Phreak: Celica ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Det ska inte vara öppen dump på gamla Gt4orna , då går dom fett och rycker och har sig.. jag har provat.
Inte speciellt nyttigt för motorn heller.

Byter du till en annan insprutning så har den MAP-sensor, då funkar det kanon med öppen dump.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Oh okej, tackar för det :) Då ryker den imorgon och tillbaka med Bosch:en som satt där innan då..

Har förövrigt varit på kabeljakt och kan räkna till 13 olika 1½ - 2 mm² kablar, i varierande längd, som bara "hängde och dinglade" så att säga :lol:
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Mhmm , en del av de där kablarna är troligen till ett gammalt larm. Finns också ganska halvtaskiga kabeldragningar till dimmljusen och fliplysena, ser inte direkt " Toyota" ut.. men tror det är så org på dom.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Jonex skrev:Mhmm , en del av de där kablarna är troligen till ett gammalt larm. Finns också ganska halvtaskiga kabeldragningar till dimmljusen och fliplysena, ser inte direkt " Toyota" ut.. men tror det är så org på dom.
Mycket möjligt :) Tror det har varit mycket olika stereo-kopplingar också till dom där kablarna.. :)

En annan fråga: Jag hade tänkt montera ett öppet lufttfilter, men antingen så är jag väldigt dålig på att söka eller är det bara svårt att hitta delar för det.. Någon som vet något företag som säljer?
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Typ alla...
Men om du är rädd om motorn skulle jag rekommendera ett AEM Dryflow, dom är tvättbara och inte behandlade med olja som dom flesta sportluftfilter är.
Oljan kan bli ett problem då det släpper från filtret och fastnar i LMM istället , ju mer kladd i LMM desto sämre prestanda..

Sök på AEM Dryflow så hittar du olika företag som säljer dom och jämför priser, tänk på frakten också.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Apexi Power-intake lär ju vara det bästa.
Annars är BMC F1 och K&N vettiga också dock inte torra.
Det ställer inte till så mycket problem i våra luftmägdsmätare med klaff med oljade filter sålänge de inte är helt dränkta i det. Det är framför allt luftmassemätare med volframtråd i som brinner av när de får olja på sig.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Jasså, trodde alla LMM hade volframtråd för själva mätningen..
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Larco »

Jonex skrev:Jasså, trodde alla LMM hade volframtråd för själva mätningen..
Kanske har fel men har inte sett någon exponerad tråd i våra LMM. Det är just Luftmassemätare man brukar varna för tillsammans med oljade filter iaf.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Phreak
Inlägg: 63
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 16:00:15
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1988
Ort: Luleå

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Phreak »

Tack så mycket för svar och förslag :)
Men ni får ursäkta en smått korkad norrlänning, är det bara att ta bort den svarta stora plast-luftburken och smälla fast ett sådant här ungefär http://www.creatix.se/Shop/Page/Art/pgA ... p?iId=2257
Är det inte mera bökigt än så? Typ omplacering av LMM motsvarande?
Guide för Open-air Filter skrev:Man får dessutom med ett extra stag som man sätter i ena änden på luftmängdmätaren och den andra någonstans där det sitter fast så att inte luftmassemätaren hänger och flänger.
Är väl mest den där detaljen som jag kliar mig i huvudet över.. :)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Phreak: Celica ST165

Inlägg av Jonex »

Om nu bildservern på klubben funkar igen så kan du ju ta och kolla lite på min tråd : Udda St165 .. där syns det iaf har dom gjort på min.. men där fattas det där staget till Lmm , bara att göra ett själv.
Använd dom översta muttrarna på Lmm för att fästa staget i och sen fästa i någonstans framme vid kylarbalken så blir det bra.
Ska göra precis samma på min men hann inte innan jag rev bilen istället. :lol:
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Skriv svar