Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Gt-4 »

Tommen skrev:OK. Men ändå kanske det är bäst att använda allt som hör till GTi-toppen men bara skruva ett GT4-spjällhus på insuget.
Är det helt OK att skarva och förlänga kablar på kabelhärvan utan att det blir motståndsproblem som ECU:n störs av?

Jonex.
Var det i GTispjällhuset jag hade behövt fila ett luftspår? Jag uppfattade det så, men om jag väljer GT4-spjällhuset kommer jag ifrån den problematiken.
Passar GT4-spjällhuset bolt on på GTi-insuget?

Det blir inga problem att gasvajern kärvar när man får vinkla om den rätt kraftigt?
Kablar är inget problem att skarva, men om de går så tvinna och löd ihop kablarna och sen krympslang över!
Nu svarar jag istället för Jonex hoppas de går bra ,men det är i GTI insuget du får fila ett spår neröver. Enklast är å titta på GT4 insuget och jämföra med GTi insuget så förstår du sen. Kan försöka ta en bild sen så får du se.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Jonex »

Mm, blanda inte ihop spjällhus och insug nu...
Har du gt4 spjällhus och GTi -insug så ska du fila ett spår i insuget för att tomgångsmotorn ska få luft.
Använder du GTi spjällhus på gt4-insug så har du ingen elektrisk tomgångsmotor, den är mekanisk på GTi´n.
Vajerns löpväg blir ju i stort sett lika fast jag tänker försöka korta den lite.

Enligt Larco ska det passa bolt on , jag har inte riktigt kommit så långt än. :oops:

EDIT : Gt-4 har också rätt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

OK. Då fattar t.o.m jag. ;)

Men till den stora frågan då.
Är det någon fördel att använda ett GTi insug prestandamässigt gentemot ett helt GT4-insug på GTi-toppen.
Eller är det bara vad man finner smidigast att dra fram rören från Front IC:n.
Har det ingen prestandamässig fördel med GTi-insug utan att det bara är för rördragning överväger jag starkt att använda ett komplett GT4-insug vilket dessutom underlättar kontakter och kopplingar till kabelhärvan. :roll:
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av behr »

Jag tror GTI-insuget är något bättre prestandamässigt än GT4 insuget. Har för mig att rören är lite längre och volymen större på GTI varianten.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

Kommer nog inte att höja till någon monstereffekt.
Ca 280-300 som jag skrev.
Och är merarbetet med GTi-insug värt jobbet tro?
Behöver skarva kabelhärvan, Förlänga bränsleledning, fila luftspår i insuget och säkert lite mer.
Med GT4:ans insug blir det lite mer bolt on.

Såg att du monterat turbons utblås nedåt. Är det bara möjligt om man använder ett sådant grenrör som du har?
Förmodar att man bara kan justera vinkeln lite grann mellan turbon och avgashuset pga staget från WG-klockan till avgashuset.
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av behr »

Effektvinsten av att montera GTI-insuget är nog relativt liten. Om arbetet är värt det är upp till var och en. GTI insuget är som sagt inget måste för att få 300 pollar, men du kanske känner dig lite mer nöjd med bygget med det :)

Vet inte om det går att vrida supraturbon neråt. WG-klockan måste kanske anpassas som sagt.
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

Hm. Du har rätt Anders. Visst skulle det kännas mycket bättre att få dit GTi-insuget. Det blir nog så. Ditt rör från IC kommer inte att passa då i och för sig. Men du kanske har lite som passar ändå, typ silikon/gummi-rör för att skarva böjar. Eller finns det ett bra ställe att få tag på detta?

Janne.
Kan du fixa en bild på hur du gjorde spåret vore det gräjt. :P

Ang. kontakter vet jag att kontakten till nivågivaren till orginalIC:n blir över dock. Men det måste ju gå att lösa.
Inga andra kontakter eller dylikt som kommer att saknas/bli över som man behöver tänka på?
EGR:en är ju lite annorlunda också. Är det bara att plugga den bröten?
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av behr »

Jag har några 2,5" silikonkopplingar över, men det är långt ifrån alla som behövs. Silikonslangar köpar man smidigast från www.do88.se. Det är ju dock inte så billigt... Man borde kunna komma billigare undan med någon industrislang, men där har jag tyvärr inga tips.

EGR-skiten är bara att plugga igen på något snyggt sätt. Någon har sådana plattor över med :)
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Jonex »

Mm, en sån platta har jag, fick med den från Larco, riktigt stilig pryl. Synd bara att den inte kommer synas när den sitter
på baksidan av insuget.

Skarva kabelhärva skriver du , varför om jag får fråga ? Det problemet har jag inte sett.
Ahh.. kanske kontakterna till gasspjället.. men det är inte mycket. 2 kontakter.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Tommen
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 12:43:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
PostOrt: Herrljunga
Ort: Herrljunga
Kontakt:

Re: Bygge GT4-motor (ST165). Mål, min 280 hk

Inlägg av Tommen »

Vad det gäller turbomonteringen kan jag nog inte vrida den neråt i och med att jag har orginalgrenrör.
Får väl dra luftrören från turbon, vänster, ner vid generatorn till IC:n och upp vid LMM:en och bak till insuget.
Däremot såg jag att det går väldigt mycket rör till småkylen framför vattenkylet där jag tänkt placera IC:n. Får jag in en IC där? :roll:
Anders. har du några bilder på hur din sitter?
Tomas Götlind
070-5728636
Det man inte hinner imorgon, gör det idag.
Skriv svar