Yaris, P1 2003

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Yaris, P1 2003

Inlägg av ikuo_kemo »

Hej, tänkte att det inte skulle vara allt för dumt att skapa en projekt tråd här, nu när jag har en plan vad jag vill.

Har en Yaris P1 facelift är en tillverkad slutet av 2003 har ägt ett år nu rätt exakt.
Har som mål att köra på bana i år, så skapar denna tråd med vad jag gör på den, kommer vara till stor del en tråd som kommer uppdateras långsamt.

Finns ett gäng grejer som behöver göras, har redan gjort lite saker på den.
Har bytt hjullager bak, då det var kasst när jag köpte den, efter jag försökt komma upp i hastighet så snabbt som möjligt så började hela bilen skaka som fan, så knäckte jag avgasröret. så mitten delen fick jag byta.
Snartida saker är att byta lampor och rostlaga lite.

Har aldrig meckat med bilar förut, så dessa grejer är de första saker jag gjort. Utöver att jag fått en ny gud att tillbe (WD-40 vår frälsare) så känns det rätt roligt. Iallafall när man lyckas.

Framtida:
Bur måste in!
Kommer byta fälgar (Skapade en tidigare tråd med detta)
Stötdämpare och fjädrar (så sänker man den lite :D)
Byta till skivbroms bak, och få det godkänt på besiktningen (Nog det absolut svåraste av detta)

Om jag inte är allt för dålig så skall det även finnas bilder här snart.
Även om ni alla sett en röd Yaris.
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av ikuo_kemo »

Var ett tag sedan jag laddade upp bilder någonstans, vad är en rekommenderad tjänst för detta, för jag gissar på att man måste ladda upp en bild och sedan länka?
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av ikuo_kemo »

P1190019.jpg
P1190019.jpg (229.45 KiB) Visad 9514 gånger
P1190020.jpg
P1190020.jpg (333.41 KiB) Visad 9542 gånger
(eller så slutar man vara dum och hittar Bilags-fliken :P )

En helt vanlig Yaris, vintersmuts inkluderat, och diverse lacksläpp.
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av Sebastian »

Kul projekt ofta brukar små lätta bilar gå väldigt bra på bana.
bur är inget alternativ om du vill besikta jag har försökt med min gamla supra från 89.
Min supra är inte heltypad så jag kan regga min med bur men din yaris är garanterat heltypad från fabrik vilket gör att du inte får ändra på något och det går då inte att regga med bur.

har kört endel på bana och mina tips är
köp justerbara coilovers
tabort allt i bilen lätta det så mycket det går, därför behöver du coils för bilen blir väldigt hög när den är lättad och sänkfjädrar hjälper inte mycket då
riktiga racebelägg fram carbotech XP10 eller XP8, bak kan du köra med stoptech sport
hjul inställning om du kan få mer camber fram så är det ett plus. misstänker att det är stel bakaxel på en yaris så blir ju svårt där
finns ibland chims till vissa bilar att montera mellan hjullager och axel för att få camber bak.
däck typ federal rsr (billiga)

ska du ha mer effekt så är nog det billigaste att byta styrsystem och mappa på e85 då kan man backa tändningen och säkert få 15-20 pånis till plus att man kan köra vvti mer aggresivt mitt tips är maxxecu skulle tippa på 20-30 tusen för det, då du behöver större spridare och ny pump i tanken.
annars är det att plocka ner motorn och byta till högkompkolvar och nya kamaxlar men där betydligt dyrare

men börja med bromsbelägg, däck typ federal rsr, coils och lätta bilen och sen kör ett per gånger på bana så märker du vad som inte funkar
racebelägg är absolut viktigast dom kommer rädda dit liv, orginalbelägg kommer smälta på bara några vara
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av ikuo_kemo »

Tack för mycket utförligt och bra svar!

Det där med bur känns som man hittar annorlunda svar varje gång. Hört att halvbur fungerar fint i vilken bil som helst så länge man reggar som 1 passagerarfordon, får ta ett snack med den firman som jag tänkte skulle reg-besikta bilen.

Hade inte tänkt på det med att fjädrar inte gör sa mycket när man lättar, mycket bra info!
Däck jag kollat på var Nankang NS-20, men de där RS-R ser ut att vara roliga däck!

Motortrim får komma i framtiden men strax över 100hk på 800-900kg skulle vara ett roligt mål att nå.
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av Sebastian »

Det jag skrev om bur är vad besiktningsmannen sa till mig när jag försökte göra en vanlig besiktning
så det är inget jag tror eller en kompis sagt utan en besiktningsman men besiktnings snubbarna kan ju vara ganska griniga han kanske hade en dålig dag.
ja bromsar, däck och fjädring sen blir den nog rolig på bana
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av Glenn »

Om man reggar om bilen som ombyggt fordon är det väl inga problem med bur i helbilsgodkönda fordon heller ? ..fast för att göra det krävs ju lite mer ändringar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av Sebastian »

Ja man behöver antingen byta fram och bakvagn med komplett hjulupphängning från en annan bil.
Eller byta minst två av motor, drivlina eller komplett bromssystem
Sebastian
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 09:48:56
Bilmodell: Supra MKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Norrköping

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av Sebastian »

finns en banpreppad yaris från fabrik 212hp skapligt.
https://www.motoringresearch.com/car-re ... view-2018/
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: Yaris, P1 2003

Inlägg av ikuo_kemo »

Ja, riktigt häftig bil.
Tyvärr var den bilen en limited edition. men rykten finns att det skall komma en lite vassare model 2020 som inte skall vara en begränsad utgåva.

Lär inte bli ombyggt fordon i år. Har inte riktigt platsen att byta motor även om det låter som ett roligt projekt.
Skriv svar