Celica st165 -88 motor byte

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
gargn
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 15:33:11
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Sverige

Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av gargn » ons 02 apr 2014, 10:32:05

Projektet har pågått nu i 10år
köpte den av en här på forumet
körde den hem 120mil
och fick motorras
tog ut motorn och tänkte renovera
sen hände inget på 6 år
hittade då en annan motor
monterade den in i bilen sen tog orken slut igen
Nu igår så fick jag ny energi
kopplade lite kablar och slangar och satt i batteri
Fick nu höra att motorn åtminstone går runt
Ska ta några natt pass å försöka få in kylare och annan turbo och grenrör
får se om jag minns hur allt skulle sitta nu :/
Bilagor
208687_18226994680_2753_n.jpg
Nya fälgar
208687_18226994680_2753_n.jpg (62.44 KiB) Visad 1801 gånger
197887_18226954680_5405_n.jpg
Nya klister märken
197887_18226954680_5405_n.jpg (80.32 KiB) Visad 1801 gånger
206767_18226949680_4734_n.jpg
Just ny köpt
206767_18226949680_4734_n.jpg (76.13 KiB) Visad 1801 gånger
Senast redigerad av gargn ons 02 apr 2014, 12:07:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2552
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st165 -88 motorbyte inget puts eller trim

Inlägg av Fnys » ons 02 apr 2014, 11:19:33

Härligt med ny energi och en nytändning :)
Det vore roligare om du skrev "ingen puts eller trim till en början i alla fall"... så du inte utesluter det helt.
Hoppas det går bra med bytet. Annars är det nog inga problem att fråga här då vi har en del st165-projekt och även många kunniga på den modellen.
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

gargn
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 15:33:11
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Sverige

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av gargn » ons 02 apr 2014, 12:08:49

Ändrade titel nu ;-)
Bilagor
IMG_84642467575027.jpeg
Så såg det ut då jag försökte få ut motorn uppåt :-P
Det gick bättre senare då jag tog den neråt
IMG_84642467575027.jpeg (79.24 KiB) Visad 1794 gånger

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3559
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av Dale » ons 02 apr 2014, 12:56:07

Ah, den där bilen känner jag igen. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

gargn
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 15:33:11
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Sverige

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av gargn » ons 02 apr 2014, 13:02:52

Kommer som sagt inte ihåg vem jag köpte den av kanske du vet :)

Användarvisningsbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1582
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av Johnny Blade » ons 02 apr 2014, 16:27:16

Zpider. :thumbup:
Det känns som om den där bilen hade lite roliga uppdateringar.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE

gargn
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 15:33:11
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Sverige

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av gargn » ons 02 apr 2014, 19:51:57

Nu är det som sagt 10 år sen men om jag inte minns fel så skulle de va:
Annan turbo ev en supra
hade fixat med laddtrycket
lite pulverlack
har slitsade bromsskivor
jag har bytt koppling till en 6puckar spec
sen kommer jag inte ihåg om de va någeot mer fixat

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3840
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av Glenn » tor 03 apr 2014, 00:33:54

Jag tror inte den motorn soms att i var så väldigt ändrad, typ det ovan, men leffe (zpider alltså) byggde ju en mycket roligare motor i garaget som nog aldrig hann komma i bilen, tror han sålde den ungefär när den var klar.

Borde vara coatat grenrör och custombyggt avgas också om jag minns rätt, och så gjorde han egna bussningar i hjulupphängningen och diffupphängningen också, tror dom hann hamna på bilen.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

gargn
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 15:33:11
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 1988
PostOrt: Sverige

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av gargn » fre 04 apr 2014, 22:29:44

Va ute ikväll och kopplade lite
Och blev lite osäker på vad det är för slang
Är de vakuum som man kan ta från vart som?
Bilagor
IMG_20140404_112930.jpg
IMG_20140404_112930.jpg (143.68 KiB) Visad 1727 gånger
IMG_20140404_112948.jpg
Notera 10års damm på rutan ;)
IMG_20140404_112948.jpg (98.96 KiB) Visad 1727 gånger

Användarvisningsbild
3000-g
Pay User
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 01 jun 2012, 21:47:27
Bilmodell: Celica st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Falun
Land (Country): Sverige
Ort: vika_falun

Re: Celica st165 -88 motor byte

Inlägg av 3000-g » lör 05 apr 2014, 10:23:20

Hej!
Roligt att du sätter fart på en till 165:a! Den slangen går till en blå vakuumventil (temperaturreglerande) som sitter under anslutningen till övre kylarslangen på topplocket. Hoppas du förstår vad jag menar....

Låst

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster