Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Testade spridarna idag och alla verkade funka som de ska. Kunde bara se små variationer på sprutbilden men alla duschade lika mycket och med hyfsad sprutbild. Inget som stack ut allt förmycket så att det borde orsaka misständningar.
Verkar vara något knas med Kablaget till spjällägesgivaren.
När jag mäter direkt på givaren får jag:
0.46 ohm - 3,36 ohm från stängt till öppet spjäll.
Mäter jag på kontakten till ECUn får jag
0,46 ohm - 1,3 ohm - 1,1 ohm stängt till ca30% till öppet.
Tycker det borde ge samma resistans med o utan kablaget...
Dom nya pågatågen, iallafall när vi fick dom, kan ha ändrats nu, har inte kört dom på 6 år, körde XP embedded på skärmarna i hytterna. Hade aldrig några problem där, däremot var det problem med själva mjukvaran som kördes. Nån smarting hos tillverkaren tyckte att det var vettigt att gå in med ett standbyläge efter en timme som stängde av blandannat värmen, på ett tåg som såldes till ett land där det kan bli -20 på nätterna på vintern. Tåg har toaletter. Med vatten. Genier...
Hursomhelst, första gången jag satte mig i ett och vred om nyckeln och bootskärmen från Windows XP dök upp på skärmarna vart jag lite fundersam..
Börjar bli tokig på dessa misständningar.
Bilen misständer bara när den är varm och går i closed loop, alltså lyssnar på Lambda sensorn. Alltså runt Lambda 1
Jag har provat med flera olika Lambda sonder och just nu sitter bredbandslambdan där vilken borde ge fin signal.
Jag har tagit komptest, leakdown test. Bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock o rotor, tändspole, tändsteg, testat spridarna, kollat bränsletryck, justerat spjällägesgivaren och dragit nya kablar till denna. Bytt vattentempgivaren Mätt LMM, läcktestat tryckrör, ic, insug o allt.
Tyckte att jag hade liknande problem med megasquirtet också men då fick motorn gå aningen fetare. Den ville inte gärna gå snålare än 13,5-14 afr. Är det kammarna som gör det?
Dåligt med ström till tändspolen?
Jag tyckte inte heller att den misstände såhär ibörjan när jag satte i originalsprutet.