Phreak: Celica ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Det ser riktigt bra ut!

Jag vill tipsa dig om att snygga till LMM-adaptern, dels så hålet stämmer perfekt överens med LMM-hålet (kanske det gör redan?) samt att fylla ut med något lämpligt material så att det blir en trattform ut mot filtret. Tänk basreflexrör på högtalare etc. Skarpa kanter är av ondo när det gäller flöde då det skapar en massa turbulens! Nästan all luft kommer från sidorna och vill följa väggarna laminärt.

Du är helt klart inne på rätt spår! ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Tack så mycket! Alltid skönt med lite positiv kritik! :)
Räcker 33mm2 kabel till batteriet eller behöver jag en grövre? Batteriet står i bagaget men har inte köpt kabel ännu.. :P

Helgen som kommer tänkte jag spendera i garaget, skruva isär "mellanväxeln"/transaxeln.. vad det nu heter.. :D
Men vilken är original på st165? E50F2 eller E150F? Verkar som att den sistnämnda sitter i min, eller så har Haynes kastat om bilderna i reparationsboken.! :P
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Sådär! Då var allting färdigt! Batteriet i bagaget och nya filtret är på plats..
Lyfte ner bilen från bockarna och startade! Inga problem vid start, all el fungerade.. MEN! Motorn "bluddrar" som bara den! Den får på tok för mycket luft verkar det som!
Först tänkte jag att LMM kanske behövde "ställa in sig" på det nya öppna luftfiltret så jag körde iväg en sväng, då märkte jag även att det är Absolut Noll (0) kraft från turbon! Precis som att den inte alls snurrar.. Körde i ca 1-2 minuter och stannade.. då märkte jag även hur det, nästan spyr ut avgaser från någonstans under skyddet som ligger över turbon.

Att det läker avgaser är då antingen en spricka i grenröret antar jag, men då bilen har stått still så länge så förstår jag inte hur det skulle ha kunnat bli en.
Alternativt att någon av silikonanslutningarna inte sitter tätt..

Men att Turbon inte snurrar? Kan det bero på att det blir turbulens i röret, som Larco nämner?

Skall prova att montera tillbaka originalboxen och testa, men skulle gärna vilja få lite kommentarer kring problemen :)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Om den läcker avgaser innan turbon är det troligen problemet. Ta bort värmesköldarna och kolla där. Troligen har du tappat några av muttrarna som håller grenröret mot toppen eller ännu troligare de som håller turbon mot grenröret. Om så är fallet kommer du behöva köpa nya från toyota då det är fin japangänga på dem. De ska vara självlåsande men det funkar inte någevidare och så kostar några slantar styck så släng dit nordlockbrickor eller andra låsbrickor så du inte tappar dem igen.

Annars kan det mycket väl vara en insugsläcka. Kontrollera alla slangkopplingarna mellan turbo och insuget om du fortfarande inte kommit till rätta med problemet.

Kolla så att EGR-ventilen sitter fastskruvad mot insuget som den ska. Den har också lossnat för mig.

Det jag skrev om tidigare handlar bara om att optimera insugsvägarna. Så länge du inte har en insugsläcka eller ett elfel som ställer till det så kan motorn inte få förmycket luft i förhållande till bränsle (inte med orignalturbon). Elfel brukar tända motorlampan och generera en felkod. Luftmängdsmätaren mäter ju mängden luft som går in i motorn och skickar in lagom mängd bränsle. Det är inte nån gammal förgasarhäck detta ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Jag tittade på bilderna nu och tänkte spontant att du har monterat dumpventilen åt fel håll också om jag inte tänker galet. Kolven i den ska nog vara riktad mot tryckröret.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Tack Larco!
Står i garaget nu och håller på att städa upp i all oreda som befinner sig här just nu, verktyg överallt ;)
Ska ta bort värmeskölden och se efter, hoppas verkligen att det bara är muttrarna som är borta!

Ja jag har också haft mina funderingar kring den där dumpen, jag monterade den åt samma håll som den satt på tidigare insug, men det är ju ingen garanti för att den satt rättmonterad från början :) Ska prova att vända på den och testa!

Tack igen!
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Gt-4 »

Dumpen ska sitta som du har satt den men man kan vända den åt andra hållet för å få fränare ljud! :D Så gör alla saab raggare från min hemby!
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Jag blir inte klok på detta!
Skruvade bort dumpen, rören och filtret för att komma åt att känna på impellern.. Absolut inget fel på den, snurrar på som den ska.. Provade även att starta bilen för att se så den även snurrade av avgaserna, bilen dör ju efter 5 sekunder ungefär förvisso ;) men inget fel på impellern då heller, så avgaser passerar då.

Skruvade fast allting, ingen läcka eller hål på varken slangar eller silikonanslutningar. Åkte iväg en liten runda för att se om det var någon skillnad, men icket det tyvärr.. Vet inte om det är något avgörande men provade att öppna kylar-locket och trycktes det upp lite kylarvätska, om det är ett normalt tryck eller inte vet jag ej?

Jag har faktiskt glömt bort att kika på EGR-ventilen.. hoppas att det är den som jag kanske råkat skruva lös eller något..
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Sådär, då fungerar bilen igen! förutom hastighetsmätaren.. Först trodde jag att det bara var drevet som sitter i växellådan men det visar sig vara vinkelväxeln! En ny sådan kostar en bra bit över 3000kr så är det någon som har en till övers och som vill sälja den så PMa gärna =)


Är alltså denna jag är ute efter..
Bild
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Du hade lagom med läckage i grenröret? :)
låter som det opm att turbon inte snurrade alls.

Härligt att det funkar iaf.

Uppmärksammade just att du inte har någon bild på själva bilen utan bara en massa detaljbilder. Måste ju få se hur den ser ut. Fixa ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar