Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av YarisMek »

http://www.tune86.com/toyota-86-trd-edi ... ts-catalog

Läste på top gear Sverige tidningen om GT86 TRD paket kommer vara tillgänglig i mars hos återförsäljare, hoppas det gäller Sverige med i mars. Grymt, e sugen nue :D Men min bil går så fint än :thumbup:
Användarens profilbild
fantomen
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 01 mar 2013, 11:23:37
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012
PostOrt: Östersund
Ort: Östersund

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av fantomen »

CrZyLrD skrev:Sök och du skall finna!

Så nu har jag haft in bilen hos Toyota där jag bor och samtidigt som de monterade motorvärmare fick de kolla upp vintervägegenskaperna. De var inte imponerade :thumbdown:
Som jag misstänkte är dimensionen jag fått med till bilen inte koscher men de nämnde också att offset på fälgarna kunde vara felaktig. Tog och bulta av däcken och kollade upp ET på fälgarna och mycket riktigt, de har ET38 (skall vara ET48) De bilar som sålts här uppe har antingen 215/45R17 eller 205/55R16 som dimension på vinterdäcken och det utan problem.

Handlarn som jag köpte bilen av är lyhörd och hjälpsam så till nästa vecka skulle de ha upp en uppsättning fälgar med korrekt offset och däck i en lämpligare dimension :thumbup:

Återkommer så snart jag fått på dessa och kan jämföra.

Köptips till er som funderar på att skaffa en GT86 eller BRZ - kontrollera att handlaren inte klantar till det med fälgar. Rätt fälgar och rätt dimension från början så slipper ni mina bekymmer.
Vill tacka CrZyLrD för tipsen! Jag har följt denna tråd med intresse då jag själv gått i köptankar sedan i höstas.
Förra veckan slog jag till :) Bor i Östersund så även jag kommer köra med den på vinterväglag. Efter att ha läst denna tråd så försäkrade jag mig om att få 215/45R17 även på vinterhjulen. Första intrycket är som tidigare nämnts i tråden att man får "provocera" fram sladd så länge man inte stänger av VSC och TRC. Ska på långtur i helgen och då ska det snöa så det bli nog första riktiga testet :)
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

JesperD skrev:Kan väl flika in med ang vinterväglags körning. Jag har själv ett par Hankook W310 (ej dubb) i storleken 205/50R17 som sitter på orginalfälgarna.
Nu bor jag i söder och vi har väl vinterväglag kanske 3-4 veckor totalt på hela året, hehe. Men när det väl är så är det alltid isigt och jävligt slaskigt :(
Men det jag upplever är ju helt klart att den är sladdrig i baken, men det hade jag nästan räknat med.
Utan antispinn och antisladd så hade den nog varit livsfarlig att köra, men med allt på så tycker jag den tar sig fram riktigt stabilt och inga obehagliga kast ( förutom om du ger lite för mycket gas när det är dags att svänga :D ). Helt klart en mycket trevlig vinterbil!

Dock är det en del saker som stört mig nu i kylan. Rutorna fryser fast varje morgon när jag ska köra till jobbet (bilen står ute) och då slutar elhissarna att fungera pga
att det är nåt skydd som slår in för att inte överbelasta elhiss motorn? Rutan går ner 1cm varje gång man öppnar dörren för att gå under listen. Detta slutar fungera och man får återställa elhissarna för att det ska funkar igen (gå iofs snabbt). Även auto up/ner slutar funka.

Sedan så vibrerar det oregelbundet genom hela karossen när motorn är kall, när man står stilla på tomgång.
Det känns ungefär nästan som den misständer lite på tomgången men ingen motorlampa lyser som indikerar nåt fel.
Konstiga är att såfort motorn är helt varm så försvinner alla vibrationer och du känner knappt att motorn är igång ens när man står på tomgång.

Har även också upplevt att det känns som bromsarna kärvar/fastnar fram senast idag.
Växellådan, endast 2an, är riktigt seg att få i när den är kall framförallt när man växlar ner 3/4/5 till 2. 1-> 2 brukar funka bra.
Whoops.... vart ett tag sedan man tog sig hit, kul att det skrivs en del.

Jag har inte haft några utav de bekymren med rutorna som du beskriver. Jag har förvisso normalt sett bilen i varmgarage då den får torka upp ordentligt mellan varven. Brukar dock vara till svärföräldrarna som bor "långtsåinåthelvete" i lappmarkerna och har inte haft problem då heller med att rutorna fryser trots nysnö på varm bil och påfrysning under natten. Ett tips är väl att se över om det finns is vid listen och försöka knacka bort det innan öppning av dörren. Worst case så kör du pressening så slipper du skrapa rutor överhuvudtaget :D . Att som dale skriver smörja med silicon kommer att ge "skit" på rutan om man inte gör det ordentligt men helt klart värt att göra om man vill bespara sig besvär inför framtiden.

Avseende dina "problem" med tomgången så kan jag inte säga att jag känner igen det heller trots kallstarter i -20. Skulle det kunna vara att mjukvaran inte är optimerad? Var viss någon här på forumet som hade haft strul med detta innan vilket fick mig att be försäljaren dubbelkolla att senaste mjukvaran fanns i min kärra. Växellådan kan jag skriva under på att det kan vara trögt med växlarna myggfri väderlek men så snart oljan fått arbetstemp så är de lugna puckar.

Har själv fortfarande problem med gnällande bromsar vilket jag har tid för å kolla upp hos verkstan, är först 25:e. Misstänker att mina problem uppståt i samband med att jag fick köra med fel däck ett tag då antisladdsystemet fick gå på övertid. Återkommer med resultat.
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

Fredrik_andersson skrev:Nope, en solid röd, manuell och utan GPS..
Röd för att jag gillade färgen, manuell för att jag vill spaka själv och inbyggd GPS i bilen fattar jag inte riktigt vitsen med..

Fast det kommer ju bli lite "lull-lull " på den vad det lider. 18" hjul är nog första saken jag kommer fixa till den :)
Grattis till köpet! Förstår dock inte varför du valt bort GPS, tror ändå att Touch & Go hade varit något som en framtida spekulant hade uppskattat.
fantomen skrev:
Vill tacka CrZyLrD för tipsen! Jag har följt denna tråd med intresse då jag själv gått i köptankar sedan i höstas.
Förra veckan slog jag till :) Bor i Östersund så även jag kommer köra med den på vinterväglag. Efter att ha läst denna tråd så försäkrade jag mig om att få 215/45R17 även på vinterhjulen. Första intrycket är som tidigare nämnts i tråden att man får "provocera" fram sladd så länge man inte stänger av VSC och TRC. Ska på långtur i helgen och då ska det snöa så det bli nog första riktiga testet :)
Härligt att höra :D För egen del blir det nog faktiskt att skaffa 17" vintersulor till nästa säsong trots att det blir lite stötigare. Jag tror att det blir stabilare gång då, nu när vi fått lite bar väg så lyckas jag ändå få antisladden att gå in vid hård körning i högre hastighet. Är väl det mjuka gummit som sviktar och "lurar" bilens system. Lägre profil och lite mer bredd torde råd bot ytterligare :) Att jag då får en anledning att satsa på 18" fälgar till sommaren och med gott samvete kan sladda upp befintlig 17" uppsättning är ju inget man blir ledsen av ;)
Fredrik_andersson
Inlägg: 36
Blev medlem: tis 19 maj 2009, 09:46:25
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009
PostOrt: Åmål
Ort: Åmål

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fredrik_andersson »

Tror jag inte, varenda människa har väl navigator i mobilen numera ? Dessutom går den att eftermontera, huvudenheten är densamma och man kan köpa till GPS grejjen separat. Jag tyckte inte 5990:- uppvägde den nyttan jag kommer ha av en inbyggd gps
GT86 -13 (sommarbil)
Avensis -09 (bruksbil)
Carina -78 (rallybilen)

Kolla in min fotosida :) http://www.freddefoto.se
Följ freddefoto på facebook : http://www.facebook.com/pages/Freddefot ... 8018158564
freo
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:49:53
PostOrt: Sundsvall
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av freo »

Nu har även jag provkört GT86 och jag måste säga att den var riktigt skön och rolig!
Var lamelldiff på den jag körde men det kanske är standard nu? Fick intryck av det i broschyren.
Det borde ju vara dödsstraff att inte välja till lamelldiff vid beställning annars. :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4792
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Tror alla har det, iag svensksålda.

Men som sagt, grymt kul bil :) ..undrar när dom går ner till lagom pris ;)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:undrar när dom går ner till lagom pris ;)
Priserna sjunker nog i den takt de blir sönde...inkörda. Fast frågan är vars lagom pris ligger, när jag frågar mig själv, får jag olika svar nästan varje gång :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av CrZyLrD »

freo skrev:Nu har även jag provkört GT86 och jag måste säga att den var riktigt skön och rolig!
Var lamelldiff på den jag körde men det kanske är standard nu? Fick intryck av det i broschyren.
Det borde ju vara dödsstraff att inte välja till lamelldiff vid beställning annars. :D
Diffad = check på alla. Bilen är gjord för att busas med och du skall kunna drifta med den utan att modda. Kan inte annat än rekommendera ett köp då jag ändå tycker att du får mycket bus för de pengarna. Tar man i beaktande ägandet i form av service, försäkring och drivmedel de första 3 åren så blir kalkylen ännu roligare. :D
Hornlund skrev:
Glenn skrev:undrar när dom går ner till lagom pris ;)
Priserna sjunker nog i den takt de blir sönde...inkörda. Fast frågan är vars lagom pris ligger, när jag frågar mig själv, får jag olika svar nästan varje gång :roll:
True shit! Men om man skall vänta tills det blir den budget man tänkt sig så har de kommit något nytt, något roligare som man ändå inte har budget för - status quo så att säga. Ungefär som när man skall välja att byta mobil, det kommer ändå något nytt och bättre runt hörnet.

Inget fel i att drömma, men att ta tag i drömmen och göra det till en verklighet är en annan sak. Är man bara beredd på att ett bilköp alltid innebär en förlust på ett eller annat sätt så finns inget hinder att slå till och framöver göra ett byte till något mer vettigt. Kommersialism i sitt esse. :wtf:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4792
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

lagom pris beror ju även på ens egen ekonomi för tillfället, när jag köpte min ST205 var jag singel och bodde billigt i ett hus som ägdes av mina föräldrar.. inga problem att blåsa 150k på en begagnad bil då..

Idag sitter man där med mammaledig sambo och villa.. inte lika enkelt..


Fast jag tror nog jag kommer att äga en GT86 nån dag, jag blev alldeles för förtjust i den när jag provkörde för att inte skaffa en nån gång :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar