpan. Nu får jag jätte lite olja i oilcatchtanken. Men för att lösa den så håller jag på att dra en slang från botten till oljereturen.
Ja, jag har noterat att de är rätt bra drag i min enda och original vevhusvent. Och har sett att andra har byggt om de där.
Så de är nog ingen dum lösning att slita bort ventilkåpan och hitta på nånting där.
Jag har 2st AN12 kopplingar som ligger och skräpar. Vad tror ni, Räcker det att sätta en sådan i var ände av ventilkåpan och sen dra dom till en catchtank?

Det kommer mest sannsynlig ikke at fungera. Hadde akkurat det samme selv, og iløpet av 5 runder på nye rudskogen så var ca 0.8-0.9 liter blåst ut.

Du løser ikek noe av det egentlige problemet ved og ha masse lufting fra ventilkåpan... all blowby som motoren skaper må fortsatt opp oljehullene som ligger i bakant av blokka, dette er samme sted oljan renner ned fra toppen til bunnen. jo mer luft du får opp, jo mindre olje renner tilbake.

Har provad gjenskape problemet ved har kjøring på vanlig vei\402m\ og ved 0-300kmt.. men det er KUN ved banekjørning du klarer og få dette problemet.. så selv om det virker som det fungerer på vanlig vei, så vil du få problemer på bane. ( PS: dette gjelder motorer med MYE effekt. 500++hk )

Ventilasjon fra bunnpanne ( ved siden av oljeretur fra turbo) til catch tank, og ikke større en an-08 fra ventildeksel vil fikse dette problemet.
st165: 9.89/231
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Fasen, Ja har alltid inbillat mig att jag förstår Norska precis.. Men jag har faktiskt ganska svårt med detta.
Jag förstår problemet och vad som orsakar det. Men exakt hur du menar att man ska lösa det har jag lite svårt att förstå?

Åter igen, Tack för hjälpen
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

Kommer du med upp till Sviestad och kör på fredag?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Näe. de lär jag inte göra.
Jag siktar på att försöka ta mig till Kinnekulle på träffen där.
Lär nog inte bli nån bandag innan dess skulle ja inte tro.
Användarens profilbild
martenheller
Inlägg: 686
Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis
Land (Country): Sverige
Ort: Kinnekulle

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av martenheller »

Google translate :thumbup:

"Det kommer sannolikt inte att fungera. Hade samma sak själv, och inom 5 varv på nya Rudskogen det var 0,8-0,9 liter blåses ut.

För att lösa ikek några av de verkliga frågan och har massor av ventiler ventilkåpan ... alla motorerna genomblåsning som fortfarande måste skapa olje hålen i bakant av blocket, är detta samma plats oljan strömmar från topp till botten. Ju mer luft du får, desto mindre olja strömmar tillbaka.

Har provad återskapa problemet genom att köra på vanligt sätt \ 402 \ och 0-300kmt .. men det är bara genom att klippa stansning du lyckas få det här problemet .. Så även om det verkar som det fungerar på vanligt sätt, så att du kommer att få problem i domstol. (PS: detta gäller motorer med mycket effekt 500 + + hk.)

Ventilation från vevhuset (bredvid oljereturen från turbo) för att fånga tanken, och inte större än en-08 från ventilkåpan kommer att fixa detta problem."
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Haha har gjort de själv.
Dessvärre blir ja inte ett skit klokare på hur den faktiskt lösningen ser ut.
Problemet är jag medveten om. Men lösningen... =)
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Cyrix »

jag är från Värmland så norska är inget större problem...

AN20 från oljetråget till botten på catchtanken och AN8 från ventilkåpan till catchtanken.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

okej... Så lösningen på problemet ser ut som följer (och den lösningen ja kikar på just nu att införskaffa)

Jag kommer köpa mig en Morososump.
I överkant på den så nära vevhuset som möjligt och klart över oljenivån kommer ja svetsa dit en AN20 koppling.
Där kommer ja dra en AN20 slang upp till en catchcan
Kommer också gå på principen ju mer ju bättre, och sätta två stycken an12 kopplingar på ventilkåpan.
Av anledningen att ja har två kopplingar som ligger och skräpar ändå ;)
catchcan´en (svengelska) kommer ja ventilera genom ett REJÄLT filter ut i de fria.
Jag kommer INTE återleda catchcan´en ner till tråget pga att ja inte vill ha ner onödig etanol i oljan.

Sleeper, Cyrix?
Skriv svar