Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av cheetah1 »

Fnys skrev:* Buzzer piper galet högt så jag måste "bädda" in den i något dämpande material.
Sitter den löst eller i nån låda? Se om du kan komma åt och helt enkelt sätta lite eltejp på hålet i den. Klassiskt knep för att få tyst på billiga kinaladdare till modellflygbatterier.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

saabens är också bara ljud, typ pip pip pip och så är pipen närmare varann ju närmare man kommer, är man i princip på hindret så är det bara ett långt utdraget pip.

Problemet är ju att den inte hittar låga och/eller smala hinder, det funkar ju bäst mot en vägg eller liknande.

Har kört nån merca som hade liknande, fast kombinerat med en LED-stapel, den var dålig på samma sätt, så sitter man där med speglarna ändå.

..Å andra sidan är inte backkameran som sitter i nya yaris speciellt mycket mer användbar den heller..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Idag för exakt 1 år sen blev jag ägare till den här bilen :!:
Det får firas med lite bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

cheetah1 skrev:
Fnys skrev:* Buzzer piper galet högt så jag måste "bädda" in den i något dämpande material.
Sitter den löst eller i nån låda? Se om du kan komma åt och helt enkelt sätta lite eltejp på hålet i den. Klassiskt knep för att få tyst på billiga kinaladdare till modellflygbatterier.
Tack för tipset! Buzzern blev lite tystare :thumbup:
Det var LÖGN att hitta en plats mellan plåt och plastpanel då panelen ligger tätt hela vägen så fick dra ut allting till kanten.
Bild
Bild
Bild

...Har funderat ett bra tag på hur man skapar en bra jordpunkt och kommit fram till den här lösningen:
Slipa plåtrent, dränk ett högtalarclips i korrosionsskyddande fett, tryck dit och skruva i en skruv
Bild
Inte så dumt, va? :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

  • Sy om/byt ut tygpanel i dörrarna
Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Dale »

Fnys skrev: ...Har funderat ett bra tag på hur man skapar en bra jordpunkt och kommit fram till den här lösningen:
Slipa plåtrent, dränk ett högtalarclips i korrosionsskyddande fett, tryck dit och skruva i en skruv
Bild
Inte så dumt, va? :)
Annars så finns ju en bra jordpunkt längre ner i bild så slipper man borra nya hål å slipa plåtrent. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Toyspeed »

Du har verkligen fått till den kärran
Riktigt snyggt!!

Kanske en liten liten sänkning? ;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:
Fnys skrev: ...Har funderat ett bra tag på hur man skapar en bra jordpunkt och kommit fram till den här lösningen:
Slipa plåtrent, dränk ett högtalarclips i korrosionsskyddande fett, tryck dit och skruva i en skruv
Bild
Inte så dumt, va? :)
Annars så finns ju en bra jordpunkt längre ner i bild så slipper man borra nya hål å slipa plåtrent. ;-)
Men suck! Den har jag inte ens sett! :P
Toyspeed skrev:Du har verkligen fått till den kärran
Riktigt snyggt!!

Kanske en liten liten sänkning? ;)
Tackar! :)
Jo, funderingar finns. Just nu har jag nästan mer markfrigång än en RAV4. Ingen som sitter på ett gäng TRD eller TEIN (samma sak?) sänkfjädrar?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Har köpt en riktigt ball sak!!! :D

TOYOBD1 Android datalogger
En väldigt förenklad och tyvärr lite mer begränsad version av ELM327 diagnostik kod skannern som många köper och kopplar in i sina modeller med OBD2-uttag.
En kille i Kanada som kodat och konstruerat den här produkten och säljer till ett överkomligt bra pris. Kan starkt rekomendera! :thumbup:
Bild
Features
MPG calculator
Text Display of obd1 data
Graphical Display of obd1 data
Logging of every frame in an SQLite database on the phone.
Replay your data when not connected to a car. Can be quite usefull to show stuff to your friends.
Extraction of log entries for specific parameters , time frame, specific ECU id, different extraction modes, output to *.CSV file for deeper analysis in a spread sheet application.

Configuration of engine data interpretation( raw data must be interpreted knowing your engine sensors )
Configuration of displayed fields
Glossary of terms
Skärmdumpar från TOYOBD1-appen:
Bild Bild Bild Bild


Istället för att öppna motorhuven och peta in 4 stift varje gång jag vill använda den så byggde jag en liten egen uppfinning för att få in den i kupén:
  • Material:
  • DLC1 (Toyota OBD1) kontakt
  • 4-ledarkabel
  • 4-polig kontakt med stift (kabelskor)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Har länge funderat på att plocka bort sidokjolarna då jag haft en känsla av att dom suttit sen bilen var ny (1996) och även en dålig känsla av att i så fall hitta massa rost...
...B.I.N.G.O. på båda känslorna :(

Bild
Det låg totalt ung. 3-4 kg grus i varje sidokjol. Här är lite av det gruset från ena kjolen.

Bild
Det som syns på bilden av sparklådorna är nästan bara smuts. Tyvärr längre inunder så hittade jag massor av rost. :cry:
Vet inte hur det ser ut på andra modeller där det satt sidojolar original från fabrik men i detta fallet valde dom att borra 10 hål långt upp på sparklådan på varje sida för att kunna montera kjolen med enbart clips. Oavsett vad jag tänkt sätta dit för kjolar efteråt så vill jag inte använda mig utav dom här hålen något mer. Nu var hålen skonade från rost men det finns inga riktiga dräneringshål längre inunder sparklådan heller så om det kommer in fukt här så kan det ju bli värsta rosthärden känns det som.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar