Simsters Celica GT4 CS -92

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

ja, planerna börjar ta form, men det får bli bit för bit, har inte råd med en total-makeover på en gång liksom :-P och att snegla på ett ess-kit till bmwn gör inte tankarna klarare.

slangen är rätt krallig, den går precis på utgången (eller ingången :-P) på WG-klockan, är det värt att skaffa större (grövre) slang även om ingången till wgn ändå har samma diam. som nuvarande slangen? blir det inte bara flaskhalseffekten då?
slangen är iaf inte onödigt lång, kan ju flytta boostcontrolgrejen ännu närmare motorn om jag vill, men då kommer den nog bli varm som fan.

har funderat på en sån där finfin uprated fensport WG-klocka, men först måste jag hitta anledningen att den fuelcuttar,ska nog ta och kika om det ligger nån felkod imorn..

vad skulle kopplas? t1 och e1?

skulle fortfarande behöva lite tips från nån erfaren gällande boostcontrollern..
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

vårväder = nöjesåka

vägen mellan upplands-väsby och vallentuna är rätt skön på kvallen, bortsett från kamerorna :-)

väntar med spänning på kylarkitet, borde ju komma imorn!

har fifflat lite med greddy boostcontrollern.. och eftersom jag starkt ogillar fuelcut, så har jag kört allmänt lugnare, och kommer göra det tills jag känner mig säker på hur jag ska ställa boostcontrollern..

har ställt "set boost" på 0%, dvs ska turbon ladda precis original (stock boost)

har ställt "gain" på 5%, det lägsta möjliga läget. "this mode is used to adjust the boost consistency"

har ställt "set gain" på 0.50 "this mode is used to adjust the boost response"
this feature basically adjusts when to start opening the wastegate
if the start boost value is closer to the set boost value, the spool up will be faster
if its too close it will cause the boost to spike

warning ställt på 1.0bar

limiter ställd till 20%
lowers the boost when it exeeds the warning setting

nu laddar den inte mer än max 0.87, men jag lyckades ändå få en stycke fuelcut vid 0.82bar på 2:an, hårt gaspådrag.

sen känns det som den går lite orent, svårt att beskriva, men det är som om den tvekar lite ibland, vid vissa varvtal, har inte noterat exakt när, bara att.

kan knacksensorn spöka?

öppen dump som läcker?

dags för nytt soppafilter? dåligt soppatryck?

dålig wg-klocka?

vakumslang som läcker?

fördelare och rotor, kablar, stift?

kamremsbyte? (5000mil sedan)

överkuggad avgaskam?

dåligt ställd tändning?

tips och ideér mottages varmt :-)
Användarens profilbild
Freddan
Inlägg: 183
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 21:22:10
Bilmodell: Celica GT-4 ST205
Årsmodell: 1995

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Freddan »

Simster skrev:vårväder = nöjesåka
nu laddar den inte mer än max 0.87, men jag lyckades ändå få en stycke fuelcut vid 0.82bar på 2:an, hårt gaspådrag.

sen känns det som den går lite orent, svårt att beskriva, men det är som om den tvekar lite ibland, vid vissa varvtal, har inte noterat exakt när, bara att.

kan knacksensorn spöka?

öppen dump som läcker?
Känner igen det där, och det kan nog vara dumpen ja...
Iaf uppförde sig min bil likadant efter att jag satt på öppen dump som läckte.
Problemet löste sig när jag plockade loss dumpen och började köra original igen.

Mvh Freddan
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

då får jag nog plocka bort den och kolla om det är felet.. den funkade ju perfekt förut..
skulle det skita sig så får jag väl bygga om till återcirkulerande..
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Happhapp

så var man på väg hem från en titt på en liknande bil som man själv har, åt en kompis, och så på hemvägen upprepar sig det felet som uppstog i vintras, soppapumpreläet bråkar och bilen blir livlös på allt under 3500 varv.

efter start ligger reläet på för fullt voltantal till pumpen i ca 30 sek (tog av kåpen på det och tjuvkollade) sen slår det ifrån och bilen dör inom 5 sekunder.

det gick att köra hem bilen med b+ och fp kopplat som tur var, och det var bara nån km från hemmet.

jag inspekterade kontakten till motståndet, det är ju motståndet som på nåt sätt inte reagerar, men allt ser okej ut.

måste nog kolla kontakterna och stiften i reläboxen, svårt som h-vete att komma åt under bara, kablarna dit är ju superkorta. ska även kolla motståndet, det ska tydligen visa ca 0.78 ohm vid kontakten, och visar ca 0.9 vid reläet.

reläet slår ju till och från, på beställning, så har svårt att se att just det skulle vara problemet.

tips och idéer varmt välkommna :-)

bonusinfo: brukisbilen fick 4st 2or på bes. idag, glädjande besked :-P
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

så, arslet ur vagnen och felsökning påbörjad.

testade pumpmotståndet, 0.8ohm, som det ska vara.
mätte volt in till reläet, 13,5, helt ok.
mätte pumpmotståndet på kontakterna vid relät 1,3ohm.. detta var 0.9 förra gången jag hade problem.. hmm...
så vid motorn igång mätte det endast 1,6 volt ut genom motståndet (tror iaf jag mätte korrekt) inte konstigt att bilen dör isf.

kan det vara knas på sladden mellan pumpmotståndet och reläet? ska jag dra om skiten med nya kablar och samtidigt flytta reläet till ett mysigare (läs lättåtkomligare) ställe? vad ska jag ha för grovlek på kablarna isf? vill ju inte ha varken för tunna eller för tjocka...

ska att ta loss motståndet och ta andra kablar från reläet och testa med, då märker jag om det är originalkablarna som är dåliga.

vill få igång bilen till på fredag då det kommer lite bilar till barkarby/ikea..
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

arslet ur vagnen igen, och problemet fixat!

var kabeln till motståndet som var förlängt av tidigare ägaren, och skarvat slarvigt med aluminiumhylsor (why?) dåligt isolerat också för den delen.

gjorde jobbet rätt den här gången, och sen fick jag det värde jag ville ha när jag mätte motståndet vid reläet. så 0.8ohm direkt på motståndet och strax under 0.9ohm vid reläet. (låg på olika innan, mellan 1.1 och 1.5ohm!)

ikväll blir det av till träffen vid ikea barkarby..

bra väder = grymt laddad.. :-)
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Sådärja.

tur som f-n att man har en extrabil som inte krånglar (peppar peppar) så mkt att åka runt med när gt4an inte vill leka.. tappar ju nästan all inspiration och hopp när det inte går frammåt på ett tag.. :-/

har haft en del problem med fuelcut, som bara blev värre och värre, kliade mig djupt i hårbotten när den cuttade vid 0.42 i ladd.

kollade en massa småsaker, och vakumslangar och tryckrör, lmm och bensinpumpen, men allt var som det skulle, tillslut dog bilen helt 3 meter från min parkeringsplats, var på väg hem som tur var, motorn vägrade starta.., startmotorn drog runt som den skulle, pumpen gick som den skulle, lmm öppnade. men inget.

fick tipset att kolla stiften, de såg ut som nya, men inte en gnista ur tändkablarna!

visade sig att fördelarlock och rotor var helt slut, och det förklarade en del.

beställde lock och rotor, men fick fel lock, passade inte för 5 öre, enl deras lista hade jag gt4 rotor, och gti fördelarlock. så jag fick vänta några dagar till. gick hyffsat smidigt ändå.

10 minuter efter att jag hämtat fördelarlocket på mekonomen så var bilen startad. :-D

sen kom problem nr 2. :-(

under tiden bilen var stående så byggde jag om till öppen vevhusventilation, och detta gillade bilen tydligen inte alls.
tog mig ett jävla tag att klura ut att det var just det som felade.

byggde tillbaka till återcirkulerande, och vips, perfekt tomgång.


fick idag besked om att nåt ska hämtas på bussgods, beställde oljekylarkit med filterflytt för några månader sen, sen fick jag veta 2-3 veckor senare att det var ytterligare försenat 3veckor.. hoppas det blir hyffsat smidigt att montera bara, finns inte mkt plats över där nere, men det känns viktigt att få det gjort, orig filter sitter 2mm från dp, som inte är lindad så högt upp.. ska bygga avskärmare för grenrör mot ic rör, och mellan kylaren och dp, som det är nu strålar det lite för fritt överallt. kommer även kunna installera mina hks oljetemp och tryckmätare på det kittet, efterlängtat, mätarna ser så ledsna ut när dom inte är ikopplade...

har varit och halvklickat hem en ASI alu kylare från ebay, men vet inte om jag ska slå till just nu, skulle vara skönt och beställa ihop med nån, kanske dela fraktkostnaden. bara säga till om nån mer skulle vara intresserad. ska nog även beställa några blå samcoslangar till den också..

är det nån som vet hur mkt skillnad en spalfläkt gör jämnfört med en original?

bilen har blivit lite varm efter att man gasat på lite, och sen krypkör, eller glider som sista biten på väg hem för att kyla oljan och turbon, kylarfläkten går, men inte i långa cykler, och när jag stannade bilen gick den inte mer än några sekunder trots att vattentempmätaren var på 3/4. ska testa dra på Trd kylarlocket och sen ställa bilen i uppförsbacke, kanske har nån luftficka eller så. =/ ideer?
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

nu har jag oljekylarn och filterflyttet hemma, ska bara göra ett litet oljebyte innan, för att skölja ur gammal olja innan jag monterar det.

det var större och kraftigare saker än jag hade räknat med, blev riktigt nöjd!

kommer få tillverka nåt väldigt kraftigt fäste för att kylaren ska sitta säkert..

lite osäker på hur jag ska göra med originalkylaren, ang vattnet, koppla förbi den eller låta den vara?

samma kit som i länken, fast köpt från kudoz. (fick inte till några bra egna bilder)

http://www.blocket.se/jamtland/Oljekyla ... ?ca=11&w=3

dock var inte filterflyttarn och hållaren i blått, utan i silver, men det ser sjukt snyggt ut ändå.

hoppas på bra väder så man kan skruva lite!
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

ASI kylaren beställd, egentligen fanns det inte pengar till den denna månaden, meen, vill man ha nåt, så får man köpa det och snåla efteråt!

nästa steg blir vattenpump och kit med alla löphjul som ska bytas, och samcoslangar.

bilen parkerad tillsvidare..
Skriv svar