Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av MScME »

Du har säkert helt rätt, lika bra att modda bägge helt enkelt, det blir ju en spegelvändning så båda blir asymmetriska. Jag slog till iaf, förväntad leverans slutet Juli.

Ok, det är tänkt att fungera som ett kylskåp då antar jag, samla vatten i pottan och räkna med att värmen från motorn avdunstar det? Någon föregående ägare har varit väldigt förtjust i att kunna se ner i motorn, så både den och värmeskölden var borta när jag köpte den. Värmeskölden är tillbaks nu men då borde jag kanske ha något skydd även där... Homologisering, tja kan mycket väl vara så.

Isoleringen brukar ju kunna bli ganska trött efter 20 år, så den kan nog vara därför den saknas på min bil, tror jag låter saken bero, det behöver inte bli varmare än nödvändigt för IC etc.

Nåväl, nog med trådkapning, tillbaka till ärendet med Fnys kärra :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

MScME skrev:Ger mig kanske mig på kombit under semestern, så du kan mycket väl åka på lite frågor om du har möjlighet!
Bara att fråga på. Lycka till! :)
Glenn skrev:jag har originalpottan monterad och får inte "värmedaller" där, däremot får man det på dom bakre (upp mot vindrutan på sidorna) när fläkten går och man står still om det är varmt ute.
Förmodligen vibrerar det om den lilla plasttallriken som sitter fast med 2 låsbrickor (se bild). Tryck dit dom då dom kan ha släppt lite. Jag hade samma problem och åkte ned till Sifvert skruv, köpte nya låsbrickor samt kragmuttrar med fläns till pinnskruvarna och sen dess har det varit helt tyst :)
20160709_171113.jpg
20160709_171113.jpg (155.92 KiB) Visad 9591 gånger
MScME skrev:Du har säkert helt rätt, lika bra att modda bägge helt enkelt, det blir ju en spegelvändning så båda blir asymmetriska. Jag slog till iaf, förväntad leverans slutet Juli.
Grattis! Ta gärna kort och dokumentera när du gör modifieringen och speciellt när och hur du separerar glaset från lykthuset. Om jag minns rätt är det där den känsligaste biten och jag har sett någon bild på nätet hur man korrekt sätter in skruvmejseln mellan glas och lykthus för att öka chansen att lyckas utan att någonting går sönder :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

  • Lacka detaljer (luftinsug och luftutblås) på huven[/url]
Spraylackat detaljer (vad heter motsatsen till luftinsug?) på huven svarta. Jag tycker det vart riktigt bra men ändå vet jag inte vilket jag tycker är snyggast...? Vita eller svarta?

Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av GT4-R »

Tror vit var bäst svårt dock att se på bild nu då.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev:
Glenn skrev:jag har originalpottan monterad och får inte "värmedaller" där, däremot får man det på dom bakre (upp mot vindrutan på sidorna) när fläkten går och man står still om det är varmt ute.
Förmodligen vibrerar det om den lilla plasttallriken som sitter fast med 2 låsbrickor (se bild). Tryck dit dom då dom kan ha släppt lite. Jag hade samma problem och åkte ned till Sifvert skruv, köpte nya låsbrickor samt kragmuttrar med fläns till pinnskruvarna och sen dess har det varit helt tyst :)
Njä, alltså själva plasten sitter still, men man ser att luften "dallrar" ovanför om bilen är varm och fläkten går, alltså trycker den uppenbarligen ut varmluft där, så dom används ju alltså.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Provmontering av nya dimljus :)

Bild
Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av MScME »

Ooh, jäklar. Det ser ut att bli skitsnyggt! Ser ut som om du satt dem på OEM dimljusfästen, kan det verkligen vara så?
1: Få se några bilder med dem tända!
2: Var hittade du dessa, har sökt med ljus (no pun intended) och lykta efter dimljus som passar våra GT4:or
3: Modifiering av kablage/kontaktdon?
4: :clap:
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

MScME skrev:Ooh, jäklar. Det ser ut att bli skitsnyggt! Ser ut som om du satt dem på OEM dimljusfästen, kan det verkligen vara så?
Japp. Tänkt att dom ska sitta i originalfästet men tyvärr så är hålbilden mindre på dom här JEEP eftermarknads-dimljusen +att dom hamnar "längre in" i hålet så distanser med nya borrhål behövs. Däremot passar dom PERFEKT i OEM plastramen/plastskyddet till originaldimljusen! :)
Återkommer till detta senare i inlägget...
MScME skrev:1: Få se några bilder med dem tända!
Tyvärr har jag inte kopplat in dom ännu eftersom jag fortfarande håller på med distanserna. Jag kommer lägga halo-ringen på OEM dimljuskablage och dom 3 LED-remsorna i mitten på en separat knapp.
Här är två filmer på dimljusen:


MScME skrev:2: Var hittade du dessa, har sökt med ljus (no pun intended) och lykta efter dimljus som passar våra GT4:or
http://www.xpriteusa.com/product-p/fl-r4in-60w-drl.htm
MScME skrev:3: Modifiering av kablage/kontaktdon?
Ja, det blir det eftersom dom kommer enbart med någon JEEP-kontakt samt en extra H16-adapterkontakt men inget av dessa vill ju jag ha ;)
Jag är lite gnällig vad gäller att klippa i original kablage så jag köpte ett extra par kontakter med kablage ifall jag skulle vilja återställa till vanliga dimljus igen:
Bild
MScME skrev:4: :clap:
Tack så jättemycket! ...men är tyvärr inte klar :( Har kommit så långt att jag vet att jag kommer behöva distanser som är 25x30x30mm (höjd 25mm). Antingen i plast eller aluminium.
Vore häftigt om du också beställde ett par. Behöver någon idérik person att bolla lite med vad gäller problemet med distanserna :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Nästa del till avgassystemet:
Bild

Nu behöver jag bara skaffa mittendelen samt en sportkatalysator samt ev. svetshjälp :idea: ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Bempa »

En riktig downpipe måste ju göra massa skillnad, vad är det för tillverkare på den där? Hade dom till St165 också?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar