Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
woopwoop
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 11 maj 2014, 09:54:36
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2008
PostOrt: Borås

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av woopwoop »

Har hört detta med, att man ska pendla i varv och växlar.
Det är väl bara att använda lite sunt förnuft så ska det nog gå bra!

Vad kör ni för storlek på fälgar då? Har funderingar på 19" men är lite rädd för att det blir lite väl hårt
Walle_71
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 29 aug 2013, 16:27:48
Bilmodell: Corolla 2.0 Hybrid
Årsmodell: 2019
PostOrt: Åkersberga
Land (Country): Sweden

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Walle_71 »

Finns en kul tråd på ett annat forum. Det handlar om gömda funtioner mm. Finns en del kul.
http://www.ft86club.com/forums/showthread.php?t=63261
Bollox
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 30 sep 2014, 13:23:42
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012
PostOrt: Eskilstuna

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Bollox »

En fråga, är du säkr att det skall vara ET48? Jag frågade hos Toyota i Eskilstuna, o de sa ET38 för vinterfälger

Cheers / Alec

CrZyLrD skrev:Sök och du skall finna!

Som jag misstänkte är dimensionen jag fått med till bilen inte koscher men de nämnde också att offset på fälgarna kunde vara felaktig. Tog och bulta av däcken och kollade upp ET på fälgarna och mycket riktigt, de har ET38 (skall vara ET48) De bilar som sålts här uppe har antingen 215/45R17 eller 205/55R16 som dimension på vinterdäcken och det utan problem.

Handlarn som jag köpte bilen av är lyhörd och hjälpsam så till nästa vecka skulle de ha upp en uppsättning fälgar med korrekt offset och däck i en lämpligare dimension :thumbup:

Återkommer så snart jag fått på dessa och kan jämföra.

Köptips till er som funderar på att skaffa en GT86 eller BRZ - kontrollera att handlaren inte klantar till det med fälgar. Rätt fälgar och rätt dimension från början så slipper ni mina bekymmer.
von_ubo
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 11 nov 2014, 09:26:28
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2014
PostOrt: Hovås
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av von_ubo »

Hej på er!

Är ny här på forumet.
Glad förare av en GT86:a uttagen runt midsommar i år.

Läste tråden speciellt ur ett vinterdäcks perspektiv.

Om jag förstått det hela rätt så är det rekommenderat att köra samma dimension på vinterhjul/däck som på originalet?
Jag har originalfälgarna med 215/45 R17 (har jag för mig att det är).

Frågan är nu, dubbat eller inte?
Bor i Göteborgsregionen så det brukar ju inte vara mängder med snö men däremot ofta blixthalka.
Kör en del i Dalsland/Värmland och där kan det ju vara lite mer snö. ;)

Följdfråga är ett alternativ jag funderat på.
Skulle kanske kränga av sommardäcken från originalfälgen och sätta på vinterdäck på denna för att sedan gå upp till 225/40 R18 med en ny fälg för sommartider.

Vad rekommenderar ni? Intressant att höra era erfarenheter både runt vinterdäck och R18 sommar alternativet. :)

Här är ekipaget...
Bild

Ha det gott,
Ubbe
Onehp
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 18:31:10
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Onehp »

von_ubo skrev:...
Om jag förstått det hela rätt så är det rekommenderat att köra samma dimension på vinterhjul/däck som på originalet?
Jag har originalfälgarna med 215/45 R17 (har jag för mig att det är).

Frågan är nu, dubbat eller inte?...
Ubbe
Hej Ubbe. Väcker tråden till liv igen. Får intrycket att inte värst många kör sina bilar på vintern. Har själv valt dubbdäck då jag ganska ofta, ibland ovetande, ibland med flyt, hamnar på underlag med is. Med antisladd avslagen är det ändå mycket lättare att behålla kontrollen ifall man hamnar på is när de går lite i sidled ibland. 205/55R16 är igentligen basuppsättningen i flera marknader, i Sverige får man de lyxigare 17" som standard, men 16" funkar fint som vinterfälg och mer däcksida ger lite mer rullkomfort när underlaget blir ännu mer ojämn vintertid. Jag har en uppsättning 16" dubbade till salu som är ungefär 1-1,5kg lite lättare var än originalfälgen med dubbdäck (beroende på däckval). Själv har jag satsat på en ännu bättre uppsättning med fjäderlätta smidda 16" fälgar för bästa komfort och grepp på guppiga isiga vintervägar, tycker vintersäsongen är minst lika viktig som sommar...
Skriv svar