Larco: Celica GT-four ST165

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 932
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » ons 09 aug 2017, 19:52:01

Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nu 😊 Det var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

Användarvisningsbild
Fnys
Ledamot
Inlägg: 2526
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Bandhagen
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Fnys » ons 09 aug 2017, 19:59:13

Larco skrev:
ons 09 aug 2017, 19:52:01
Fixade en liten rökläcktestare bestående av en glasburk en däckventil och en slang som man kopplar till valfri vakuumslang. Tänd eld på några wellpapp bitar och pumpa luft igenom den till insuget. Det kom bara pyttelite rök ifrån vevhusventslangen på insugsröret mellan LMM o turbon. Så insuget är tätt nu 😊 Det var verkligen en bra grej att trycktesta och röktesta allt. Gör de om bilen inte går hundra.
Kreativ du är! :)
Träffansvarig, Toyota Club Sweden
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd

Användarvisningsbild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3176
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av cheetah1 » ons 09 aug 2017, 22:07:06

Behöver man mer rök kan man köpa riktiga rökpatroner här: http://www.eldkraft.se/kategori/Rkpatron
BMW F650GS -01 - Min leksak
Skoda Octavia -05 - Min brukis
Toyota Avensis -04 - Mammas brukis
Hobby 650FSe/Fiat Ducato 2,8 idTD -99 - Vår husbil
Tidigare: Honda MT5 -91, Toyota Celica -77, Toyota Camry -88, Volkswagen Vento -99, Toyota Carina -72, Toyota RAV4 -01, Subaru Legacy -11, Subaru Legacy -06, Nissan Micra -98

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3537
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Dale » tor 10 aug 2017, 09:59:37

Annars funkar salpeter och socker bra till rök/bengalisk eld. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 932
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » tor 10 aug 2017, 20:57:42

Coolt 😊 Ja det finns flera varianter på detta men tyckte denna verkade smidig. Nästa gång jag gör det ska jag sätta en påse över luftfiltret eller göra en plugg så blir nog ev. läckor ännu tydligare.

Gjorde en tillfällig kalluftlåda till luftfiltret i papp idag eftersom jag inte är jättesugen på att låta den suga 60grader varm luft. Den gamla passar inte sen jag gjorde om insugsröret. Om jag inte gör ändrar nått snart igen så gör jag den av aluminiumplåt för den blev ganska smidig.

Nu ska man bara få ordning på misständningar som kommer runt 2000varv... får se om det hjälper att mixtra med spjällägesgivaren.

Visste ni att man kan läsa av fuel trim på vf1-e1 i diagnosurtaget. Lite intressant att se faktiskt.
Bilagor
IMG_1620.JPG
IMG_1620.JPG (965.06 KiB) Visad 178 gånger
IMG_1618.JPG
IMG_1618.JPG (739.44 KiB) Visad 180 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 932
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » lör 30 sep 2017, 20:06:57

Lambdasonden verkar vara problemet. Igår när jag kopplade ur den helt o körde utan och därmed tvingade sprutet till open loop så upphörde misständningarna. Äntligen något som påverkar iaf.

Hittills i jakten på misständningarna har jag bytt:
Lambdasond till andra begagnande jag hade liggande. De var uppenbarligen inte bra.
Tändstift
Tändkablar
Fördelarlock
Fördelararm
Tändspole
Tändmodulen
Spridarmotstånd
Justerat TPS
Ohmmätt och voltmätt LMM
Testat Lambdasonden enligt verkstadshandboken
Bytt insugspackning
Kollat alla jordkablar samt mätt upp eventuella spänningsfall på jorden.
Mätt strömmen till bränslepumpen.
Kontrollerat bränsletrycket typ 100ggr då jag var övertygad om att den gick snålt när den misstände.

Tur att man har mycket grejer liggande 😅
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 932
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » lör 30 sep 2017, 21:09:57

Sen har jag fixat en enkel spridartestare 😊
Fast efter jag tog bilden har jag bytt ut trycksprutan till en pump och fixat en regulator också.
Bilagor
IMG_1773.JPG
IMG_1773.JPG (883.13 KiB) Visad 63 gånger
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3725
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Glenn » sön 01 okt 2017, 11:42:45

hightech :)

fast när jag gick min marinutbildning hade vi en spridartestarmaskin där man faktiskt handpumpade upp trycket.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Pontiac Fiero, SAAB 9-5 Aero, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben)

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Användarvisningsbild
Larco
Inlägg: 932
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1989
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Larco » sön 01 okt 2017, 19:29:49

Funkar faktiskt rätt bra. Men sprutan skickade även med lite luft av någon anlednedning så då bytte jag till en pump o regulator.
Det enda är att jag inte kan pulsera spridarna som annat än för hand. Får väl koppla in ett megasquirt till dem sen 🤔

Idag har jag fixat en helt ny skärmadkabel till knacksensorn så nu har jag inte fått nån mer kod 52.

Har också tagit bort originallambdasonden och istället satt dit min LC1 bredbandslambda och låter den simulera en smalbandslambda via ena utgången till originalsprutet.
Det gav mig lite intressant kunskap.
När man inte har en lambda ansluten till sprutet så ligger afr mellan 11.5-13.5 ungefär och i princip inte en ända misständning. Men med lambdan inkopplad och sprutet i closed loop hamnar afr mellan 14-15 och den missar. Mao är det inte lambdan som är boven. Det positiva är att jag ser vad som händer med afr värdena.
Jag ska fortsätta med att kolla spridarna och sen kammarna / ventilerna.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Suzuki Grand Vitara 2,5 V6 '00

Användarvisningsbild
Bempa
Inlägg: 443
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Inlägg av Bempa » mån 02 okt 2017, 08:39:14

Top notch med hemmabyggd utrustning :)

Hur vart det med bultarna till krockbalken?
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster