Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

ska du beställa där ifrån så är jag gärna på. Behöver ett bustningskit.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Det är inte alls omöjligt att de blir en beställning därifrån faktiskt.
Dock blir de inte förens till hösten i såfall.

Jag ska sätta ihop en investeringslista vad som behövs först och främst
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

Hösten blir bra. Denna sommaren är ren inkörnings period... :roll:
sleeper
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 03:28:32
Årsmodell: 0
Land (Country): Norge

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av sleeper »

Satse på at du skjønner norsk... :?
Men et tips hvis du skal bruke bilen til time attack, er at du må bygge om veivhusventilasjonene en god del.
3\5sgte har et stort problem med at olja ikke renner ned fra toppen ved høyt turtall og hard belastning, ( spessielt 2 gen) Så du vil ende opp med og blåse ut MASSE olje fra toppdekselet.
:D

( har hatt det problemet selv med min 9 sec st165 ved banekjørning. ( løsningen for meg var og lage en an-20 ventilasjon fra bunnpanne og opp i nedre del av bunnpanne ( olje renner tilbake i bunnpanne)) passer perfekt med en moroso panne.
Siden all olje fra ventilasjon renner tilbake i bunnpanne med dette oppsettet har jeg også montert pcv ventil systemet fra 3 gen. for å prøve og få vekk etanol damp fra olja.
st165: 9.89/231
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Hum.. Fattar det mesta..
Kanske lite trött nu iofs, Så ska läsa imon igen.
Men de där med att oljan inte rinner ner från toppen riktigt har ja läst om innan. Och de är nog något ja måste titta över.
Tack för ditt inlägg! Mer sånt!
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

Det problemet har jag på min gen2 motor. Löste det med att göra en vevhusventilation till och svetsade igen dom små hålen i spenarna som går ner från ventilkåpan. Nu får jag jätte lite olja i oilcatchtanken. Men för att lösa den så håller jag på att dra en slang från botten till oljereturen.
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Proberas »

Jag har bara ett öppet filter på ventilationen och har aldrig haft några problem...
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

sleeper skrev:Satse på at du skjønner norsk... :?
Men et tips hvis du skal bruke bilen til time attack, er at du må bygge om veivhusventilasjonene en god del.
3\5sgte har et stort problem med at olja ikke renner ned fra toppen ved høyt turtall og hard belastning, ( spessielt 2 gen) Så du vil ende opp med og blåse ut MASSE olje fra toppdekselet.
:D

( har hatt det problemet selv med min 9 sec st165 ved banekjørning. ( løsningen for meg var og lage en an-20 ventilasjon fra bunnpanne og opp i nedre del av bunnpanne ( olje renner tilbake i bunnpanne)) passer perfekt med en moroso panne.
Siden all olje fra ventilasjon renner tilbake i bunnpanne med dette oppsettet har jeg også montert pcv ventil systemet fra 3 gen. for å prøve og få vekk etanol damp fra olja.
Nu ska vi se... "( løsningen for meg var og lage en an-20 ventilasjon fra bunnpanne og opp i nedre del av bunnpanne"
Där hänger jag inte mer riktigt? Har du några bilder på din bil så man kan se hur du löst det?
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

MrNize skrev:Det problemet har jag på min gen2 motor. Löste det med att göra en vevhusventilation till och svetsade igen dom små hålen i spenarna som går ner från ventilkåpan. Nu får jag jätte lite olja i oilcatchtanken. Men för att lösa den så håller jag på att dra en slang från botten till oljereturen.
Ja, jag har noterat att de är rätt bra drag i min enda och original vevhusvent. Och har sett att andra har byggt om de där.
Så de är nog ingen dum lösning att slita bort ventilkåpan och hitta på nånting där.
Jag har 2st AN12 kopplingar som ligger och skräpar. Vad tror ni, Räcker det att sätta en sådan i var ände av ventilkåpan och sen dra dom till en catchtank?
Användarens profilbild
MrNize
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE
Ort: Falkenberg

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av MrNize »

Toyspeed skrev:
MrNize skrev:Det problemet har jag på min gen2 motor. Löste det med att göra en vevhusventilation till och svetsade igen dom små hålen i spenarna som går ner från ventilkåpan. Nu får jag jätte lite olja i oilcatchtanken. Men för att lösa den så håller jag på att dra en slang från botten till oljereturen.
Ja, jag har noterat att de är rätt bra drag i min enda och original vevhusvent. Och har sett att andra har byggt om de där.
Så de är nog ingen dum lösning att slita bort ventilkåpan och hitta på nånting där.
Jag har 2st AN12 kopplingar som ligger och skräpar. Vad tror ni, Räcker det att sätta en sådan i var ände av ventilkåpan och sen dra dom till en catchtank?
tror jag fixar biffen... jag har kört 30 hårda mil nu å det är typ 1cl olja i catchtanken men till vintern så leder jag ner cathtanken till oljetråget så behöver man inte bry sig om den...
Skriv svar