Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

När jag var och provkörde GT86 sa säljaren på Toyota att han inte fick tala om hur man kopplade ur anti-sladd "helt" då knappen i kupén tydligen inte inaktiverar funktionen fullt ut. Någon som kan bekräfta detta och även tala om HUR man i så fall kopplar ur anti-sladden helt? :roll:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Ferrari
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 dec 2013, 10:36:48
Bilmodell: Gt86
Årsmodell: 2013
PostOrt: 46154

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Ferrari »

Man håller inne trc knappen i tre sekunder. Klart
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Precis, ska bara vara att hålla inne knappen en stund. Och vad jag förstått ska en symbol på instrumentpanelen indikera att både hängslen & livrem är urkopplade. Spöregnade när jag provkörde, så har inte testat själv, tycker systemet fungerade riktigt bra. Det finns där men tillåter ganska mycket utan att gripa in & förstöra körglädjen!

Ni som äger en GT86, kör ni med systemet i eller urkopplat till vardags?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Finns det flera lägen att välja mellan ? när jag provkörde så gjorde jag inga inställningar men jag tyckte att systemet var väldigt tillåtande jämfört med andra bilar med antisladd jag kört där dom helt förstört körkänslan, å andra sidan har inte det varit sportbilar heller.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

Ferrari skrev:Man håller inne trc knappen i tre sekunder. Klart
Om det är att koppla ur anti-sladd helt (som säljaren på Toyota inte ville tala om hur man gjorde), hur kopplar jag då ur det halvt?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Ferrari
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 dec 2013, 10:36:48
Bilmodell: Gt86
Årsmodell: 2013
PostOrt: 46154

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Ferrari »

Trycker på trc knappen "kort" då stänger man av trc men har kvar hjälpav antisladd.
Det kan man benämna " halvt". Alltså stäng av allt genom att hålla inne knappen tre sekunder. Och har du tex kört fast trycker du kort på trc och du har stängt av traction controller för att få mera driv.
Sedan har du vsc sport knappen och det är vehicle stability controll trycker du ner den så skall det vara för sportigare körning som tillåter mera sladd men under kontrollerade former.
JanneB
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 12 maj 2013, 12:10:45
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Mölnlycke

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JanneB »

Jag kopplar in "sport mode" eller vad det heter ibland när jag vill köra lite äventyrligt. Med originaldäcken är det inte att rekommendera att göra det i regn eller på fuktigt underlag i "vardagstrafik" eftersom den kan ge rejäla kast då om man inte ser upp (om det inte är det man är ute efter förstås).
Överstyrningen är väldigt lättkontrollerad i torrt väglag, man kan utan vidare köra med bredställ genom en rondell utan att det känns speciellt riskabelt.

Helt urkopplad har jag bara kört några gånger på en tom parkeringsplats, inget jag vill köra med i vanlig trafik.

Satte på vinterdäck för ett tag sen och jösses vilken skillnad i grepp. Funderar ibland på hur säkra originaldäcken är med tanke på hur lätt de släpper...
Onehp
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 18:31:10
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Onehp »

I motorvägsfart finns ingen förare som kan bättra antisladden och där kör jag alltid med vsc sport (halv avstängd). Tycker den ingriper snabbt när det behövs men tillåter lite småsladd när man vill så att man lär sig bilen en aning.
Efter en hel del tid med att lära bilens beteenden i alla lägen kör jag med allt avstängd på landsväg. Men så snart jag märker att jag inte har full uppmärksamhet så slår jag på vsc sport. Högmod går före fallet och man är inte en bättre förare än varje beslut man tar i stunden. Det gäller att känna både bilens och sina egna gränser.
Jag köpte denna bil för att jag älskar att köra och utveckla min körteknik i alla avseenden... Säkerhet går alltid före.

Gott Nytt År och jag önskar alla många säkra mil.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av cheetah1 »

På alla mina bilar kör jag med antisladden inkopplad hela tiden, utom då jag faktiskt vill köra inspirerat, eller om jag sitter fast i en snödriva, men då är det främst antispinnet man behöver bli av med. Nu har jag iofs ingen bil för närvarande, men dom två sista hade urkopplingsbar antispinn, ett tryck kopplade ur antispinn, långt tryck (10 s) kopplade ur antisladd. Det sistnämnda stod det inget om i manualen, men så funkade det. :)

När man vardagskör sitter man och är avslappnad och förväntar sig inte att något ska hända, att man måste göra ett ingripande, och det är då som säkerhetsfunktionerna har som störst nytta.
Skriv svar