Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
hejsan svejsan!
Här kommer jag med min GT86, steg för steg kommer jag presentera lite av allt jag kommer göra med den.
Köpte bilen sommaren 2013, Galaxy Blue Silica vart färgen samt Touch & Go enheten, det var mina val av tillägg.
Var riktigt nöjd med bilen, men när man har (liten) bakgrund med att modda, så klarade jag mig endast 1 månad.
Beställde eftermarknadsdelar, det första var att byta avgassystemet. Det var ett cat-back system samt ett catless frontpipe system.
En vecka senare vart insats/panel filter inhandlat.
2013
Invidia catback with titanium tips
Invidia catless front pipe
HKS super hyrbrid filter
Kabin ljud - tog bort dämp kudden
Meguiars new car kit
2014
Xenon 8000k
Polarens EP3 med en hel del godis på.
Vi har två GT86 i familjen, den blå är snyggast hehe.
Här kommer jag med min GT86, steg för steg kommer jag presentera lite av allt jag kommer göra med den.
Köpte bilen sommaren 2013, Galaxy Blue Silica vart färgen samt Touch & Go enheten, det var mina val av tillägg.
Var riktigt nöjd med bilen, men när man har (liten) bakgrund med att modda, så klarade jag mig endast 1 månad.
Beställde eftermarknadsdelar, det första var att byta avgassystemet. Det var ett cat-back system samt ett catless frontpipe system.
En vecka senare vart insats/panel filter inhandlat.
2013
Invidia catback with titanium tips
Invidia catless front pipe
HKS super hyrbrid filter
Kabin ljud - tog bort dämp kudden
Meguiars new car kit
2014
Xenon 8000k
Polarens EP3 med en hel del godis på.
Vi har två GT86 i familjen, den blå är snyggast hehe.
Senast redigerad av Tsineas den fre 21 feb 2014, 02:17:27, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Kul!
Ska bli intressant att följa dina modifikationer.
Det är ju en bil med en otrolig potential!
Ska bli intressant att följa dina modifikationer.
Det är ju en bil med en otrolig potential!
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
En månad efter beställningen anlände detta!
Då var det rakt in på OKQ8, monteringen tog mig runt 2 timmar ensam. Så kul, att folk som komm in i halen, vart så chockad att se något så ovanligt vanligt för oss.
Vissa bilder är halv taskiga hade inte tänkt mig göra en tråd.
Demontering
Här vart det stopp, detta fick vara original än så länge.(overpipe)
Då var det rakt in på OKQ8, monteringen tog mig runt 2 timmar ensam. Så kul, att folk som komm in i halen, vart så chockad att se något så ovanligt vanligt för oss.
Vissa bilder är halv taskiga hade inte tänkt mig göra en tråd.
Demontering
Här vart det stopp, detta fick vara original än så länge.(overpipe)
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Började packa upp. Installationen var helt okej för att vara ensam. Skulle vart enklare med två.
Invidia gör bra produkter, bra finish på sakerna, allt var med.
Varför jag just valde detta avgasystem. Det låter grymt bra, det finns en hel del "drone" fast det klarar jag mig med.
Dessutom när man vill tysta ner det, skruvar man på ljudämparen, nästan som en on/off knapp.
Midpipe/catback
Här har vi Catless overpipe. Original utförande sitter där 1 av 2 katalysatorn och en resonator. Nu är båda borta villket höjer ljudupplevelse.
(glömde sätta ditt donut packingen först samt provade lite bättre skruvar.)
Nu känns det mycket bättre.
Liknade på youtube. Så här låter det på video, men kan säga att det låter bättre.
Invidia gör bra produkter, bra finish på sakerna, allt var med.
Varför jag just valde detta avgasystem. Det låter grymt bra, det finns en hel del "drone" fast det klarar jag mig med.
Dessutom när man vill tysta ner det, skruvar man på ljudämparen, nästan som en on/off knapp.
Midpipe/catback
Här har vi Catless overpipe. Original utförande sitter där 1 av 2 katalysatorn och en resonator. Nu är båda borta villket höjer ljudupplevelse.
(glömde sätta ditt donut packingen först samt provade lite bättre skruvar.)
Nu känns det mycket bättre.
Liknade på youtube. Så här låter det på video, men kan säga att det låter bättre.
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Några dagar efter monteringen, åkte jag o hälsa hos JRM. Åkte därifrån 450 spänn fattigare. Plus fick lite syn över HKS kompressorkitet.
Kan säga att HKS s/c kittet är häftigt, samt presterar bra siffrer, men mycket bling bling för min smak.
Detta inhandlades. HKS SUPER HYBRID FILTER
HKS VS ORIGINAL En liten bild innan den åkte på, rätt enkelt var det inga konstigheter.
Medans jag var hos JRM, berättade maccan hur enkelt man kan öka med mer "ljud" i kabinen. Åkte hemm och testade mig frammåt.
Man skulle dra ut denna plastgrej från "brandväggen". Därefter inne i tuben, finns det ett X/+ liknade spärr, som håller i någons slags kudde.
Det fanns två alternativ, man kan ta bort kudden eller så kan bora bort spärret så finns det inget stopp.
Valde själv, att ta bort kudden bara.
Annars så köper man TRD:s dyra kit som kommer i blå, grön eller röd tub som låter högst.
Strax innan avställning köpte man Meguiars produkter att testa..
Dyyyyyyyrt, som tur fick man bra rabatt. Kan skryta om deras "Microfiber towel ", så bra när man ska torka bilen, två sånna är perfekt.
En bild, efter tvätten.
Kan säga att HKS s/c kittet är häftigt, samt presterar bra siffrer, men mycket bling bling för min smak.
Detta inhandlades. HKS SUPER HYBRID FILTER
HKS VS ORIGINAL En liten bild innan den åkte på, rätt enkelt var det inga konstigheter.
Medans jag var hos JRM, berättade maccan hur enkelt man kan öka med mer "ljud" i kabinen. Åkte hemm och testade mig frammåt.
Man skulle dra ut denna plastgrej från "brandväggen". Därefter inne i tuben, finns det ett X/+ liknade spärr, som håller i någons slags kudde.
Det fanns två alternativ, man kan ta bort kudden eller så kan bora bort spärret så finns det inget stopp.
Valde själv, att ta bort kudden bara.
Annars så köper man TRD:s dyra kit som kommer i blå, grön eller röd tub som låter högst.
Strax innan avställning köpte man Meguiars produkter att testa..
Dyyyyyyyrt, som tur fick man bra rabatt. Kan skryta om deras "Microfiber towel ", så bra när man ska torka bilen, två sånna är perfekt.
En bild, efter tvätten.
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Du har helt rätt, det bästa är, eftermarknads utbudet är otroligt stort. Det finns mycket godis att välja mellan!Toyspeed skrev:Kul!
Ska bli intressant att följa dina modifikationer.
Det är ju en bil med en otrolig potential!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Tjusig färg, har aldrig lyckats se någon i blå ute på vägarna ännu. Kan tänka mig att sången blev mysig med det nya systemet!
Upplevde du någon ökad prestanda med de lite mer öppna luftvägarna?
Upplevde du någon ökad prestanda med de lite mer öppna luftvägarna?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Kul med lite nyare toyota sportbilar lycka till
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Tsineas
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 03 feb 2014, 00:34:29
- Bilmodell: GT86
- Årsmodell: 2012
- PostOrt: Stockholm
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Tack, har själv sett en i blå färg. Det verkar vara populärt med den vita kan jag säga.Hornlund skrev:Tjusig färg, har aldrig lyckats se någon i blå ute på vägarna ännu. Kan tänka mig att sången blev mysig med det nya systemet!
Upplevde du någon ökad prestanda med de lite mer öppna luftvägarna?
Det vart maffigt med nya rören, precis vad den behövde. Den var lite för diskret i original utförande.
Vet inte om detta är en placebo känsla, bättre respons samt piggare på högre varv kände man av.
Teoretiskt så borde den ge lite, men enligt JRM som gjorde dyno test med ett HKS avgasystem, sa att den visade ingen ökad prestanda.
Tack, det ska bli riktigt kul speciellt när man klickar hem kompressorn.mIkAeL skrev:Kul med lite nyare toyota sportbilar lycka till
Bilen behöver en extra kick.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: lör 25 jan 2014, 21:16:56
- Bilmodell: Toyota Celica GTI-16
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Västerås
- Land (Country): Sverige
- Ort: Västerås
Re: Toyota GT86 4U-GSE(FA20)/ZN6 -12
Tjusig gillar den toyotan...
Längtar bara tills jag drar igång med min celica.
...............Patrik
Längtar bara tills jag drar igång med min celica.
...............Patrik