Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Bild
Bild

Lite grejor till vinter skruvandet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Påskmek.
Plocka ner växellåda för att byta diff kopplingslamell och tryckplatta.
Varför gör man sånt här mot sig själv......... :/


Bild
Bild
Bild
Bild


Koppling och tryckplatta kommer senare idag
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Svänghjulsbyte. 7.5 kg på det gamla och 4.6 på det nya

Bild

Följde med motivlacken på folkracesubarun på den bilden med :P

Rps tryckplatta och nån form av bättre koppling. Specat till 500nm


Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Svänghjulet fick tyvärr bli det gamla. Verkar vara nån mindre modell skillnad. Allting stämmer måttmässigt förutom skruvhålen och styrpinnarna till tryckplattan
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Bilen nere på hjul igen och allting verkar fungera.
Även den hemmabyggda hastighetsmätare som blev kopplad på en ABS sensor istället genom en Dakota Digital omkodare.

Fint när det finns lösningar då man förstör grejor som inte tillverkas längre :clap:

Besiktning imorgon och balansering hjulen. Sen blir det kanske en runda ner till Sturup Raceway på tisdag för att leka :thumbup: 8-)

Jä.la jobb detta men nu kan jag skruva ner, sönder och ihop en mr2 växellåda med :roll:
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Besiktad.
Nerslag på att ABS lampan inte lös. Lampa byt då abs lampan var sönder. Behöver antagligen även byta sensorer bak till absen.

Körde till sturup raceway idag för att testa bilen  
Kul teknisk bana med lite svårkörd bil. Mr2:an verkar ligga antingen för högt eller lågt i växlarna (eller jag som ska lära mig köra :) ) 

Tyvärr efter ca 10-15 min så började motorn bli varm. Han köra ut innan det blev för varmt. Motorn började trycka vatten genom expansionskärlet. 

Detta har varit ett återkommande problem med kylarvattnat. Trodde först på luftficka i systemet efter dålig koll på kylarvattennivån. 

Ska göra en redig rensning av systemet och byta termostat och köpa nytt kylarlock. Annars efter lite koll på nätet så kan det vara toppackning eller spricka i toppen. 

Bilen går som den ska vid normal körning men blir varm vid aggressiv körning
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av Glenn »

Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev: ons 21 jun 2017, 08:34:08 Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Ja det kan nog stämma.
Kylarlocket är ju i motorrummet men samma princip.

Går ju en slang från kylarlocket till locket på expansionskärlet. Och sen därifrån är där en slang ner i kärlet med ett litet filter i änden (eller vad man ska kalla det) och en slang från locket som går utanför och sprutar ut vattnet ut i det fria.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

kribbe skrev: ons 21 jun 2017, 09:15:19
Glenn skrev: ons 21 jun 2017, 08:34:08 Är det samma typ som på celican att du har ett lock i expansionskärlet med en slang ner under vätskeytan ? ..isåfall, kolla att slangen sitter där, och att det inte är täppt i den från kylaren.
Ja det kan nog stämma.
Kylarlocket är ju i motorrummet men samma princip.

Går ju en slang från kylarlocket till locket på expansionskärlet. Och sen därifrån är där en slang ner i kärlet med ett litet filter i änden (eller vad man ska kalla det) och en slang från locket som går utanför och sprutar ut vattnet ut i det fria.
Kan lägga till att kylarvattnet blir brunt också (med delviss brunn gegga) men om detta är nåt som är sönder eller bara att jag som har använt vanligt vatten med istället för kylarvatten som har gjort det brunt (rost)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Terapiarbete.
Från brunt vatten som inte gick att se igenom till klart vatten från kylsystemet.

1. Först cooling system flush i 20 minuter på tomgång med termostat bortplockad.
2. Sen fyllt på med rent vatten, kört runt vattnet och sen tappa ut.....upprepat steg 2 ca 10 gånger.

Jag gör gärna inte detta fler gånger :P
Skriv svar