Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ons 20 Jun, 2007 10:25 pm

Tack för de xtimmyx, det var trevligt att höra.. Beröm tycker jag om :)

Tanken slog mig också, Blade, men jag tror de är lugnt.. Hoppas de iaf, följde instruktionerna med mängden! Och om de sitter hälften så bra som den tidigare packningsmassan, tror jag aldrig den släpper.. Men de visar sig, vore ju synd om jag skulle behöva byta motor :roll: :wink:

Nu har de löst sig med däcken, en uppsättning Yokahama A048 är på väg, och ska landa om ett par dar.. Stort tack till Martin på Orion Racing! Tanken var först en uppsättning 038, som sitter standard på Lotus Elise.. Men de tog precis slut, så de fick bli samma modell som jag körde på i fjol istället, ska vara ganska likvärdiga..

Sedan var jag och hämtade igen mina bromsslangar, eftersom de aldrig fick tummen ur arslet.. Och lämnade dem till ett annat ställe igår, som verkligen gick in för sin uppgift, & har de färdiga imorgon! Passade även på att köpa nya slangar till oljekylaren..

Centreringsringarna är också ordnat, eller ska vara iaf, beställt hos en kille som faktiskt kunde ordna dem.. 57,1mm > 54,1mm

Mina nya bultar anlände från Västerås idag, toppen, även om jag gärna haft dem igår när de var tänkt att de skulle dyka upp :wink:

Det som dock fortfarande är en stor gåta, är hur de går för mina stötdämpare.. Jag får inte ens tag i firman som de är beställda hos nu :?
Lutar åt att jag får montera standardprylarna, & få en massa dubbeljobb istället..

Så vad är de som har hänt, igår Tisdag;

Eftersom bultarna, som var tänkt att dyka upp inte gjorde de.. Så uteblev den planerade framvagnsmonteringen.. Istället åkte jag & fick sprickan i slutdämparen svetsad;
Bild

Passade även på att putsa upp slutrören en aning;
Bild

Där efter, tog vi tag i infästningen till kränghämmaren bak.. Där två av fyra bultar, behagat gå av.. Borra upp, & gänga till M10, blev inte helt dumt;
Bild

Titta, de passade också.. Den slitna M8-bulten, byttes naturligtvis också ut;
Bild

Där efter monterade jag min grymt kaxiga kränghämmare, som mäter in på hela 10mm i diameter, med de nya bussningarna naturligtvis;
Bild

Det var i runda slängar vad som hände igår, inte alls mycket, men lite annat som blev uppstyrt som tidigare sagt!

Idag, Onsdag, blev det mindre prylar liggande på garagegolvet & mer monterat på bilen..

Fick de nya bultarna, sedan var jag & handlade de nya slangarna till oljekylaren.. Samtidigt som jag visade hur bromsslangarna skulle vara..

Var även in & köpte en skylthållare, för min nya lilla enradiga skylt! Det blir bästa lösningen, eftersom den inte täcker ett fult hål i plasten mellan bakljusen som den tidigare tvåradiga gjorde.. Som f.ö var kapad 3cm för att ö.h.t få plats där bak..

Blev även en burk färg, för att bättra på fälgarna som R-Däcken ska sitta på.. Färgen flagnade tyvärr sjukt mycket, när de hårda regnslicksen krängdes av :( Men lite raceplatina, är inte helt fel..

Bild

Där efter började lite kladdgöra igen, rengöra grundligt & fetta in drivaxelknutarna med nytt fräsht gööör;
Bild

Rätt snyggt faktiskt, grafitbaserat.. Går att sitta & titta på läänge.... eller hur de nu var, mest bara nöjd över att de blev rent & fräsht;
Bild

Läge att sprätta de nya Toyotapåsarna, & söka upp de nya bultarna till bakvagnen.. Snarlika, men ändå så olika;
Bild

Efter en stund, så satt allt på plats igen.. En dejavú upplevelse råkade vi utför på den vänstra sidan, inte helt oväntat;
Bild

Passade även på att montera tillbaka mitt lilla, med betoning på lilla, avgassystem;
Bild

Sen var det tänkt att vi skulle avlägga ett komptest, för att se hur läget låg till.. Fyllde i lite olja, efter att ha skruvat tillbaka oljepluggen & filter.. Åkte & lånade en mätare, blev depåstopp med fika för att sedan anlända till en bil utan tillräckligt med ström i batteriet.. Testade naturligtvis att kabla igång den, men utan framgång, verkade vara lite brott på kablarna eller så är de värre problem;
Bild

Det är iaf där jag är nu, med en batteriladdare som står & puttrar.. Vi får se vad som kan tänkas hända under morgondagen :)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 29 Jun, 2007 5:48 pm

Så var dagen kommen, 29 Juni, besök hos SBP bokat.. Tiden har känts rätt tung att hålla under veckan, men där satt jag..
Bild

Efter en stund, och div. påpekanden från en väldigt grundlig & måttligt entusiastisk bilinspektör, nog för att han iof frågade om bilen skulle gå i rally.. Men men, tillslut kom allt svart på vitt, efter att han pratat ihop sig med en kollega;
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 01 Jul, 2007 10:56 pm

Humm, jag kanske inte var helt tydlig.. Men trodde ni såg att de inte var MR2 jag var dit med, hur är de med toyotasynen eran :roll:

Den mögliga instrumentbrädan, tillhör en Swift GTi som impulsköptes i Onsdagskväll för att ha en bil att visa upp i Fredags, på dejten med SBP, sånna möten är ju inget man vill slingra sig ur :wink:

En pärla som stått här på hemköps parkering i över 3månader, ja de var iaf då jag la märket till den första gången (mitt emot max, som man hamnar på nån gång ... i veckan).. Ringde tanten som inte besiktigat bilen sen 2002, och hörde mig för!

De blev affär i onsdagskväll, som tur va lyckades jag lura en kompis att köpa den, så jag slapp äga en icke-toyota själv :P

Bild

Drygt två timmar efter köpet, så hade vi sorterat upp Swiften i lämpliga högar, en med de nödvändiga & en med de onödvändiga..

Bild

Så nu låter de mer som att slänga skräp i en tom kontainer, när man drar igen dörrarna på bilen.. Som f.ö kommer att leta sig ut på mittsvergiebanan i sommar :)

Bild

Detta var min flykt från verkligen, efter att ha strulat på lite med de sk. experterna som jag beställt stötdämparna av.. Vet fortfarande inte när de behagar dyka upp, bara att de ca. 3veckorna redan passerat :(

Ny tid hos SBP har jag bokat till Fredagen den 13´, så då kommer jag infinna mig med MR2 varken stötdämparna behagar dyka upp eller ej.. Mindre roligt att montera standard prylarna, men bättre än att bilen ska behöva stå i garaget hela sommaren!

Från i Torsdags förra veckan, fram till igår har det inte hänt ett dyft med bilen rent aktivt.. För att jag tappade gnistan helt, där kom Swiften in som ett par startkablar till ett trött batteri..

Så jag skruvade hela Lördagen, fram till halv tre på natten.. Kan med andra ord säga att jag kompensationsmekade, för att jag latat mig tidigare, gick riktigt bra faktiskt..

Tack till Calle, för de fina orden, men du gör de bra själv också.. Du gör ju det jag vill göra med motormaskinen, vi kanske skulle bygga en bil ihop
8)

Trevligt att höra Fredrik, tycker deffentivt du ska köpa dig en mk1, om du känner så.. Du får inte en roligare bil för de här pengarna, sen att de är farligt fulsnygga är ju bara en bonus.. Men Supran din går ju inte av för hackor heller, de skulle vara en lysande kombination ihop!

Bara Pugho som surfar rejsa här märker jag, men lite kul var det, spec att du Victor blev så grinig,vad tar du mig för :lol:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Tor 05 Jul, 2007 10:28 pm

Tänkte de kan vara en idé att dra Lördagens händelser, lite som hastigast, så jag inte halkar efter allt för mycket med uppdateringarna..

Kort kan jag säga att de främst var fokus på den främmre halvan av bilen, monterade ihop framvagnen, på båda sidor naturligtvis :wink:

Bild


Började sedan att kolla på en bra lösning, för att fästa mina nya bromsslangar..

Bild


Blev dock inte nöjd, med de prylar jag hade hemma, så de lades lite på is!
Istället ryckte jag tag i sista okhållaren, tändstiftkåpan & plåten vid svänghjulet..

Bild


Först hade jag bara tänkt putsa upp, för att måla, men putsbögen tände till ordentligt så det blev så här istället.. Dock lite smutsigt på bilden..

Bild


Där efter tog jag tag i de främmre bromsarna, monteringssatser till ok måste ju vara mer värt än guld nästan.. Duktigt fint kilopris i vilket fall, 36g & nära på femhundra spänn, med rabatt!

Bild


Men de blev bra i slutändan, betydligt roligare att skruva fast fräsha prylar, än att ta ner dem & göra dem fräsha.. Som synes sitter ST185 bromsarna nu på plats 8)

Bild


Sen in mot småtimmarna, tyckte jag att det var dags att hiva dörrsidorna & innertaket också, bara att skrida till verket..

Bild


Lite servicejobb på motorn, kom med på ett hörn också..

Bild

En vecka kvar till besiktning nu, & stötdämparna bör dyka upp imorgon.. Var sagt idag faktiskt, Pelle från stötdämparexperten ringde i Onsdags! Dämparna har han haft liggande länge, är fjädrarna från Jamex som suttit i tjäran.. Så nu hade han ordnat en ny uppsättning från svenska Lesjöfors.. Bör dyka upp i början av nästa vecka!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 14 Jul, 2007 3:44 pm

Till alla som motförmodan är nyfiken, så har nu 14:20, på fredagen den 13 passerat!

Bild

Sedan passar jag på att bjuda på en bild, i all hast, så som bilen ser ut nu..

Bild

De har varit en hektisk vecka, och jag la mig & sov direkt efter besiktningen fram till ett på natten :oops: Men de ordnade sig tillslut, och nu är bilen ute ur garaget.. Återkommer kanske med vad som hänt den senaste veckan, om intesse för de finns hos er som läser..

Bra start på semestern iaf :)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 20 Jul, 2007 5:44 pm

Tackar Victor & Felix, trevligt att höra.. Bromsvärdet berodde nog snarare på otillräcklig inkörning innan besiktning än något annat, om än dock en marginell bagatell, de fungerar iaf klanderfritt :wink:


Nu är dagen kommen, jag har haft bilen i precis ett år nu.. Ett år sedan jag stod nere i Gävle, och skymtade bilen som skulle ge mig många svordommar i garaget, många hål i plånboken & en hel del trevliga stunder bakom ratten :roll: ;)

Bild


Så vad har hänt sedan jag köpt bilen, en hel del får jag nog ändå ta & säga..

Nu mer sitter det Gula Koni stötdämpare, Lesjöfors fjädrar & polyuretanbussningar i chassit..
Allt i chassit är uppborstat & målat, samt bultar är bytta..
Bromsarna fram är utbytta mot dito från en Toyota Celica ST185 Carlos Sainz, plus att de är bakre är bytt & renoverade std!
Fälgarna har fått ge vika för Raceline 15" med Yokahama Advan A048 däck, till banåka & BBS RK 16" till vardags..
Inredningen är väldigt sparsmakad, asfaltsmatta, övrig matta & ljuddämpning är urplockad, samt att en sitta riktigtstol har blivit monterad..

De är de stora hela, sedan har jag bytt en hel del slitdelar & sett över andra mindre nämnvärda saker!

Igår blev det permiär på bana, efter alla bitar hamnat på plats.. Varvtiden är sänkt en aning, & betydligt stadigare dito, kör varv efter varv med bara någon tiondel som skillnad som mest.. Flera varv på samma tid, borde vara ett tecken att mer effekt krävs! Går nog att plocka lite till, i finslipning på spårval, men fick inte riktigt samma flyt igår pga. värmebekymmer på bilen..

Det verkar som de jag befarat, nog är ett faktum, packningen till toppen har sett sina glansdagar!

Sen att mitt sparsmakade avgassystem gick av.... två gånger, gjorde ju sitt för placeboeffekten.. Och huvudvärken under körningen hem, som dåligt att de inte går att få tag i hörselskydd på en mack nu för tiden :oops:


Tänkte passa på att visa ett par fina bilder som Jocke tog igår, från körningen..


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Alla bilder från gårdagens körning, kan ni se Här..



Så det blev en ganska kort säsong för mig iår, började sent & tog slut tidigt.. Den varade precis i en vecka, från i i torsdagskväll, natten innan besiktning till igår..

Får se om de kanske blir en comeback om en stund, har inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare med bilen eller ej..

Men för stunden, är nu fordonenet avställt och får inte användas!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fre 27 Jul, 2007 1:06 am

Tack, xtimmyx men något skampris vill jag inte veta av :roll:

Tack, Erik blev också nöjd med BBS fälgarna, gör sig bra i svart..
Får se vad som händer, maiataklubben har bokat bankörning precis samma dag som Upphillträffen om jag inte missminner mig!

Cyrix, det är ingen som hävdat att de är ett megajobb att byta heller.. Men du är duktig som haft ner din två gånger, under en månad!
Själv tycker jag det käns bortkastat att börja riva i något, när jag inte riktigt beslutat hur jag tänkt göra..

Bennihana, vi fixar allt, med eller utan förnuft i behåll :wink:

Blev en del skruvande idag, började med den ena pinalen, fick svårt för att låta bli den andra & så ryade de på, tills de tillslut inte fanns några manikker kvar att pillra på..

Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Mån 30 Jul, 2007 2:26 am

Eftersom ni är så nyfikna :roll:

Bild

En liten tjyvtitt, in i toppen passar jag på att bjuda på också..
Bild

Och så här ser de ut nu, ett fräsigare insug vore dock inte dumt.. Men jag får göra de bästa av vad jag har istället, åtminstone så länge!
Bild

Lite el, lite vacum & ett insug... samt möjligen ett avgassystem, så ska nog bilen rulla igen 8)
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Sön 02 Dec, 2007 1:08 am

Lång tid sedan det hände något här, under mitt projekt, tyvärr.
Det har hänt en hel del den senaste tiden, dock inte så mycket mer med bilen!

Jag har flyttat, tappat internetuppkopplingen samt serverutrymmet som bilderna låg på, så som säkert någon märkt har det sett lite trist ut här..

Bild

Men nu har jag tagit mig en helkväll med musen, ja här vid datorn då för en gångs skull & fixat detta.. Så nu ligger alla bilder under mitt projekt online igen, 161stycken till antalet & fler ska det säkert bli..

Bilen står på bockar i garaget, helt i sin ensamhet, & där får den säkert stå ett bra tag till innan något börjar hända igen! Men meksuget börjar faktiskt infinna sig, efter sommarens digra tid i garaget har det lyst med sin frånvaro!

Nåja, till alla er som tittat på min tråd, när den legat under dvala får jag be om ursäkt & hälsa er välkommen på nytt..

Rätt vad det är, så händer här något nytt, har en del matrial sedan den gångna sommaren som inte letat sig upp än


:wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Lör 19 Apr, 2008 12:48 am

Nu går skammen på torra land, men som de säger i en känd reklam, plötsligt händer det. Märkligt nog när jag är duktigt trött, men väldigt sugen på att köra bil.

Jag tänkte försöka komplettera min tråd, här under projekt, & fylla i den kraftiga lucka som blev mellan 5-13 Juli i fjol.

Fästen till de nya stålomspunna slangarna skulle tillverkas, vilket jag först tänkte försöka göra på något flådigt & onödigt vis. Men i slutändan blev det väldigt enkelt och bra, en gummiklädd slangklämma & självborrande skruv tillsammans med en lämplig distans i aluminium.

Bild


Samtliga fjäderben revs ner, stötdämparna var duktigt slut, att bilen ens hållt sig på rätt spår kan enbart bero på ett i grunden bra uppbyggt chassi från Lotus.

Bild


De nya R-Däcken anländer, samma modell som de mer inkörda intill, A048 i medium. Jag går från 185/55-14 till 195/50-15!

Bild


Fälgarna & däcken inlastade, & på väg mot däckgubben för påkrängning.

Bild


Kan tyckas vara en enkel match att transportera däcken, men tji fick jag när jag fastnade i max drive-in kö :P

Bild


Slutligen satt de på plats.. Vissa svordommar yttrades, innan alla var ett med fälgarna. Dels håller R-däcken en mycket kraftigare stomme, och dels har rallyfälgarna en betydligt kraftigare kant att ta sig över än en normal fälg. Notera även paketet som tagit plats :wink:

Bild


Vilket visar sig vara de nya stötdämparna, Gula justerbara Koni, ett efterlängtat paket. Tyvärr dök inte fjädrarna upp denna gång.

Bild


En av de fyra dämparna in monterad i sitt fjäderbenen, samma öde fick de andra tre gå till mötes.

Bild


Ett fiffigtfinurligt verktyg fick dock tillverkas, lite på måfå, för att kunna dra åt locken till fjäderbenen. Med hjälp av en rörprofil & en nyckel för byte av kapskiva i vinkelslipen löste det sig utmärkt.

Bild


Lite färg piggar upp, jag valde att måla fjäderbenen efter monteringen av dämparna. Dels pga. torktiden & dels för att färgen inte skulle bli skadad under monteringen i skruvstycket. Naturligtvis fick sig benen en ordentligt omgång med den roterande stålborsten först, i brist på bättre alternativ.

Bild


Så skulle de bli dags för en provstart av motorn, men icke sa nicke, startmotorn behagade att jävlas. Blev till att plocka ner den för en översyn.

Bild


Där efter blev det annan fart på rovan, och allt morrade igång i godan ro.

Bild


Men säg den lycka som varar, jag han ringa två kompisar & dela min glädje. Innan jag upptäckte en mystisk pöl under bilen, vilket visade sig vara olja :?

Bild


Det visade sig att jag hade ett pytte hål i oljetråget, stort som ett nålstick. Måste ha uppkommit när tråget blästrades eller liknande. Efter många efterforskningar på hur problemet skulle lösas, föll valet på superstål, en kemisk metall på tub.

Först slipades ytan ren, med en liten grop mot hålet, för extra vidhäftning.

Bild


Sedan var det bara att bre på smeten, otroligt smidigt att använda, nästan lite för bra. Men det visade sig fungera yppeligt.

Bild


I med ny olja, av för många inte ett helt okänt fabrikat.

Bild


Ibland måste man få göra lite mindre viktiga saker också, här ett nytt innerdörrhandtag av principen less is more.

Bild


Även en ny skylthållare monterades, för den nya mindre reg-skylten.

Bild


Vid det här laget är det två dagar kvar till besöket hos SBP var inbokat, för andra gången, & fortfarande inga fjädrar som dykt upp. Käppstopp nere i Ånge, en viss mängd av frustration över postens sätt att hantera mitt paket skapades!

Bild


Nu håller mina ögonlock på att falla ner över knäna, men jag hoppas att det går att tyda mina runor i den mån ni finner önskvärt. Jag fortsätter med upplösningen av förberedelserna innan besiktningen, här näst, dvs. till nästa uppdatering, som ni förhoppningsvis inte ska behöva vänta lika länge på :wink:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar