Min nya mr2 turbo!

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Dale »

It's fun kan inte chippa en 3S-GTE motor. Är flera här på forumet som frågat och killen som chippar har sagt att det inte går. Skulle tro att om dom vill höjja laddet är det antingen med brickor eller pysventil. Så har dom lyckats med nått ingen annan lyckats med så är jag förvånad annars om du betalat så har dom nog blåst dig på stålar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Matte
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 17:30:36
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige
Ort: Eskilstuna

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Matte »

HeHe Kul att höra :evil:
Då vet du Anton!
MVH Matte

Mr2 Turbo 1991 #såld#
RC Drift Toyota Trueno
RC Drift Toyota Soarer
Nissan Sunny 88 Slitvargen
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

Matte skrev:Bilen är innlämnad på itsfun för "chippning"
Dom sade sej kunna chippa den... :roll:
Vet inte exakt vad dom gjort... Var inte så innsat vid den tiden.
Det hade tagit en hel dag o fått allt funka sa dom iaf, var ett tag sen jag var där.
Ett mail till dom kan vara nått?
Fick ett ganska oseriöst intryck av dom men bilen gick fantastiskt bra efter det, och har gjort det sen dess,
bilen är körd som en mr2a ska köras och allt har hållt bra, även semester resor har den gått igenom.

Hoppas allt funkar och att du inte får några allvarliga problem anton ;)

MVH Gammla ägaren
Jo tack den verkar allt gå bra Matte :)
Men jag är ju som sagt perfektionist och vill ju få allt å funka felfritt men det kan jag nog bara glömma för att det finns inte en felfri bil på
denna jord :D .
Och jag har hel enkelt lärt mig den svårväxlade lådan nu så det funkar helt okay.
Bilen har även fått sig ett riktigt seriöst larm nu och en stor service så jag känner mig rätt så trygg :) .
Jag tror att jag skulle ha fått leta länge efter en så vacker mr2:a turbo som du besatt matte så visst måste jag vara nöjd ;) .
Användarens profilbild
Matte
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 17:30:36
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige
Ort: Eskilstuna

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Matte »

KACE80 skrev:
Matte skrev:Bilen är innlämnad på itsfun för "chippning"
Dom sade sej kunna chippa den... :roll:
Vet inte exakt vad dom gjort... Var inte så innsat vid den tiden.
Det hade tagit en hel dag o fått allt funka sa dom iaf, var ett tag sen jag var där.
Ett mail till dom kan vara nått?
Fick ett ganska oseriöst intryck av dom men bilen gick fantastiskt bra efter det, och har gjort det sen dess,
bilen är körd som en mr2a ska köras och allt har hållt bra, även semester resor har den gått igenom.

Hoppas allt funkar och att du inte får några allvarliga problem anton ;)

MVH Gammla ägaren
Jo tack den verkar allt gå bra Matte :)
Men jag är ju som sagt perfektionist och vill ju få allt å funka felfritt men det kan jag nog bara glömma för att det finns inte en felfri bil på
denna jord :D .
Och jag har hel enkelt lärt mig den svårväxlade lådan nu så det funkar helt okay.
Bilen har även fått sig ett riktigt seriöst larm nu och en stor service så jag känner mig rätt så trygg :) .
Jag tror att jag skulle ha fått leta länge efter en så vacker mr2:a turbo som du besatt matte så visst måste jag vara nöjd ;) .
Känns skönt att bilen hamnat hos den rätta ägare.
Ställ ner laddtrycket på ventilen så ska du se att den går länge, länge till.

Synd bara att man blir blind och litar på firmor, och tror på vad dom säger :evil:
Man skickar ett mail, o allt låter kanon, "visst det fixar vi"
Det man inte kan själv låter man andra göra så det ska bli bra, men icke då...

JAJA Skitsamma! Lycka till med bilen! :D
MVH Matte

Mr2 Turbo 1991 #såld#
RC Drift Toyota Trueno
RC Drift Toyota Soarer
Nissan Sunny 88 Slitvargen
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av amby »

Hade varit intressant att veta vad itsfun gjorde... Installerade dom pysventieln?
Användarens profilbild
Matte
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 17:30:36
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige
Ort: Eskilstuna

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Matte »

amby skrev:Hade varit intressant att veta vad itsfun gjorde... Installerade dom pysventieln?
Vill inte ens veta... Bra mycket billigare en andra så man borde förstått bättre
MVH Matte

Mr2 Turbo 1991 #såld#
RC Drift Toyota Trueno
RC Drift Toyota Soarer
Nissan Sunny 88 Slitvargen
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

Dale skrev:It's fun kan inte chippa en 3S-GTE motor. Är flera här på forumet som frågat och killen som chippar har sagt att det inte går. Skulle tro att om dom vill höjja laddet är det antingen med brickor eller pysventil. Så har dom lyckats med nått ingen annan lyckats med så är jag förvånad annars om du betalat så har dom nog blåst dig på stålar.
Jo då undrar jag om det är lönt att försöka sänka detta lite för höga laddtryck själv?
Jag är helt ny vad gäller turbobilar och har aldrig ägt någon tidigare så jag är en riktig färsking med
allt vad turbo,wastegate, och laddtryck heter :? ??.
Så är detta komplicerat att bara sänka laddtrycket med 0,3-0,4bar eller bör jag lämna in den hos svensk turboservice eller nåt?
Jag har INTE tummen mitt i handen :lol: .
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av amby »

Försök hitta din wastgate och ta en bild på den.. och kasta upp här så kan vi ju se om vi ser något som inte ska vara där..
random googlad bild
Bild
Här är en bild det är den där lilla runda under pilen som du ska undersöka och se om du hittar något lurt me

Eller om den sitter något på den slangen som pilen pekar på mellan wastegatan och turbon, då har
dom nog installerat en pysventil..Då kan du enkelt ställa in trycket med den..men se upp så du inte ökar det mer istället
för att sänka

Gissar att det kan vara svårt att se på en mr2
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

Var ingen ide att ens ta en bild på grejerna då man knappt kunde se någonting :cry: .
Var alldeles för ont om plats för min smak så det får nog bli att lämna in till våren då :roll: .
Jo jag har upptäckt en konstig grej med min svårväxlade låda, och det är att den går att växla med lättare
då bilen är kall :shock: :? ?
Visst brukar det vara tvärtom?
Alltså det blir trögare att få i växlarna när bilen fått upp arbetstemperatur å växellådsoljan blivit varm??
Varför på detta vis tro?
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av zAmmE »

Tänkte bara tillägga att om det är en org CT26 du har nu så är 1.3 WAY för högt och du kommer garanterat köra sönder något förr eller senare. Ta reda på lite mer info om turbon och toppen om något är gjort. Men sänk laddet innan du vet för din egen skull. Min gamla mr2 körde jag sönder och ladda bara 1.1 på den. Men någon har ju pillat på den då du inte kan ladda 1.3 org eftersom fuelcuten klipper innan org.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Skriv svar