Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
- Bilmodell: gr A Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Umeå
Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Man får väl fortsätta i detta forum
-----------------------------------------------------------------------
Ingen Minns En Fegis!
-----------------------------------------------------------------------
Ingen Minns En Fegis!
Senast redigerad av Zebbo den mån 09 mar 2009, 01:37:37, redigerad totalt 1 gånger.
Ingen minns en fegis!!
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
- Bilmodell: gr A Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Umeå
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Det har hänt en hel del i garaget den senaste månaden.!
vacum styrd respons (ALS)
Gr A motorn monterad och mappad till 1,45 Bar, forts kommer när vi får lite tid..
vacum styrd respons (ALS)
Gr A motorn monterad och mappad till 1,45 Bar, forts kommer när vi får lite tid..
Ingen minns en fegis!!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Trevligt bygge, du är minsann inte rädd för att riva vxllåda ser jag, skulle själv ta tillfället i akt och byta några synkringar
när lådan ändå är ur men jag vågar inte, det är för mycket plock.
Hur funkar responssystemen ? Något som är "lagligt" på gatan ?
när lådan ändå är ur men jag vågar inte, det är för mycket plock.
Hur funkar responssystemen ? Något som är "lagligt" på gatan ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
- Bilmodell: gr A Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Umeå
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
ang vxellådan så är det våran chefsmek råland som är en fena på dom+ typ allt annat oxåJonex skrev:Trevligt bygge, du är minsann inte rädd för att riva vxllåda ser jag, skulle själv ta tillfället i akt och byta några synkringar
när lådan ändå är ur men jag vågar inte, det är för mycket plock.
Hur funkar responssystemen ? Något som är "lagligt" på gatan ?
kan nog vara värt att gå in på din lokala toyota och kolla om det är någon på mek som kan hjälpa dig nån kväll?!
Enkelt sagt så slår man om en knapp inne i kupen vilken gör så att tändningen backas en jävla massa ,gasspjället öppnas med en vacum styrd ventil och bilen går som faan man har alltid fullt ladd när man kliver på gasen.
tror det är bättre om markku förklarar...
jag skruvar inte så mycket ,kör +läser ibland.
Ingen minns en fegis!!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Hehe, fullt ladd hela tiden lär ju bli hysteriskt på en gatbil.. ska söka lite info på nätet om det.
Tänkt på det där med kvällsjobb, ska sparka igång min EPC igen , kanske inte är så knepigt om man har den som hjälp.
Tänkt på det där med kvällsjobb, ska sparka igång min EPC igen , kanske inte är så knepigt om man har den som hjälp.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
-
- Inlägg: 48
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 11:35:26
- Bilmodell: gr A Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- Ort: Umeå
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Ska se om vi kan fixa så någon kan filma i helgen, är ju alltid kul att skämmas lite
är en liten rally special på lördag på pengsjö motorstadium,vännäs !
är en liten rally special på lördag på pengsjö motorstadium,vännäs !
Ingen minns en fegis!!
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Kort sagt så backar man tändningen och skicka på mer soppa å luft för att få för bräningen i gren rör å turbo för att få den att bygga laddtryck. Kanske inte lämpligt i daglig trafiken då det kommer avgas knallar på upp till 140DB men ska man leka lite så är de ju inte fel att ha
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Haha ok , man har nog ingen användning av det heller , så snabba ( och så ofta ) växlingar gör man ju inte ute på vägen.
På bana kanske det gör lite skillnad, 402m ? Fast jag bygger ingen "rakt fram räser".. det blir bara tråkigt.
På bana kanske det gör lite skillnad, 402m ? Fast jag bygger ingen "rakt fram räser".. det blir bara tråkigt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Har varit lite dålig på att lägga upp filmer på slutet men här kommer några från lycksele samt piteå.
http://www.youtube.com/watch?v=KMC1974b4uM
http://www.youtube.com/watch?v=IS5zb_cDRbc
Blev 2st avåkningar på denna sträckan, första så såg jag aldrig triangeln(stog rätt dumt till) andra så lyckades jag bromsa ihjäl motorn (är man känslig för svordomar bör man sänka ljudet här ) Körde 1 min långsamare än första varvet men lyckades ändå total vinna med 4sec till godo. Man ska ha tur ibland
http://www.youtube.com/watch?v=2rFKYd2IKyM
Å Första sträckan i piteå började med en 360graders snurrning
http://www.youtube.com/watch?v=VNlcbqa0 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=m98Q8_08 ... re=channel
Här hade jag 2sec att köra in på ledaren men en för sen inbromsning resulterade i om bakning plus motor stopp, lyckades ändå med delad sträckseger men de hjälpte ju inte men man kan ju inte alltid ha tur
http://www.youtube.com/watch?v=ADfT9W52 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=KMC1974b4uM
http://www.youtube.com/watch?v=IS5zb_cDRbc
Blev 2st avåkningar på denna sträckan, första så såg jag aldrig triangeln(stog rätt dumt till) andra så lyckades jag bromsa ihjäl motorn (är man känslig för svordomar bör man sänka ljudet här ) Körde 1 min långsamare än första varvet men lyckades ändå total vinna med 4sec till godo. Man ska ha tur ibland
http://www.youtube.com/watch?v=2rFKYd2IKyM
Å Första sträckan i piteå började med en 360graders snurrning
http://www.youtube.com/watch?v=VNlcbqa0 ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=m98Q8_08 ... re=channel
Här hade jag 2sec att köra in på ledaren men en för sen inbromsning resulterade i om bakning plus motor stopp, lyckades ändå med delad sträckseger men de hjälpte ju inte men man kan ju inte alltid ha tur
http://www.youtube.com/watch?v=ADfT9W52 ... re=channel
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Celica GT-4 gr A STXX -88 (RALLYBIL)
Angående respons på dessa motorer, hur många timmar/mil kan ni köra med det aktiverat utan att se några defekter på topplock ventiler grenrör eller turbo?
Jonex, als är det ultimata att ha hela tiden i all körning med turbo. Nackdelen är att det litar på grejerna en hel del som jag fattat det.
Vad kör ni med för turbo aggregat på rallybilarna? Kulagrade? Vattenkylda?
Jonex, als är det ultimata att ha hela tiden i all körning med turbo. Nackdelen är att det litar på grejerna en hel del som jag fattat det.
Vad kör ni med för turbo aggregat på rallybilarna? Kulagrade? Vattenkylda?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.