Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Tänkte jag skulle bygga mig en lite vassare motor.
Går det med en budget på 5000:-
Den skall byggas på:
GT4-block.
GTi eller GT4-topp med GTi-kammar.
GTi-insug
Stålpackning + (bultar)
Supra CT26A-turbo (ca 1,2bar)
Front IC
m.m.
Inköpt hittills:
Ett par GTi-toppar att välja på.
GTi-insug
Ett GT4-block
En GT4-kabelhärva
Supra-turbo på väg från EffeT
Så här ser motorrummet ut i dagsläget.
Tips mottages tacksamt. Se det som en köpesannons också om ni har grejer jag saknar.
(Tråd överförd från gamla siten)
Går det med en budget på 5000:-
Den skall byggas på:
GT4-block.
GTi eller GT4-topp med GTi-kammar.
GTi-insug
Stålpackning + (bultar)
Supra CT26A-turbo (ca 1,2bar)
Front IC
m.m.
Inköpt hittills:
Ett par GTi-toppar att välja på.
GTi-insug
Ett GT4-block
En GT4-kabelhärva
Supra-turbo på väg från EffeT
Så här ser motorrummet ut i dagsläget.
Tips mottages tacksamt. Se det som en köpesannons också om ni har grejer jag saknar.
(Tråd överförd från gamla siten)
Senast redigerad av Tommen den tor 19 mar 2009, 07:21:53, redigerad totalt 2 gång.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Igår var jag och mötte Anders "behr" Svanberg på Biltema.
Han levererade då en uppsättning kolvar med stakar, 4st GT4-spridare och ett ventilkåpslock. Tack för det Anders.
Hoppas vi ses på någon bilträff i sommar eller nått. Skulle vara sköj å se din bil live. Förhoppningsvis är min klar till sommaren.
Idag kom Supra-turbon med DHL från EffeT.
Har dock inte hunnit packa upp den än då jag är kvar på jobbet. Kan nog bli att jag slutar lite tidigare idag.
Skall försöka lägga upp lite bilder på inköpsgrejerna för att göra tråden lite mer intressant.
Kanske är någon mer som tänkt göra något liknande framöver och vill ha koll på vad som köps in om vad det handlar om i slutpris i slutändan.
Hittills är budgeten uppe i 3100:-
Det jag har kvar (tror jag ) är planing av block och topp.
Inköp av blockpackning och ev.bultar.
Front IC + rör och silikonslang.
Oja + filter
Och säkert något mer...
Ja, just det. Göra rent allt, skruva ihop det och byta ut motorn mot den som sitter i....
Ser ut som gränsen på 5000:- kommer att bli slår att hålla.
Han levererade då en uppsättning kolvar med stakar, 4st GT4-spridare och ett ventilkåpslock. Tack för det Anders.
Hoppas vi ses på någon bilträff i sommar eller nått. Skulle vara sköj å se din bil live. Förhoppningsvis är min klar till sommaren.
Idag kom Supra-turbon med DHL från EffeT.
Har dock inte hunnit packa upp den än då jag är kvar på jobbet. Kan nog bli att jag slutar lite tidigare idag.
Skall försöka lägga upp lite bilder på inköpsgrejerna för att göra tråden lite mer intressant.
Kanske är någon mer som tänkt göra något liknande framöver och vill ha koll på vad som köps in om vad det handlar om i slutpris i slutändan.
Hittills är budgeten uppe i 3100:-
Det jag har kvar (tror jag ) är planing av block och topp.
Inköp av blockpackning och ev.bultar.
Front IC + rör och silikonslang.
Oja + filter
Och säkert något mer...
Ja, just det. Göra rent allt, skruva ihop det och byta ut motorn mot den som sitter i....
Ser ut som gränsen på 5000:- kommer att bli slår att hålla.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Glöm inte att lägga ut lite bilder på bygget nu
Det blir många snabba 3sgte och 5sgte i sommar. Hoppas vi kan samla ihop så många som möjligt till någon träff nånstans
Det blir många snabba 3sgte och 5sgte i sommar. Hoppas vi kan samla ihop så många som möjligt till någon träff nånstans
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Den där träffen låter som en bra ide...kunde vara riktigt kul. kankse någonstans i närheten av göteborg..
Låter som en tajt budget men det kan gå.. Lycka till i alla fall
Låter som en tajt budget men det kan gå.. Lycka till i alla fall
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Här kommer lite bilder på bilen och grejerna.
En styck Toyota Celica GT4 -88 som skall bestyckas med något kraftigare spis.
Här med fulldubbade isdäck
Sommarsulorna (dom köpte dannefrokt) Skall på svartlackade Borbets med silverkant sen. Kan bli rätt fränt.
GT4-blocket som motorn skall byggas på (henkebenkes gamla) Denna får motorvärmare med kupéuttag. Bra för motor, skönt för människa.
En utav GTi-topparna, har två att välja på.
En utav vevaxlarna som skall i blocket, har två att välja på här med.
En styck GT4-kabelhärva
Ett GT4 ventilkåpslock
4 st GT4-kolvar och spridare från behr
En Supra-turbo (CT26 A). Det kan bli spännande att få den här å passa.
Har köpt en GTi-motor också som skall plockas lite delar från.
Alla grejerna skall genomgå en rejäl reningsprocess innan montering.
Saknar dock lite grejer än.
Det kommer mer bilder och info framöver.
En styck Toyota Celica GT4 -88 som skall bestyckas med något kraftigare spis.
Här med fulldubbade isdäck
Sommarsulorna (dom köpte dannefrokt) Skall på svartlackade Borbets med silverkant sen. Kan bli rätt fränt.
GT4-blocket som motorn skall byggas på (henkebenkes gamla) Denna får motorvärmare med kupéuttag. Bra för motor, skönt för människa.
En utav GTi-topparna, har två att välja på.
En utav vevaxlarna som skall i blocket, har två att välja på här med.
En styck GT4-kabelhärva
Ett GT4 ventilkåpslock
4 st GT4-kolvar och spridare från behr
En Supra-turbo (CT26 A). Det kan bli spännande att få den här å passa.
Har köpt en GTi-motor också som skall plockas lite delar från.
Alla grejerna skall genomgå en rejäl reningsprocess innan montering.
Saknar dock lite grejer än.
Det kommer mer bilder och info framöver.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Här har du ju en del dyra prylar...Fixat allt det för under 5000kr?
Angående en träff så kanske det här kan vara av intresse..
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=17&t=203
Angående en träff så kanske det här kan vara av intresse..
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=17&t=203
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Här är GTi-motorn jag skall plocka lite grejer ifrån.
Blocket har en fräsch vevaxel, vattenpump m.m.
Toppen och insuget är kanske det som väljs.
Här är ett insug till som jag skall kolla status på.
Har haft rätt tur och "sprungit på" lite grejer här och var, sen har jag ju bra TCS-kollegor som hjälp mig, både med prylar och tekniktips.
Jag hoppas jag klarar min budget på 5' men jag är själv rätt tveksam.
Läste lite på JohanRockers tråd om Etanolkonvertering. Då blev jag ju lite smått intresserad och funderade direkt på vad jag skulle behöva för att göra det. Kan jag använda grejerna jag har? Vad behöver jag förändra och köpa till? Hmm.
Blocket har en fräsch vevaxel, vattenpump m.m.
Toppen och insuget är kanske det som väljs.
Här är ett insug till som jag skall kolla status på.
Har haft rätt tur och "sprungit på" lite grejer här och var, sen har jag ju bra TCS-kollegor som hjälp mig, både med prylar och tekniktips.
Jag hoppas jag klarar min budget på 5' men jag är själv rätt tveksam.
Läste lite på JohanRockers tråd om Etanolkonvertering. Då blev jag ju lite smått intresserad och funderade direkt på vad jag skulle behöva för att göra det. Kan jag använda grejerna jag har? Vad behöver jag förändra och köpa till? Hmm.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Etanol eller E85 antar jag ?
Du behöver 30% större spridare, en Bränsletrycksregulator som tål E85, nytt soppafilter och kanske ny soppapump,
hört att org pumpen inte gillar E85, det blir för dålig smörjning.
Har själv funderat på det men man ska inte köra in en nybyggd motor på E85 , då sköljs tydligen oljebeläggningarna i motorn bort.
Så helt riskfritt är det inte men 114 oktanigt bränsle är ju aldrig fel.
Du behöver 30% större spridare, en Bränsletrycksregulator som tål E85, nytt soppafilter och kanske ny soppapump,
hört att org pumpen inte gillar E85, det blir för dålig smörjning.
Har själv funderat på det men man ska inte köra in en nybyggd motor på E85 , då sköljs tydligen oljebeläggningarna i motorn bort.
Så helt riskfritt är det inte men 114 oktanigt bränsle är ju aldrig fel.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Ja, jag mena E85.
Metanol då?
Det vore väl rätt fräckt.
Nja, kanske inte med orginalgrejer...
Metanol då?
Det vore väl rätt fräckt.
Nja, kanske inte med orginalgrejer...
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
- Tommen
- Inlägg: 95
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Herrljunga
- Ort: Herrljunga
- Kontakt:
Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk
Funderar lite på val av insug.
Skall jag välja GTi-insuget eller GT4-insuget?
Funderar lite på om det kan bli problem med GTi-insuget och GT4-kabelhärvan.
Blir det kontakter över eller fattas det någon?
Kommer ju att mojntera en Front IC under krockbalken.
Vilket blir smidigast med rördragningen?
Montera turbons utblås mot insuget, dra rör ner vid generatorn och mata upp på högersidan och in i GTi-insuget?
Eller montera turbons utblås neråt, gå in på andra sidan IC:n, upp vid generatorn och rakt in i GT4-insuget.
Vad tror ni med erfarenhet vad det gäller kontakter på kabelhärva och rördragning?
Skall jag välja GTi-insuget eller GT4-insuget?
Funderar lite på om det kan bli problem med GTi-insuget och GT4-kabelhärvan.
Blir det kontakter över eller fattas det någon?
Kommer ju att mojntera en Front IC under krockbalken.
Vilket blir smidigast med rördragningen?
Montera turbons utblås mot insuget, dra rör ner vid generatorn och mata upp på högersidan och in i GTi-insuget?
Eller montera turbons utblås neråt, gå in på andra sidan IC:n, upp vid generatorn och rakt in i GT4-insuget.
Vad tror ni med erfarenhet vad det gäller kontakter på kabelhärva och rördragning?
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.