Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: Jag trodde dom som satt på var originalfälgarna till min modell men kanske har fel. Har 2 uppsättningar nu av den modellen och tänkte plocka ut dom 4 finaste och sen sätta vinterdäcken på... även om jag inte kommer att köra vintertid men det vore skoj att prova 4x4 på snö innan saltbilen :)
Jag blir lite osäker nu, var länge sen jag såg originalfälgarna (har aldrig haft några till min) och de flesta ST205'or är ju 95'or med dom fula treekrade.

Du får kolla om det iaf står toyota på dom, vilket iofs inte betyder att det är original till den men.. :)


Är listerna limmade med PL400 skulle jag låta dom sitta kvar bara.. men har du riktigt tur är det med typ emblemtejp som kan gå att få bort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Dale »

Ska man få bort nått som är limmat så kan det gå med varmluftspistol/hårfön och då skall plåten värmas inifrån så värmen kommer från plåten och inte stå där å blåsa på prylen man vill få bort. Bästa tiden för detta är varma sommardagar då man har ett gäng grader på köpet.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av JohanRocker »

16" arna snygga men tycker det är litet minst 17" lite klass måste du ha till bilen då det går på 18" utan problem!
Har ett par 18" Oz formula HLT med continetal sport contact 5 225/4018 däck som sitter på min st205 som jag funderar på sälja framöver! Inte rullat mer än 300mil
Letar andra fälgar!
Sitter grymt bra på bilen kan jag lova!
Men annons kommer ut på Toyota klubben först!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av GT4-R »

Det är inte org fälgar på bilden. Undra va gubben gjorde av org fälgarna. Han körde knappt vinter tid med bilen kalla fall. Han körde en impreza istället.

Minns att bilens stog i ett kallgarage i Märsta
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Pipedreams »

För att ta bort saker som sitter med dubbelhäftande tejp funkar det väldigt bra med kylspray. Ha på rikligt och bänd till i ett hörn så släpper det.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

GT4-R skrev:Det är inte org fälgar på bilden. Undra va gubben gjorde av org fälgarna. Han körde knappt vinter tid med bilen kalla fall. Han körde en impreza istället.

Minns att bilens stog i ett kallgarage i Märsta
Aha, tack för infon! :)
Pipedreams skrev:För att ta bort saker som sitter med dubbelhäftande tejp funkar det väldigt bra med kylspray. Ha på rikligt och bänd till i ett hörn så släpper det.
Fungerar det bara om det är dubbelhäftande? Har fortfarande ingen aning om vad dom kan ha använt men jag hoppas ju på någon dubbelhäftande historia och inte PL600 ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

När jag jobbade med bilar så brukade vi ta bort lister och emblem limmade med dubbelhäftande "skumtejp" aka emblemtejp genom att först skära loss med gitarrsträng (kallades så och såg ut så, vet inte om det faktiskt var det) och sen värmde man lite lätt och gned bort resterna med FL eller citrin (beroende på vad som funkade på den emblemtejpen) , FL är typ kemiskt ren bensin och citrin är ett lösningsmedel baserat på citronolja, det använde vi mycket på lackade ytor efterssom det tydligen inte skadade lack, FL användes nog mest för att det är det lackeraren på hörnet tyckte man skulle ha :)

(Lackerare kan bli väldigt upprörda om man använt fel kemikalier på en bil som sen ska lackas, eller om man råkar ens säga nåt som liknar "silikon" i deras närhet hehe)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Tack för tipsen!
Jag tror jag har rätt bra koll nu hur jag ska få bort klisterresterna men vad jag ska använda för att få bort gummilisten är det lite mer funderingar om. Tänkte prova med fiskelina men den har ingen "skärande effekt" som en gitarrsträng (stål, inte nylon) har...
Ska gå på listerna imorgon om jag hinner. Klar med bakluckan nu :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

  • Plocka bort dekal och text på bakluckan
Bild
Bild
Hittade ett medel på *host* Biltema som heter "Label off" som fungerade riktigt bra om man ville ta bort limrester och dekaler. Numera är den röda ABS-dekalen och emblemen "Toyota" och "Celica" borttagna från bakluckan. Jag tänke låta "GT-Four"-emblemet sitta kvar ett tag till. Inte säker på att jag vill plocka bort det. Vad tycker ni?

  • Ta bort dom svarta gummidörrlisterna
Bild
Bild
Bild
Till och börja med vill jag tacka ALLA som har hjälpt mig med att skaffa info om dom här eftermonterade dörrlisterna och alla tips och råd om hur jag kunde få bort dom. :thumbup:
Jag började med att riva bort dörrpanelen för att försäkra mig om att dom inte satt med clips och det verkade vara lugnt... PUH! När jag kikade lite närmare verkade den bara sitta med dubbelhäftande tejp.
För att få bort gummilisten så tog jag fisketråd och "sågade" mig fram mellan list och kaross. Efter det gick jag på med plastskrapa och försökte skrapa bort skumgummit i den dubbelhäftande tejpen. När det bara var klister kvar så använde jag Label off, sprayade på, lät det verka i några minuter, tog en trasa och klistret nästan rann av lacken. Trevlig produkt! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Ja, label off är ruskigt effektivt på rätt sorts lim/dekaler, och verkar relativt snällt mot andra saker också, typ lack och genomskinliga plaster.

Biltemas verkar funka precis lika bra som den dyra från nåt känt märke jag testat också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar