Sida 23 av 25

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 25 dec 2013, 02:18:20
av Fnys
När jag var och provkörde GT86 sa säljaren på Toyota att han inte fick tala om hur man kopplade ur anti-sladd "helt" då knappen i kupén tydligen inte inaktiverar funktionen fullt ut. Någon som kan bekräfta detta och även tala om HUR man i så fall kopplar ur anti-sladden helt? :roll:

Re: Toyota GT-86 info

Postat: ons 25 dec 2013, 09:58:31
av Ferrari
Man håller inne trc knappen i tre sekunder. Klart

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 27 dec 2013, 02:00:34
av Hornlund
Precis, ska bara vara att hålla inne knappen en stund. Och vad jag förstått ska en symbol på instrumentpanelen indikera att både hängslen & livrem är urkopplade. Spöregnade när jag provkörde, så har inte testat själv, tycker systemet fungerade riktigt bra. Det finns där men tillåter ganska mycket utan att gripa in & förstöra körglädjen!

Ni som äger en GT86, kör ni med systemet i eller urkopplat till vardags?

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 27 dec 2013, 02:19:53
av Glenn
Finns det flera lägen att välja mellan ? när jag provkörde så gjorde jag inga inställningar men jag tyckte att systemet var väldigt tillåtande jämfört med andra bilar med antisladd jag kört där dom helt förstört körkänslan, å andra sidan har inte det varit sportbilar heller.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 27 dec 2013, 09:24:55
av Fnys
Ferrari skrev:Man håller inne trc knappen i tre sekunder. Klart
Om det är att koppla ur anti-sladd helt (som säljaren på Toyota inte ville tala om hur man gjorde), hur kopplar jag då ur det halvt?

Re: Toyota GT-86 info

Postat: fre 27 dec 2013, 11:26:00
av Ferrari
Trycker på trc knappen "kort" då stänger man av trc men har kvar hjälpav antisladd.
Det kan man benämna " halvt". Alltså stäng av allt genom att hålla inne knappen tre sekunder. Och har du tex kört fast trycker du kort på trc och du har stängt av traction controller för att få mera driv.
Sedan har du vsc sport knappen och det är vehicle stability controll trycker du ner den så skall det vara för sportigare körning som tillåter mera sladd men under kontrollerade former.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: lör 28 dec 2013, 17:33:21
av JanneB
Jag kopplar in "sport mode" eller vad det heter ibland när jag vill köra lite äventyrligt. Med originaldäcken är det inte att rekommendera att göra det i regn eller på fuktigt underlag i "vardagstrafik" eftersom den kan ge rejäla kast då om man inte ser upp (om det inte är det man är ute efter förstås).
Överstyrningen är väldigt lättkontrollerad i torrt väglag, man kan utan vidare köra med bredställ genom en rondell utan att det känns speciellt riskabelt.

Helt urkopplad har jag bara kört några gånger på en tom parkeringsplats, inget jag vill köra med i vanlig trafik.

Satte på vinterdäck för ett tag sen och jösses vilken skillnad i grepp. Funderar ibland på hur säkra originaldäcken är med tanke på hur lätt de släpper...

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tis 31 dec 2013, 22:45:52
av Onehp
I motorvägsfart finns ingen förare som kan bättra antisladden och där kör jag alltid med vsc sport (halv avstängd). Tycker den ingriper snabbt när det behövs men tillåter lite småsladd när man vill så att man lär sig bilen en aning.
Efter en hel del tid med att lära bilens beteenden i alla lägen kör jag med allt avstängd på landsväg. Men så snart jag märker att jag inte har full uppmärksamhet så slår jag på vsc sport. Högmod går före fallet och man är inte en bättre förare än varje beslut man tar i stunden. Det gäller att känna både bilens och sina egna gränser.
Jag köpte denna bil för att jag älskar att köra och utveckla min körteknik i alla avseenden... Säkerhet går alltid före.

Gott Nytt År och jag önskar alla många säkra mil.

Re: Toyota GT-86 info

Postat: mån 06 jan 2014, 19:22:38
av Fnys

Re: Toyota GT-86 info

Postat: tis 07 jan 2014, 12:12:35
av cheetah1
På alla mina bilar kör jag med antisladden inkopplad hela tiden, utom då jag faktiskt vill köra inspirerat, eller om jag sitter fast i en snödriva, men då är det främst antispinnet man behöver bli av med. Nu har jag iofs ingen bil för närvarande, men dom två sista hade urkopplingsbar antispinn, ett tryck kopplade ur antispinn, långt tryck (10 s) kopplade ur antisladd. Det sistnämnda stod det inget om i manualen, men så funkade det. :)

När man vardagskör sitter man och är avslappnad och förväntar sig inte att något ska hända, att man måste göra ett ingripande, och det är då som säkerhetsfunktionerna har som störst nytta.