Cressida RX80 1989 22R

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Johnny Blade »

Ta i trä,nu har jag börjat kapa igen. ;)
Helt plötsligt fick jag för mig att bakre skärmkanten från Carina II såg lika ut.
Så jag köpte en kant för att testa mina teorier.
Utseendet var ju rätt bra,men lite för liten.
Så ser originalradien ut.Hjulet sitter där som referens.
Bild
Men Carinakanten hamnar bakre plåten närmare hjulet.
Bild
Så får det bli iaf.Nu har jag kapat bort mer rost och passat in för svetsning.
Den inre plåten som fattas kommer att ersättas av en skärmkant från en Saab 99 eller 900(bara för att jag har såna liggande).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Johnny Blade »

Usch vilken rostig bil,dom rostskyddas väl inte jättemycket i Saudiarabien antar jag.
Bakre kofångarbalken har sett sina bättre dagar.
Bild
Jag ska kolla om någon annan balk passar (Celica,Camry eller nåt sånt).
Trösklarna hade klarat sig rätt bra,det var bara i ändarna det var dåligt(både på insidan och utsidan)
Bild
På andra sidan har jag bytt lika mycket.
Skärmkanterna ser ut såhär nu.
Bild
Bild
Reservhjulsbaljan blev lite pusslig,men det får duga.
Bild
Så nu är det väl bara "lite" finlir med spackel kvar då.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Glenn »

Jag fattar inte var du får all energi och tid från :)

Men alltid lika roligt att läsa :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Johnny Blade »

Jag tycker då att energin är som bortblåst,det blir bara nån timme om dagen i garaget.Allt tar sån jäkla tid då.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Johnny Blade »

Istället för att bygga mig en soppapumpsarmatur till tanken så hittade jag en hel tank från en 91'ans Mark II (GX80) i Japan.
2088:- MED frakt,då var det liksom ingen ide att greja själv.Den gamla tanken var dessutom i rätt dåligt skick.
Bild
3 dagar från Tokyo till Avesta var ju rätt ok. 8-)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av boivie »

Oj, köpa delar från Japan kommer jag också förmodligen behöva framöver. Kan du avslöja något bra ställe för att hitta sådana?
X80-Cressidan tycker jag för övrigt är en grymt snygg bil. Den snyggaste i X-serien genom tiderna. Grattis till att ha fått tag på en sån!
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av SHySwe »

Alltid lika imponerande med rostlagning!
Att kunna köpa reservdelar från Japan lät väldigt intressant, du få gärna länka.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Johnny Blade »

eBay. ;)
Det var från denna säljare/firma jag handlade av denna gång.
http://stores.ebay.com/Ukeroo
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Cressida RX80 1989 22R

Inlägg av Hemiyoda »

Inte illa. :-)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar