Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

14 Juni - Nu hade allt kunnat få vara frid & fröjd, men tyvärr låg det en hel del kabel kvar i bilen. Allt var rensat bakom stolarna, bara att plocka bort det som var kvar fram. Fort gjort, eller? Det visade sig bli en mer omfattande operation desto mer jag drog i det hela.
Bild

Tycker man att originalhögtalarna fram spelar tamt tillsammans med en fet 10" bas. Ja då... ja då, då måste det säkert bero på att huvudenheten får för lite ström. Så dit drog de en ny, grövre kabel, naturligtvis oavsäkrad. Skarvad in på den lilla lilla tråden!
Bild

Sett ett snyggare iso-kablage någon gång? Nu började jag även finna en del kablar som stack iväg mot mer oväntade ställen.
Bild

Så fortsatte att riva ner inredningen, för att sanera bilen från oönskade kablar.
Bild

Hittade tjyvar lite här & där, som tur var främst på "extra utrustningen" i form av mystiska kablar.
Bild

Lödningar var begränsade till en för mig obegriplig brytare, dock samma fina kvalité på arbetet.
Bild

När allt tillslut var borta, vilket innebar att jag inte ens behöll cd-spelaren. Skulle jag bara till att göra mig av med den obehagliga växelspaksknoppen. Ser kanske snygg ut, men delen som är i aluminium satt lös & roterade. Skramlade även till en början, i sådan omfattning att jag trodde det var något allvarligt fel på bilen. Intressant inslag på provkörningen att upptäcka att det blev tyst vid växlingar.
Bild

Tyvärr passade inte fyndet från ebay, lilla gängningen, så väntan på att den skulle dyka upp var förgäves. Vägrade dock att sätta tillbaka blingbling-knoppen, så plockade knoppen från Celican istället.
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

1 Juli - Plötsligt händer det, den nya knoppen från Japan dyker tillslut upp. Äkta TRD den här gången!
Bild

Riktigt skönt att att få något nytt fräscht, en knopp som inte förknippas med någon annan bil. Passade bilen perfekt, liten & kvick, den gjorde mer än jag kunnat ana för helhetskänslan.
Bild

För den skarpsynte skymtas även en annan stereo i bakgrunden.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev: Anledningen att de aldrig stoppade i 2ZZ-GE var, vad jag fått höra av osäkra källor, att bilen skulle bli för tung med godkänt krockskydd & bromsar för den effekten. Fast om man ser till Lotus Elise, som är en ännu lättare konstruktion, den såldes med 2ZZ-GE & hette då 111R. Så det är för mig också en gåta, hade varit riktigt trevligt.
Jag är skeptisk till det, att dra dit lite större skivor hade inte ökat på vikten många kilo, inte heller större ok.. och vaddå godkänt krockskydd ? är inte mycket till sådana regler som finns, däremot ger det ju ruskigt dålig PR att ha en bil som klarar sej kasst i krockprover.
Tackar, jo det är en riktigt trevlig modell om man kan bortse från att den har sina praktiska nackdelar. Själv föredrar jag att jämföra mot en motorcykel istället, då blir den så mycket mer praktisk, relativt sett ;)
Praktiska nackdelar har ju dom flesta roliga bilar, celican är inte så praktisk den heller :)

Man får helt enkelt avgöra om det är värt det.

Knepigt att det inte dykt upp någon med rasad motor, då lösningen med trevägs-katalysator kan leda till haveri. Det är ett ganska vanligt problem, jag ska plocka bort de i grenröret till våren, om det inte redan är gjort på min. Fast å andra sidan är det rätt lätt att få tag i en ny motor & byta, om det skulle gå så långt som till haveri. Säkert därför det inte säljs några med trasiga motorer. Bilarna är fortfarande värd en bra slant, precis som du säger, så då reparerar folk istället.
Ja, och bilarna är värda ganska mycket, så det är värt att laga och sälja.. över huvud taget är det svårt att hitta bilar med fel till salu, och då menar jag stora fel, som motorhaveri, iaf om man skippar den lägre prisnivån.
Begagnatpriserna har i princip stått still de senaste åren, som jag haft ögonen öppna. Så nu när det äntligen dök upp en blå, med både hardtop & ac, var det ingen idé att tveka allt för länge. Boxter är säkert trevlig, men jag skulle inte valt en sådan före mycket pga. driftkostnaderna, plus att jag inte riktigt gillar hur de första ser ut. De nyare däremot, men en helt annan prisbild. Annars kan du gärna snegla mot Lotus Elise, om du vill ha en trevligare körmaskin.
Den stora skillnaden är ju att redan med klenast tänkbara motor så har boxtern 205hk, och för nästan samma peng får man de större motorerna också med lite tur..

Dessutom tror jag att boxstern är bättre broms och chassiemässigt, det som talar mot den är ju mest att den precis som du skriver kommer att kosta mycket mer i drift, tycker man delar till toyota är dyra så får man ingen glad överaskning när det står porsche på påsen istället, samma sak med service osv, antar att även försäkringen är bra mycket högre.

Elisen skulle jag förstås helst ha av dom tre, men den ligger ju bra mycket högre i pris dessvärre.



..Grumt sunkig stereoinstallation f.ö.. tur att du rensade upp i röran :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:
Hornlund skrev: Anledningen att de aldrig stoppade i 2ZZ-GE var, vad jag fått höra av osäkra källor, att bilen skulle bli för tung med godkänt krockskydd & bromsar för den effekten. Fast om man ser till Lotus Elise, som är en ännu lättare konstruktion, den såldes med 2ZZ-GE & hette då 111R. Så det är för mig också en gåta, hade varit riktigt trevligt.
Glenn skrev: Jag är skeptisk till det, att dra dit lite större skivor hade inte ökat på vikten många kilo, inte heller större ok.. och vaddå godkänt krockskydd ? är inte mycket till sådana regler som finns, däremot ger det ju ruskigt dålig PR att ha en bil som klarar sej kasst i krockprover.
Ja det är inte lätt att förstå Toyota ibland, det är inte första modellen de gjort undermotoriserad från fabrik. Även om jag nu blev positivt överraskad över vad fjösmotorn presterar, trodde den skulle upplevas slö. Fast just krockskyddet & säkerheten ska vara rätt hygglig, för biltypen dvs. Inte säkert att det är den svenska marknaden, som fö. är en piss i havet, som ställt orimliga krav för en kraftigare maskin.
Tackar, jo det är en riktigt trevlig modell om man kan bortse från att den har sina praktiska nackdelar. Själv föredrar jag att jämföra mot en motorcykel istället, då blir den så mycket mer praktisk, relativt sett ;)
Glenn skrev: Praktiska nackdelar har ju dom flesta roliga bilar, celican är inte så praktisk den heller :)

Man får helt enkelt avgöra om det är värt det.
Celican har jag ju t.o.m använt som flyttbil, så det är i min värld en mycket praktisk (sport)bil. Fast då har jag å andra sidan aldrig haft en riktig kombi :roll:
Knepigt att det inte dykt upp någon med rasad motor, då lösningen med trevägs-katalysator kan leda till haveri. Det är ett ganska vanligt problem, jag ska plocka bort de i grenröret till våren, om det inte redan är gjort på min. Fast å andra sidan är det rätt lätt att få tag i en ny motor & byta, om det skulle gå så långt som till haveri. Säkert därför det inte säljs några med trasiga motorer. Bilarna är fortfarande värd en bra slant, precis som du säger, så då reparerar folk istället.
Glenn skrev: Ja, och bilarna är värda ganska mycket, så det är värt att laga och sälja.. över huvud taget är det svårt att hitta bilar med fel till salu, och då menar jag stora fel, som motorhaveri, iaf om man skippar den lägre prisnivån.
För att hitta riktigt risiga eller defekta bilar, får man titta i UK. Där är det vanligare, men modellen i sig är betydligt vanligare där också. Priserna för en högerstyrd ligger en bra bit lägre, men inte värt i mina ögon. Både försäkringsbolag & ev. spekulanter värderar en sådan bil betydligt lägre.
Begagnatpriserna har i princip stått still de senaste åren, som jag haft ögonen öppna. Så nu när det äntligen dök upp en blå, med både hardtop & ac, var det ingen idé att tveka allt för länge. Boxter är säkert trevlig, men jag skulle inte valt en sådan före mycket pga. driftkostnaderna, plus att jag inte riktigt gillar hur de första ser ut. De nyare däremot, men en helt annan prisbild. Annars kan du gärna snegla mot Lotus Elise, om du vill ha en trevligare körmaskin.
Glenn skrev: Den stora skillnaden är ju att redan med klenast tänkbara motor så har boxtern 205hk, och för nästan samma peng får man de större motorerna också med lite tur..

Dessutom tror jag att boxstern är bättre broms och chassiemässigt, det som talar mot den är ju mest att den precis som du skriver kommer att kosta mycket mer i drift, tycker man delar till toyota är dyra så får man ingen glad överaskning när det står porsche på påsen istället, samma sak med service osv, antar att även försäkringen är bra mycket högre.

Elisen skulle jag förstås helst ha av dom tre, men den ligger ju bra mycket högre i pris dessvärre.
Den stora skillnaden är att redan med den klenaste tänkbara motorn, får du släpa på betydligt fler kilon. Tror de enklaste versionerna har en tjänstevikt på strax över 1300kg, det gör oerhört mycket för en bil av det här slaget. Men som en glassbil gör de inte bort sig. Jag menar bara att det aldrig riktigt var ett alternativ för mig, som suktar efter andra egenskaper än många hästar i stallet. Skulle nog säga att Boxstern mer liknar en MR2 mk2, om man tänker på allt annat än designen.

Driftkostnaderna för en Porsche skämmer åtminstone mig, men det är fina & gedigna bilar :thumbup:

Elisen ligger en bra bit högre än MR2, men inte så fasligt mycket mer än en Boxster. Om det inte är de allra billigaste som lockar.
Glenn skrev: ..Grumt sunkig stereoinstallation f.ö.. tur att du rensade upp i röran :)
Ja det var oväntat sunkigt, men nu är det bara ett minne blott. Lurar på att göra en mindre & seriösare installation senare, vi får se vad det lider. Men ett ordentligt framsystem ska troligen leta sig på plats. Som det är nu hörs det nästan ingenting när suffletten är fälld, musik kan vara ganska trevligt vid finåkning & vardagskörning.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev: Ja det är inte lätt att förstå Toyota ibland, det är inte första modellen de gjort undermotoriserad från fabrik. Även om jag nu blev positivt överraskad över vad fjösmotorn presterar, trodde den skulle upplevas slö. Fast just krockskyddet & säkerheten ska vara rätt hygglig, för biltypen dvs. Inte säkert att det är den svenska marknaden, som fö. är en piss i havet, som ställt orimliga krav för en kraftigare maskin.
De flresta hade ju säkert köpt den mindre motorn globalt sett, men att inte ha en större motor att växla upp till ger inte så bra PR och press, självklart vill motorjournalister ha en bil med mer motor, och det ger bättre recensioner osv, och det spiller förstås över på enkalre modeller med.

Sverige är ju ett lite speciellt land då vi inte har skattat på motoreffekt eller volym, vilket alltid gjort det billigt att äga och köpa bilar med stora motorer..
Glenn skrev: Praktiska nackdelar har ju dom flesta roliga bilar, celican är inte så praktisk den heller :)

Man får helt enkelt avgöra om det är värt det.
Celican har jag ju t.o.m använt som flyttbil, så det är i min värld en mycket praktisk (sport)bil. Fast då har jag å andra sidan aldrig haft en riktig kombi :roll:
jag tycker den är väldigt opraktisk.. bara två dörrar, jobbigt insteg, oanvändbart baksäte, och tja, bagaget är väl hyfsat (för att vara sportbil) på GT'n men katastrofalt på GT4'an..

Visst, farsans fiero är sju resor värre, där man inte kan ha kylvaror i bagaget osv, men jämfört med tex min 9-5 sedan är det ju en väldigt opraktisk bil :)
För att hitta riktigt risiga eller defekta bilar, får man titta i UK. Där är det vanligare, men modellen i sig är betydligt vanligare där också. Priserna för en högerstyrd ligger en bra bit lägre, men inte värt i mina ögon. Både försäkringsbolag & ev. spekulanter värderar en sådan bil betydligt lägre.
ja, högerstyrt intresserar mej inte.. hatar att köra med ratten på fel sida, och dessutom äts vinsten av att köpa felstyrt upp av att den är svårsåld och värd mindre när man ska sälja.

När jag köpte min ST205 hade jag kunnat ge typ 70k mindre för en högerstyrd bil, men övervägde det knappt.

Man kan ju hitta billigt defekt i tyskland med, men då är det ju smällda bilar och det vill man ju inte ha.
Glenn skrev: Den stora skillnaden är ju att redan med klenast tänkbara motor så har boxtern 205hk, och för nästan samma peng får man de större motorerna också med lite tur..
Den stora skillnaden är att redan med den klenaste tänkbara motorn, får du släpa på betydligt fler kilon. Tror de enklaste versionerna har en tjänstevikt på strax över 1300kg, det gör oerhört mycket för en bil av det här slaget. Men som en glassbil gör de inte bort sig. Jag menar bara att det aldrig riktigt var ett alternativ för mig, som suktar efter andra egenskaper än många hästar i stallet. Skulle nog säga att Boxstern mer liknar en MR2 mk2, om man tänker på allt annat än designen.
Tja, alltid bra med en lätt bil, men hellre 205hk på 1300Kg än 140(är det väl?) på 1100Kg enl mej, även om jag inte tvivlar på att det är roligt ändå.

Det är ju som med GT86'an som är en extremt välbalanserad och körglad bil, men man sitter ändå där och stör sej på motorn, inte bara att den saknar effekt, utan också den märkliga effektkurvan.
Driftkostnaderna för en Porsche skämmer åtminstone mig, men det är fina & gedigna bilar :thumbup:
Jo, har flera kompisar som kör eller har kört porsche, det är ju bra bilar, men det kostar ju också som sagt, även de billigare modellerna. (Anledningen att boxstern är så billig är väl mest för att porschefolket tycker det är en oäkting, ungefär som 924 eller 912 för den delen)
Elisen ligger en bra bit högre än MR2, men inte så fasligt mycket mer än en Boxster. Om det inte är de allra billigaste som lockar.
Fast en boxster utan S och med 2.5l motor hittar man ju lätt under 100k, jag har till och med sett flertalet exemplar under 80k, men oftast ligger dom på 90k och uppåt.

Nu verkar MR2 Mk3 sjunkit en del och man kan hitta dom för 50k och uppåt, men bara för några år sen låg dom på kanske 80k och uppåt, alltså typ samma som boxstern (som verkar ha stått ganska still)

Du får rapportera om hur MR2 Mk3 funkar som vinterbil f.ö, hade annars varit nice att byta upp sej från ST202'an som vinterbil kanske :) ..jag öär dock skeptisk till bakhjulsdrift på en bruksbil på vintern :)
Glenn skrev: ..Grumt sunkig stereoinstallation f.ö.. tur att du rensade upp i röran :)
Ja det var oväntat sunkigt, men nu är det bara ett minne blott. Lurar på att göra en mindre & seriösare installation senare, vi får se vad det lider. Men ett ordentligt framsystem ska troligen leta sig på plats. Som det är nu hörs det nästan ingenting när suffletten är fälld, musik kan vara ganska trevligt vid finåkning & vardagskörning.[/quote]

Jag hade ju en halv installation i ST202'an när jag köpte den, med en fet pluskabel direkt från batteriet som sen låg urkopplad, men skalad löst i bagageutruymmet.. fint, inte, den kopplades ur omgående :) ..hade tänkt göra nån bättre stereoinstallation där med, men har inte tagit tag i det.

Musik vill man ju ha om man ska ha bilen till vardags :)

Jag har f.ö ett par nya 12" basar jag köpte när nån bilsteroeaffär gick i konkurs för många år sen liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med, har lite slutsteg och grejer liggandes med, men det känns lite epatraktor att montera sånt i bilen :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:De flresta hade ju säkert köpt den mindre motorn globalt sett, men att inte ha en större motor att växla upp till ger inte så bra PR och press, självklart vill motorjournalister ha en bil med mer motor, och det ger bättre recensioner osv, och det spiller förstås över på enkalre modeller med.

Sverige är ju ett lite speciellt land då vi inte har skattat på motoreffekt eller volym, vilket alltid gjort det billigt att äga och köpa bilar med stora motorer..
Ja ibland får man känslan av att Toyota tänker för mycket på vad de faktiskt ska få sälja, istället för att bestycka modellerna med alternativ som kunden själv kan välja mellan. På ett sätt kan jag tycka att de gör rätt, men på ett annat är det väldigt trist.

Nu är det här faktiskt den modell som varit roligast i mitt tycke, från Toyota, ända från 2000 till ifjol när GT86 dök upp. Med en liten reservation för att jag varken kört Yaris Turbo, Celica T Sport eller Corolla Compressor. Men de klenare syskonen har inte direkt sprudlat av körglädje iaf.
Glenn skrev:jag tycker den är väldigt opraktisk.. bara två dörrar, jobbigt insteg, oanvändbart baksäte, och tja, bagaget är väl hyfsat (för att vara sportbil) på GT'n men katastrofalt på GT4'an..

Visst, farsans fiero är sju resor värre, där man inte kan ha kylvaror i bagaget osv, men jämfört med tex min 9-5 sedan är det ju en väldigt opraktisk bil :)
Tycker insteget i Celica T20 är helt OK, inte som i en traditionell sedan naturligtvis, men inte alls besvärligt. Baksätet har jag aldrig åkt i själv, men humm ja lite gnäll har det blivit hos dem som hamnat där. Bagaget med fällda säten är trevligt, fast tröskeln är faktiskt lite irriterande om det är stora skrymmande & även tunga prylar som ska lastas. Är det mer än halva reservhjulet som sticker upp på ST205?

Fiero är lite mer jämförbar med MR2, bagage vid motorn har de numera helt skippat på mk3. Krockskydd & ljuddämpare som fått ta den platsen istället. AW11 är betydligt rymligare att lasta i, men så la dom nog inte så många tankar kring vad som skulle hända vid en ev. kollision när de ritade karossen heller. Var lite mindre tänk på det kring 80-talet!

Saaben vinner den här duellen, den tänker jag inte ens försöka argumentera mot. De har helt enkelt prioriterat bort körglädjen för att ge plats åt det praktiska. Fast jämfört med en pickup eller minibuss är den också rätt så opraktisk :roll:
Glenn skrev: ja, högerstyrt intresserar mej inte.. hatar att köra med ratten på fel sida, och dessutom äts vinsten av att köpa felstyrt upp av att den är svårsåld och värd mindre när man ska sälja.

När jag köpte min ST205 hade jag kunnat ge typ 70k mindre för en högerstyrd bil, men övervägde det knappt.

Man kan ju hitta billigt defekt i tyskland med, men då är det ju smällda bilar och det vill man ju inte ha.
Högerstyrt i ett vänsterstyrt land, nåja, ni förstår. När det finns relativt gott om modeller med ratten på rätt sida, är som sagt lite som att skjuta sig själv i foten. Om det nu inte är på högersida man personligen uppskattar att sitta. Annat med mer ovanliga modeller, som aldrig såldes i vårt land. Små krockade bilar kännas besvärliga att räta upp & få helt återställda, men det kanske är samma besvär med större bilar. Jag undviker gärna bilar som mer liknar russin än ursprunget. Fast som donatorbil för något roligt projekt kan en tysksmälld kärra vara ett gott alternativ.

Din ST205 har fortfarande ett gott värde, jämför mot en högerstyd. Ja du vet ju själv ;)
Glenn skrev:
Tja, alltid bra med en lätt bil, men hellre 205hk på 1300Kg än 140(är det väl?) på 1100Kg enl mej, även om jag inte tvivlar på att det är roligt ändå.

Det är ju som med GT86'an som är en extremt välbalanserad och körglad bil, men man sitter ändå där och stör sej på motorn, inte bara att den saknar effekt, utan också den märkliga effektkurvan.
Jo där går åsikterna isär, som sagt. Men jag har aldrig kört någon Boxster, då det främst är andra anledningar som gjorde att det aldrig var aktuellt. De verkar väga in på strax över 1250kg tom, som minst. Medan den här modellen ligger på 975kg har jag för mig. Så det rör sig ändå minst om ett kvarts ton. 140HK stämmer, ganska enkel & linjär karaktär på maskinen även om jag önskat mer toppeffekt... humm 2ZZ-GE var det tal om ja.

Att effekten i GT86 upplevs som i minsta laget tror jag till störst del beror på det utmärka chassiet. I en sämre bil hade motorn säkert räckt längre. Mellanregistret i boxern hade jag lite svårt för, men på högre varv tyckte jag den levererade. Men det hade varit roligt att testa den bilen med en 2.0 radfyra, lite i samma anda som 2ZZ-GE fast några kusar extra.
Glenn skrev:Jo, har flera kompisar som kör eller har kört porsche, det är ju bra bilar, men det kostar ju också som sagt, även de billigare modellerna. (Anledningen att boxstern är så billig är väl mest för att porschefolket tycker det är en oäkting, ungefär som 924 eller 912 för den delen)
Porsche ska ju kosta lite, det är en del av deras "charm". Folk ska känna att de har råd med utgifterna, för att köra eller äga en. Så jag är ingen Porschemänniska, åtminstone inte än, nya Cayman & Boxster är dock fruktansvärt lyckade. De talas lite lågt om att de ska göra ny "budgetmodell" också, som hamnar lägre i inköpspris. Kan bli spännande, fast säkert inte helt billigt ändå.

Stor nackdel att köpa en modell som fantasterna tittar lite snett ner på också. Även om jag tror att de börjat acceptera dem mer, nu när Porsche faktiskt låter de nya modellerna prestera, utan att direkt vara oroliga över att de ska ta 911-kunder.
Glenn skrev:Fast en boxster utan S och med 2.5l motor hittar man ju lätt under 100k, jag har till och med sett flertalet exemplar under 80k, men oftast ligger dom på 90k och uppåt.

Nu verkar MR2 Mk3 sjunkit en del och man kan hitta dom för 50k och uppåt, men bara för några år sen låg dom på kanske 80k och uppåt, alltså typ samma som boxstern (som verkar ha stått ganska still)

Du får rapportera om hur MR2 Mk3 funkar som vinterbil f.ö, hade annars varit nice att byta upp sej från ST202'an som vinterbil kanske :) ..jag öär dock skeptisk till bakhjulsdrift på en bruksbil på vintern :)
De som ligger lägre i pris, åtminstone det lilla jag tittat, verkar oftast ha rullat rätt så långt & även året runt. Två nackdelar som troligen kommer leda till högre utgifter över tid.

MR2 mk3 under rätt säsong, när de flesta säljer, som inte är högerstyrd eller fuffens med brukar ligga mellan 50 & 100 de senaste åren. Närmare 100, än 50, för en med ett inte allt för besudlat förflutet. Busmormor hade haft den här bilen i närmare tre år & kört ca. 300mil under den tiden, köpt genom en Toyota åf av någon som jobbat där om jag förstod det rätt. Sedan har någon mindre begåvad stereoinstallatör bevisligen haft den ett tag också.

Jag var lite sugen på att köra den på vintern, men samvetet sa ifrån. Hade säkert varit roligt, men inte efteråt när vintern satt sina spår. Hade varit tvungen att köpa vinterdäck & montera motorvärmare. Så enklare att damma av Celican. Så den här är undanställd, precis som de tidigare ägarna gjort.
Glenn skrev:Jag hade ju en halv installation i ST202'an när jag köpte den, med en fet pluskabel direkt från batteriet som sen låg urkopplad, men skalad löst i bagageutruymmet.. fint, inte, den kopplades ur omgående :) ..hade tänkt göra nån bättre stereoinstallation där med, men har inte tagit tag i det.

Musik vill man ju ha om man ska ha bilen till vardags :)

Jag har f.ö ett par nya 12" basar jag köpte när nån bilsteroeaffär gick i konkurs för många år sen liggandes som jag inte vet vad jag ska göra med, har lite slutsteg och grejer liggandes med, men det känns lite epatraktor att montera sånt i bilen :D
Väldigt irriterande att hitta sådana lösningar, men det är tur det finns ett fåtal som oss som faktiskt sanerar bilarna från eländet. Jag hade en liknande lösning i min Celica också, fast de hade åtminstone isolerat änden. Fast inte tagit ur säkringen, vilket jag gjorde på en gång.

Mycket man tänker, men som aldrig blir av längre. Haft samma idé till min, men std. högtalarna spelar förvånansvärt ok så det har inte blivit mer än att byta ut huvudenheten.

Drastiskt med dubbla 12" i dagsläget, går att komma så långt med en enkel 8" eller 10". Fast för rätta epakänslan är det inte mycket som slår en fet låda som tar upp 97% av allt bagageutrymme ;)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av TGAW11 »

Vad kul Hornlund att du också har börjat samla på MR2:or. Jag är på gång att bygga dubbelgarage på längden för att kunna fylla det med roliga saker (=MR2:or). Tänkte först att det hade varit kul med en MK2 Turbo men fick ett erbjudande på att köpa en MK3 som jag inte kunde motstå. Du förstår säkert... den är blå....och med Yamaha-motor ;)
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Härligt, ja en mk2 kanske skulle behövas för att komplettera. Får se om jag behöver en shopping MR2a någon gång ;)
Humm, blå hade för mig att den jag trodde du menade var grön. Men ZZW30 är snyggast i blå tycker jag, grattis. Vi kanske får utvärdera lite mer Mk1 Vs. Mk3, trodde jag var ganska ensam men då är vi alltså minst två :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av TGAW11 »

Nej, med färgen blå var ju mest för att skoja till det om den minst intressanta detaljen, även om jag så klart tycker att färgen är snygg. Denna har dock inte synts i några annonser. Dock finns det den där svarta MR2:an med 2zzge som är till salu på blocket bara ett stenkast ifrån mitt hus, vilket jag tyckte var ett lite lustigt sammanträffande.

Köpte den i början av november så jag har inte hunnit köra den så mycket ännu, inte ens kört nercabbat :oops: . Tanken är att få till en riktig störtbåge för att kunna ta ut den på nån rejsbana framöver. Får se om det hinns med under 2014.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

TGAW11 skrev:Nej, med färgen blå var ju mest för att skoja till det om den minst intressanta detaljen, även om jag så klart tycker att färgen är snygg. Denna har dock inte synts i några annonser. Dock finns det den där svarta MR2:an med 2zzge som är till salu på blocket bara ett stenkast ifrån mitt hus, vilket jag tyckte var ett lite lustigt sammanträffande.

Köpte den i början av november så jag har inte hunnit köra den så mycket ännu, inte ens kört nercabbat :oops: . Tanken är att få till en riktig störtbåge för att kunna ta ut den på nån rejsbana framöver. Får se om det hinns med under 2014.
Läckert, någon i dina trakter lär säkert vara insyltad i konverteringarna om det är så tätt mellan er. Annars är det ett väldigt lustigt sammanträffande, precis som du säger. Du lär få ståpäls när du varvar ur med taket av, läge att lägga upp en bild på kärran kanske?

Båge vore trevligt, med riktig, menar du då en fullbur eller bara en båge bakom stolarna? Kom gärna upp hit på mittsverigebanan, du är välkommen!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar