Byta stereo i Corolla -02

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Slaughter83 »

Tjena!

Hade tänkte ersätta originalstereon i min Corolla med en annan modell, men tänkte höra om ni vet om det passar exakt med en Dubbel-DIN stereo eller är original bredare än en sådan? Jag har funderat på den här modellen: http://www.pioneer.se/se/products/25/10 ... index.html Men jag tycker att originalstereon ser bredare ut än vad pioneeren gör. Nån som vet nåt om det? Hittade inget mått på pioneeren på deras egen hemsida.

/J
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Dale »

Slaughter83 skrev:Tjena!

Hade tänkte ersätta originalstereon i min Corolla med en annan modell, men tänkte höra om ni vet om det passar exakt med en Dubbel-DIN stereo eller är original bredare än en sådan? Jag har funderat på den här modellen: http://www.pioneer.se/se/products/25/10 ... index.html Men jag tycker att originalstereon ser bredare ut än vad pioneeren gör. Nån som vet nåt om det? Hittade inget mått på pioneeren på deras egen hemsida.

/J
På sidan så finns det en "flik" som det står "Support" på och där kan man ladda ner manualer och i den svenska manualen på sidan 110 står det.
Mått (B × H × D):
DIN Chassi ....................... 178 mm × 100 mm × 165 mm
Front ........................... 171 mm × 97 mm × 8 mm
Vikt .................................................. 1,7 kg

Hoppas det kan vara till hjälp en bit på väg iaf. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Slaughter83 »

Okej.. Tack, nu har jag ju iaf måtten. Men vet inte riktigt hur Corollans originalstereo ser ut bakom fronten. Tror jag ska åka via Toyota Centret här och höra mig för lite. Där borde de ju veta ett och annat.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Dale »

Slaughter83 skrev:Okej.. Tack, nu har jag ju iaf måtten. Men vet inte riktigt hur Corollans originalstereo ser ut bakom fronten. Tror jag ska åka via Toyota Centret här och höra mig för lite. Där borde de ju veta ett och annat.
Jo dom borde ju veta. Trodde någon annan här på forumet hade bytt huvudenhet med men jag kan ha fel eller så har dom inte hunnit lästa inlägget. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Slaughter83 »

Okej.. Ja, jag såg på en annan tråd så nu vet jag ungefär hur man får bort originalstereon i alla fall. Men jag blev även och fundera på hur man skulle kunna lösa det där med att färddatorn är inbyggd i originalstereon. Kanske någon som har nåt bra förslag på det också?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av SHySwe »

Tillverkarna klämmer in så många fiffigheter i burken att den är svår att vara utan...
Men en variant kanske kan vara att låta den sitta kvar?
Och trycka in en 9tums bärbar dator nånstans istället?
Då får du välja spelare själv, kan lätt uppgradera och fildela vid trafikljusen. ;) C2C-nätverket...
Kommer själv att göra så i höst, för då kan jag ansluta motorstyrningen på samma gång.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Slaughter83 »

Okej, ja det skulle ju vara en idé. Men hur kopplar man in den till stereon så man får ljudet då? Sen hade jag även tänkt om jag skulle satt in någon subwoofer och förstärkare i bagageutrymmet. Finns kanske inte sådana utgångar/ingångar på originalstereon?
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av SHySwe »

Misstänkte att du ville ha andra högtalare åxå.
Koppla datorn direkt till förstärkaren, komplettera med dom burkar du vill ha, låt originalet sitta kvar orört. Lättare att sälja bilen i framtiden då. Väldigt få vill ändå ha just din ljudlösning, vad du än väljer.
Ev standard-gps mm får låta genom orginalhögtalarna, det som ska låta bra genom dom nya.
Med dator kan du bygga 5.1-ljud och göra effektfulla omkörningsljud för att skoja med passagerarna. Eller konstiga klonk från bakvagnen när du lånar ut bilen? Parkerar du nära hemnätverket kan du uppdatera låtlistan automatiskt när du parkerar osv
Äh, jag svamlar, du förstår tanken. Möjligheterna blir fler och mindre inlåsta med en dator.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Slaughter83
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 01 jun 2009, 18:24:08
Bilmodell: Corolla t-sport
Årsmodell: 2002
PostOrt: Mariehamn
Land (Country): Finland

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Slaughter83 »

Jo, det skulle ju vara en lösning att göra så. Men kanske inte den lösning jag hade tänkt mig i första hand. Vet att en kompis har en Dubbel Din dator med 7" skärm i sin Volkswagen som han kör Vagkomm och ett program som heter Ride Runner på. Då får han färddatorn där osv. Men jag vet inte vad Toyota har för motsvarande program om man skulle göra så. Annars började jag fundera på att sätta en helt vanlig Din stereo där facket ovanför askkoppen är nu. Det kanske oxå skulle vara en lösning. Får se lite hur jag gör. Vet någon va det är för kontakter bak på originalstereon?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta stereo i Corolla -02

Inlägg av Dale »

Slaughter83 skrev:Vet någon va det är för kontakter bak på originalstereon?
Kan vara Toyotakontakter men det finns kabeladaptrar till "vanliga" apparater.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar