Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av cheetah1 »

Men nu är det rent och fint. ;)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

cheetah1 skrev: lör 29 jul 2017, 19:40:29 Men nu är det rent och fint. ;)
Jepp nästan dricksvatten :D
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av Neblade »

Jag är lite nyfiken på växellådsrenoveringen, har du tillgång till någon verkstadshandbok eller sida med bra information? Jag kommer behöva byta syncringen på 3:an på min växellåda, men har inte vågat mig på det ännu. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Neblade skrev: sön 30 jul 2017, 17:13:18 Jag är lite nyfiken på växellådsrenoveringen, har du tillgång till någon verkstadshandbok eller sida med bra information? Jag kommer behöva byta syncringen på 3:an på min växellåda, men har inte vågat mig på det ännu. ;)
verkstadshandbok/ BGB på internet (sök på "bgb mr2" så kommer den upp som förstaval på Google)

Men nåt som hjälpte mycket var en video på youtube där en kille renoverar en växellåda (E153 turboväxellådan).
Med rätt så exakta steg för steg. https://m.youtube.com/watch?v=C5yKPGRfUFQ
Att tänka på är att man behöver två sorts avdragare (vissas i videon) en är en vanlig L formad för att få av ett drev och en är en speciallare (jag fick låna en som tur var) som är utformad med 3 bultar typ. ( typ sån här: http://www.merafritid.se/avdragare-svänghjul-mm )

Det var vid tillfällena där man behövde avdragare som jag fastnade mest på innan jag hittade det som passade. Och på samma drev som behövde avdragare med 3 bultar var också rejält jobbig att få tillbaka igen. Jag använde en bult med en mutter som jag spände ner drevet med (höll fast bulten så att den inte snurrar och sen spände ner med muttern)

Men jag tror han visar det mesta i videon. Plus då Verkstadshandboken på nätet Big green book MR2 (BGB MR2)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Sen kan man ju diskutera om man tycker det är lättare att plocka ner bara växellåda (trångt o trixigt men det går)

Eller hela paketet med motor o växellåda. Mer slangar o sladdar att lossa men inte lika jobbigt att skruva isär och ihop då man har full översikt att allt är ihopskruvat. och så kan man göra översyn på resten av motorn samtidigt

Lätt att missa nån bult om man bara tar växellåda då det är svårt att se överallt när motor och växellåda är i motorrummet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Blev skaparsugen häromdagen .
Håller på att modifiera i st205 vattenkyld intercooler i mr2:an.

Väntar på lite grejor idag från posten, sen får vi se om det passar :)

Bilder kommer ikväll
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

En bit på väg.

Kapat ner några av rören för att ersätta med slang så att det passar mot turbon.
Bild
Bild

Intercooler är lång så fick bygga nytt rör vid insuget så det blev bättre plats
Bild
Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Färdigbyggt. Hoppas det funkar nu bara :P
Har viljat testa bygga detta nu ett tag och se om det fungerar.

Ingredienser:
Vatten kyld intercooler och vattenpump från st205 (celica GT4 94-framåt)
2 st MC kylare från en Husqvarna från okänt årtal
1 st patronlåda från militären.
1 st GFB Dumpventil

Intercoolern gick in rätt bra med lite ombyggt insug.
Dragit slangar till MC kylarna vid höger luftintag.
Fortsatt bak med slangarna till bagaget till pumpen och till ammunitionslådan som är ombyggd för att kunna fylla med is för extra kylning av luften.
Monterat på originalfläkten på kylarna för extra kylning.



Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

En fundering nu bara.
Vad håller längst/kyler bäst. Att fylla ammunitionslådan med is eller slänga i två frysklampar.
Känns som isen fördelar ut kylan mer i vattnet
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av Glenn »

Ja, krossad is lär väl vara bäst, ska man kyla drickan i ett glas är det ju mycket snabbare att få kyla om man har finkrossad is, å andra sidan smälter den ju förstås fortare, men ska man hälla i is i intercoolern så är det väl troligen för ett dragrace, inte när man ska på långsemester.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar