Simsters Celica GT4 CS -92

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

Tjuvstart.

ikväll åker sommarhjulen på.

och snart blir det införskaffning av oljekylare modell stor, och filterflytt.
får bli nån vettig kylare, finishen är inte så viktig då den inte kommer synas.

sportstol är också på gång, är 98% säker på vilken jag ska ha..

nån som har tips på hur jag gör med den orig. värmeväxlare (?) som sitter på blocket nu, som filtret sitter på, ska jag sätta filterflyttadaptern där filtret satt, eller ska jag ta bort växlaren och sätta på ett annat thermoblock, och sen filterflytten? sitter det ens en olje-thermostat på original?
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av amby »

Man kan ju nästa aldrig få för bra kylning på oljan...Nä men jag installera mitt kitt i dag och då blev jag glad för jag kunde köra med den där värmeväxlaren...


Sen om den där original växlaren är termostatstyrd och så vet jag inte
Jag tror inte den kyler så bra så du behöver oroa dig..skaffa bara termostat till det extra kylet..
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

amby skrev:Man kan ju nästa aldrig få för bra kylning på oljan...Nä men jag installera mitt kitt i dag och då blev jag glad för jag kunde köra med den där värmeväxlaren...


Sen om den där original växlaren är termostatstyrd och så vet jag inte
Jag tror inte den kyler så bra så du behöver oroa dig..skaffa bara termostat till det extra kylet..
okej nice, vilket kit blev det?


var ute och värmde upp sommardäcken lite ikväll, pressade inte på så mkt, men några riktiga ladd blev det, och vid några tillfällen slog fuelcuten till (antar jag?), kändes som att köra in i varvstopp, och då hade den inte ens nått till 1.0bar som den är ställd till nu, nån som har en bra ide om vad som kan ha orsakat detta? kan det vara den kalla luften? motorn hade full arbetstemp utan tvekan.

kör man lugnt och gasar lagomt så är det inga problem, utan det är när man trycker på fullt som detta hände. har inte hänt nån gång tidigare under min ägo.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av amby »

Vad laddade du då?
Du hittade kittet antar jag..
Tycker det verkar bra hittils..
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av amby »

Kanske lite roligt för dig att se..
http://www.garaget.org/video/ugckwesifwxg
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

amby skrev:Kanske lite roligt för dig att se..
http://www.garaget.org/video/ugckwesifwxg
nice!

har sett lite längre klipp från japmeet 08, då ser man skymtar av min bil några ggr :-)

förhoppningsvis ska den köra där i år igen!



Uppdate:

hittade troligtvis felet till fuel cuttandet.

hade testat alla, verkligen alla inställningar på bosscontrollern, men lyckades ändå få den att cutta nere vid 0.79bar som lägst, blev lite nojjig att det var nåt komplicerat som var på G, typ överkuggad kamrem, dåliga spridare, knacksensorn, TPSen, bla bla bla, inte så erfaren, vet bara det jag läst här och på gtfours.co.uk om celican.

så idag efter jobbet så bytte jag ut några klämmor till IC rören, från de här värdelösa wormdrive-skit-sakerna, till varianten med 2 insexbultar från Swedol, blev en sjuk skillnad i hur stadigt rören satt efteråt, då man kunde dra åt ordentligt.
hursomhelst tänkte jag att det kunde vara nice å kolla alla vakuum och tryckslangar i samma veva, och så kom jag ihåg att jag läst på gamla forumet att slangen till WG-klockan kunde bli torr och tråkig av värmen från turbon och grenröret, ..så mkt rätt, det var ett hål i slangen precis där den var påpressad till klockan.. kapade av den dåliga biten och trädde på slangen igen (blir nya silli-slangar nästa vecka)

sen var det bara att köra bilen varm och börja testa laddtrycket, kunde nu med skitkassa inställningar på BCn ladda 0.96 utan en tendens till ojämnt laddtryck eller fuelcut.
skall injusteras så fort väglaget tillåter.

är riktigt nöjd med d2 coilisarna efter lite busåkning idag, i lägre hastigheter är bilen stötig och lite studsig, men när man kommer upp i över 130km/h så ändrar den karaktär och ligger helt stadigt, och vid 200+ känner man inte av ojämnheterna i vägen eller sidovindarna över huvud taget. som ett strykjärn på steroider ;-) och nu är dom ändå ställda på mjukaste...

ångrar ikväll mitt ivriga beslut att jag monterade på sommarhjulen häromdagen.
med fjäderlätt gasfot var jag ikväll bara några centimeter från katastrof flera ggr.

löning är halleluja, så nu kanske det äntligen blir oljekylet, bara att vänta ut slasket :-)
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av JohanRocker »

låter guld du! hoppas på få se lite bilder o mer uppdates från dig..... :D
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

JohanRocker skrev:låter guld du! hoppas på få se lite bilder o mer uppdates från dig..... :D
ja, ska putsa upp bilen lite, sen kommer bilder!


har kört lite ladd idag, allt funkar bra, men på 2,an, vid riktigt kraftig pådrag verkar det som WGn inte hänger med och öppnas tillräckligt snabbt, eller så är den inte tillräcklig för laddet..
den fuelcuttar när den toppar, men den registrerar nog inte den riktiga peaken..
har hks-mätaren och greddy BCn som mätare så jag vet på ett ungefär vad den laddar..
de visar samma laddtryck, så det borde stämma.

åter till ritbordet ang BC inställningarna...

nån här som har bra erfaranhet av greddy profec b spec 2?

har läst och förstår NÄSTAN instruktionerna, men skulle behöva få skiten förklarat på svenska så att säga, skulle vara bra att få veta mer iaf.
Användarens profilbild
Simster
Inlägg: 34
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 23:04:00
Bilmodell: Celica GT-Four CS
Årsmodell: 1992

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Simster »

oljekylare med filterflytt och slangar är beställt.

blev autobahn88 kit med 15 raders, verkade vara prisvärt. + att det blir nog för tight med nåt större när AC-sakerna tar så stor plats.

dock är det utan termostat, får se hur jag löser det.
kommer nog montera det pang på bara, sen får vi se när oljetempmätaren kopplas in om jag behöver termostaten.


ev fixat ett garage att hålla på och skruva i också :-) en bit bort, men ändå.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Simsters Celica GT4 CS -92

Inlägg av Larco »

Ja akta er för dessa vanliga billiga slangklämmor det är ett säkert sätt att paja slangar på, speciellt om man drar dem för hårt!
Verkar som det går framåt för dig :thumbup:
Kul att höra om D2 coilisarna, jag har ju ett K-sportkit vilket ju är samma fast oranga typ...
Ang. respons på WGn, har du tunna och långa slangar kanske? Kan vara vettigt isf att gå upp en dimension och/eller korta av dem så mycket som möjligt.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar