IS300SX, rullande projekt

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1861
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

IS300SX, rullande projekt

Inlägg av PierreW » mån 08 sep 2014, 21:51:02

Kör över detta från Lexusforumet som i övrigt är rätt dött ;)

En IS300 Sportcross med ca 22000mil på mätarn, importerad från Tyskland 2012, dock ej körd nån lång sträcka utan bara gått till och från bes i princip då ägarn flyttade till Norge,
lite små skavanker här och där, hela bilen verkar omlackad i omgångar pga olika skador.
Men i övrigt rak i karossen osv :wink:


Så här såg hon ut när jag hade hämtat hem henne. (jo alla killars bilar är tjejer vet ni väl) :wink:
Storservice med kamrem osv gjordes ganska omgående efter köpet, då upptäcktes att luftburken var lagad med spackel på insidan, inte kul att få in i motorn :roll:
Fort som attans inhandlades ett shortram intake från USA och monterades. :wink:




Dom fula DRL lamporna togs bort, och strålkastarna byttes mot ett par Eagle Eyes med svarta insatser pga originalen hade brända reflektorer.
Gulfilm på dimljusen blev det i samma veva. Efter ett tag byttes D2R lamporna mot diton på 3000k, alltså gula, satte även i Nokya hyper yellow W5W i p-ljuset :wink:


Sen kom hösten och det började bli mörkt tidigt som vanligt, hade redan monterat 55w xenon i originalhelljuset men eftersom jag tidigare alltid haft nån skruttig gammal Volvo över vintern med
extraljus på så vart man ju lite bortskämd med ljus.
Så varför inte göra en "rally winter edition" av 300an :wink:
Byggde ett fäste av 10mm järn och monterade mina Bosch bigknick med 3x70w och 2x35w xenon.




Sen kom vintern närmare och vinterhjul skulle på, fick med dubbade däck på Hyundai fälgar som förra ägarn aldrig haft monterade på bilen, så det blev spännande o se om dom passa.
"Lackade" dom vita med Plasti-dip, satte även dit röda TRD klistermärken på fälgarna :wink:


Men mycket vill ha mer som man brukar säga, så det inhandlades 5st NBB 225 halogen som konverterades med 100w xenon och monterades istället,
lite fräshare än dom gamla knickarna som hängt med på olika bilar sedan 2005.


Nu är det ju så himla tråkigt att 300an har både TRC och VSC som standard, enbart TRC som går att stänga av med knappen.
Men internet är ju fullt av tips så jag monterade helt enkelt in en knapp som bryter strömmen till VSC:ns säkring, på så vis blir det avstängt men med bibehållen ABS.
VSC:n blir åter aktiverad nästa gång bilen startas.
Synd bara att det inte finns diffbroms i mitt exemplar, men det funkar rätt bra att åka brett ändå, lite skillnad på en modern delad bakaxel mot en gammal stel på en Volvo :wink:

Under vintern byttes blinkersrelä så jag kunde byta ut alla blinkerslampor till LED utan att få hysteriskt blink.
Bonus med detta relä var lite extra funktioner så som "autobahn" blink, dvs ett tryck och du får 3-6 blink beroende på hur du programmerar reläet,
detta kan man göra själv via olika kommandon med spaken när bilen är avstängd.
Alla lampor inne i bilen har bytts ut mot LED, och strålkastarna har jag bytt ut mot Toyota original, var alldeles för kass ljus i USA strålkastarna, köpte till årsmodell 2005 som har lite mörkare krom än de tidigare versionerna.
Dimbakljusen i koffertluckan fick sig en modifiering dom också, lamphållare till USA modellen inhandlades på Toyota och 5/21w lampor att sätta i, dom filades till för att passa E-spec dimljusen, 5wattarna kopplades in på skyltbelysningen och 21wattarna kopplades på koffertluckans bromsljus.

Nu är våren snart här så min PAWG (Phat Ass WaGon) :wink: har belönats med nya hjul och en beg Altezza RS200 grill från Japan då hon skött sig så fint i vinter.
Så i nuläget ser hon ut som så här, Coilovers får nog bli nästa då det finns plats att sänka mer :wink:
Nån gammal ägare i Tyskland har valsat skärmkanter och gjort om innerskärmarna nämligen, det satt 8x18 et38 225/40 runtom, jag har nu monterat 8x18 et40 fram med 225/40 5mm spacers och 9x18 et40 och 3mm spacers med 235/40 bak :D












Senaste uppdateringen
Har nu monterat Oken och skivorna, rätt lätt operation för den händige med rätt verktyg :wink:
Egentligen passar inte Suprans Ok rakt på IS:en, därför finns det adaptrar att köpa, men jag har ju alla maskiner som behövs på jobbet så jag gjorde helt enkelt en adapter på prov.
Dock gav jag upp tanken på de då det i mitt tycke blir för lite gods kvar till att gänga i, sen läste jag även att flera haft problem på olika sätt med dessa adapters.

Så här ser dom ut som finns att köpa, jag gjorde dock utan splines.


Men jag slipade istället upp nedre hålet som synes i bilden nedan, den delen i hjulupphängningen används även till större Lexusmodeller och då dessa har samma bultdelning på Oket som Supran så fanns det material nog att slipa :wink:


F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?

Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av Nutrition » mån 08 sep 2014, 22:46:44

Trevligt men skicka xenon och skaffa led till extraljusen istället :thumbup: Magiskt bra tryck i dem utan någon fördröjning som de flesta xenonljus har med få undantag, går att handla rel. billigt på det globala. Sen ett tips när det kommer till coilovers och det är att de ofta rostar så att det låter, typ. Eftersom denna kärra även verkar fungera som vinterpulka så är det en god idé att rostskydda dem när det är nytt o fint.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

Användarvisningsbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1861
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av PierreW » mån 08 sep 2014, 23:28:24

Nutrition skrev:Trevligt men skicka xenon och skaffa led till extraljusen istället :thumbup: Magiskt bra tryck i dem utan någon fördröjning som de flesta xenonljus har med få undantag, går att handla rel. billigt på det globala. Sen ett tips när det kommer till coilovers och det är att de ofta rostar så att det låter, typ. Eftersom denna kärra även verkar fungera som vinterpulka så är det en god idé att rostskydda dem när det är nytt o fint.
Finns inget i led väg som ersätter xenonlampor ännu, men jag har beställt PBE225 som snart kommer hos prestandabelysning.se, riktiga led extraljus alltså, skulle lanserats förra året men blev försenat.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?

Nutrition
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av Nutrition » tis 09 sep 2014, 00:20:11

Förhoppningsvis lagom till vintern då =)

De enda xenonextraljusen jag blivit riktigt imponerad av är Bosch original, tändes upp med fullt tryck direkt och ljuset var lagom så att flygplanen börja cirkulera runt en ;) Men så kostade de därefter och den enda bil jag sett dem på ägdes av en som jobbade på Bosch... Skulle vara kul att testa Hellas led men de kostar en slant de med, förutom att slippa straffet med xenon är naturligtvis även prisbilen på vettiga ledljus i positiv riktning.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77

Gravyking
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 11 dec 2012, 18:32:06
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 1998

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av Gravyking » tis 09 sep 2014, 00:50:54

Snygg Lexus!
Vad är det för film du har till dimljusen?

Användarvisningsbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1861
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av PierreW » tis 09 sep 2014, 14:58:20

Så kallad gulfilm sitter på dimljusen, finns lite överallt, typ Biltema, jag köpte dock mitt på Ebay för ca 40kr fraktfritt ;)


Originalxenon extraljus så som Hella, Bosch och NBB är allihop väldigt startsnabba, dels pga 35w och sedan är det ju bra kvalité på lampor och ballaster, inga Kina konverteringsgrejer där inte.

Men dom nya speedstartlamporna som kommit nu är grymt snabba med speedstartballaster och startar lika fort som mitt halvljus som är original, Philipslampor och Koito ballaster.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2589
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av Fnys » tis 09 sep 2014, 17:38:27

Riktigt trevlig och snygg bil du har och jag gillar lektyren! Lampor och ljus har alltid varit som porr för mig ;)
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Användarvisningsbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1861
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av PierreW » mån 15 sep 2014, 17:05:20

Fnys skrev:Riktigt trevlig och snygg bil du har och jag gillar lektyren! Lampor och ljus har alltid varit som porr för mig ;)
Tack, mer "Lektyr" på G, bytte ju blinkersrelä en gång för ett bra tag sedan så jag kunde ha LED i blinkers, men alla dom där SMD LED lamporna är ju så svaga, syns dåligt i dagsljus.
Har länge funderat på detta så idag beställde jag två satser, bak ska jag koppla så jag får backljus i blinkersen tänkte jag, därmed får jag fyra backljus, fram har jag inte bestämt än.
Har en idé om att koppla alla vita som "walk to door" genom att ta signal från styrenheten som sköter låsning och upplåsning av dörrar och ett fördröjningsrelä.

http://www.vleds.com/v3-triton/bulb-sys ... wa-5k.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?

Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 780
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av Bempa » mån 15 sep 2014, 20:51:55

Gillar dom däringa bilarna, hur är väghållning på en sådan? Har aldrig kunnat pressa en IS, men dom har ju en fin hjulupphägning som borgar för god väghållning.
Har ju lekt med tanken att det borde gå att få dom å funka bra som rallybil.
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Användarvisningsbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1861
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: IS300SX, rullande projekt

Inlägg av PierreW » mån 15 sep 2014, 21:02:06

Bempa skrev:Gillar dom däringa bilarna, hur är väghållning på en sådan? Har aldrig kunnat pressa en IS, men dom har ju en fin hjulupphägning som borgar för god väghållning.
Har ju lekt med tanken att det borde gå att få dom å funka bra som rallybil.
Går i mitt tycke som ett strykjärn med lätt tendens till överstyrning, så gött o kunna styra lite med gaspedalen,
får väl erkänna att jag plågat bilen lite väl mycket kanske i mångas tycke med en relativt aggressiv och kanske inte helt laglig körstil på helgnätterna. ;)
Stabil bil, men mina däck och sänkfjädrar gör nog en del, har inte kännt nått vidare på en originalare så kan inte säga nått om dom.

Har ju fixat så jag kan stänga av VSC, så har testat det mesta med bilen i vinter dom få tillfällen det var snö, skulle varit lite mer styrutslag annars bra balans och lätt kontrollerad.
Köpte ju bilen som en daily driver som mer övergått i entusiaststadiet nu, men han o köra xxx antal mil på grusväg, men bakvagnen är kanske inte riktigt optimal, greppet rakt fram blir lite dåligt iom delad bakaxel och dubbla länkarmar, alltså ju mer det fjädrar eller sätter sig bak ju mer camber blir det, alltså mindre däckyta i gruset.

Går väl lite Altezzor i rally borta i Australien och Nya Zeeland.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster