Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
mIkAeL
Inlägg: 258
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
Bilmodell: Celica GT-Four St205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige
Ort: Karlstad

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av mIkAeL »

Bra håkan att se att du jobbar vidare :D själv fick ja ju ett träd över höger fram på celican under stormarna här...
Kör även jag med os giken, dock har jag steget under håkan och den pallar ju mina 800nm på 4hjulsdrift utan problem, den är specad till 600hk. så japanerna skriver allt inte i överkant :D
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Cryo »

mIkAeL skrev:Bra håkan att se att du jobbar vidare :D själv fick ja ju ett träd över höger fram på celican under stormarna här...
Kör även jag med os giken, dock har jag steget under håkan och den pallar ju mina 800nm på 4hjulsdrift utan problem, den är specad till 600hk. så japanerna skriver allt inte i överkant :D
Nemen, det är ju en perfekt ursäkt att klämma på dina breddade skärmar ;) Klarade sig bilen annars då?
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Nu så. Har haft en hektisk vecka i garaget. Har väl snittat 15h/dag sen förra fredagen. Hade siktat på uppstart i onsdags men det fattades lite slangar som kom igår. Jobbade på och prioriterade det som behövdes för uppstart. Lagom slitna runt 02:00 inatt gav vi upp och åkte hem ist. Några timmars sömn och på det igen. Konstaterade att motorn tände 360grader fel mot grundmappen till BEAMS från link så jag ändrade den inställningen och då hoppade den igång. Den missade dock runt 2000rpm och efter lite krångel och gråa hår konstaterade jag att jag polvänt kamgivaren. Det lustiga var att signalen såg rätt ut så jag reflekterade inte över det direkt. När jag försökte starta den igen så sköt jag en avgassmäll som kunnat väckt döda :D. Då stämde istället originalinställningen till triggern, tänka sig ;)
Så då hoppade den igång och ville varva som tänkt så gjorde lite småjusteringar på tomgasning och varvar till en gång och då dör motorn ut och lägger av och vill inte igång igen. Får för mig att nåt inte riktigt stämde med triggern iaf och kopplar tillbaka och testar lite diverse omkopplingar utan resultat. River av kamremskåpan för att kolla om kamremmen kuggat men det hade den inte. Felsöker lite till och konstaterar att jag blåst alla fyra tändspolarna. Kan hända att de är lite känsliga, vet inte hur långt de gått så får vara lite försiktig med laddtiden eller köra andra spolar. Får se om jag plockar dit några andra spolar för att komma vidare eller ta tag i allt småpill som bör göras som catchtank till soppa och vevhusvent. Vatten till ic:n kan ju vara bra :) Koppla det sista på kabelstammen.
Så här såg det iaf ut när vi gav oss inatt. Nu tar jag mig några öl och tar vara på lite av min veckas semester istället.
Bild
Bild
Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 18:08:12, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Hansen »

Kul att den snart är på vägarna =) känner igen det där med att det alltid är något litet som ska krångla när man är så nära
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

FY FAN VA HÄRLIGT!!!! Efter två dagar med strul och huvudbry så gick jag back to basic och kopplade wastefire på tändsidan för att slippa kamsynk. Fanns en funktion för att kontrollera var kampulserna kom när motorn gick. Visade sig att den var inställd 7grader fel. Snacka om känslig. Så en första provtur från garaget och hem gav ett flin från öra till öra. Med uppbuntad gasvajer som endast gav 66% gas och gick jävligt magert så hade jag 1bar vid 4500rpm utan aktiv kamreglering. Det med ~63mm turbo på 2,2l 4cyl! Det här kan bli jävligt bra det :D

https://www.youtube.com/watch?v=Yvi5vjF ... NWZmpaiScg
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Toyspeed »

Fan va kul!
Grattis!

Kommer bli en riktig best!
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Pipedreams »

Nu har man mest myst runt och mappat på grundladd några dagar. Och den går riktigt bra redan nu på 0,85bar. Har lite småpill innan det ska kranas på ladd och aktivera vvt. Ett litet klipp på hur den går nu:
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Cryo
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 02 aug 2009, 18:16:29
Bilmodell: Celica GT Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Cryo »

Jävlar vad gott det lät :thumbup:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Fnys »

Jäklar vad det sköt på ändå :O
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Inlägg av Bempa »

Imponerande tempo och hantverkarskicklighet. Låter bra gött som sagt.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar