Tips på takantenn till st185

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Tips på takantenn till st185

Inlägg av JPH »

Min gamla takantenn, något eftermonterat från Renault, är slut. Jag pratade med Uppsala Bilradio och först tyckte de att jag skulle sätta in en glasantenn (alltså en sådan som sitter innanför vindrutan), men min erfarenhet av sådana är ganska dåliga. Jag tror mer på en stålantenn. Då föreslog de en takantenn med antennförstärkare från en Golf, men jag kommer inte ifrån att det sticker lite i ögonen med en stor antenn som nästan står rakt upp på taket. Designen på st185:an inbjuder till något mer slimmat/bakåtlutat och lågt.
Någon som har tips på en snygg takantenn som också fungerar bra?
Bilagor
CIMG0516.JPG
CIMG0516.JPG (92.47 KiB) Visad 10230 gånger
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av Pugho »

Jag har köpt en "hajfena" på jula till min ST182, men jag törs inte montera den för jag är rädd att takluckan tar i på insidan när man öppnar den fullt.. Så jag är också på jakt efter nåt smutt. Eller nån som har skruvat dit exakt en sån och vet att det funkar.. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av JPH »

Pugho skrev:Jag har köpt en "hajfena" på jula till min ST182, men jag törs inte montera den för jag är rädd att takluckan tar i på insidan när man öppnar den fullt.. Så jag är också på jakt efter nåt smutt. Eller nån som har skruvat dit exakt en sån och vet att det funkar.. :)
Även jag har funderat på en hajfena, men vet inget om hur bra signal en sådan ger. Den känns ganska diskret, i jämförelse. Att ha en stålantenn som pekar en 4 dm nästan rakt upp i luften kan ju ge en känsla av att "åka radiobil på Skansen".
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av engan »

Jag använder antennen som sitter inbyggd i bakrutan på min celica. Den kom med både motorantenn och bakruteantenn. Bakrutan är alldeles tillräckligt bra och ger bättre mottagningen än stålantennen som sitter på Opel Astra H original!

Kanske värt att försöka få tag i den rutan eller en hel baklucka? Då slipper man ju hela antennköret!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av Glenn »

VM i trådlyft ? :D

Men jag tänkte bara kommentera den urgamla originalposten.. en glasantenn är INTE en antenn på insidan av rutan, det är en antenn man klistrar på rutan och sen en annan del på isndian och sen har överföring genom rutan.

Antenn i bakrutan på en celica ? var det nån option i japan då eller ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av engan »

Glenn skrev:VM i trådlyft ? :D

Men jag tänkte bara kommentera den urgamla originalposten.. en glasantenn är INTE en antenn på insidan av rutan, det är en antenn man klistrar på rutan och sen en annan del på isndian och sen har överföring genom rutan.

Antenn i bakrutan på en celica ? var det nån option i japan då eller ?
Haha! Ja tänk så det kan gå om man grottar för mycket!

Angående antennen så är jag lite osäker. Jag tror att alla st185 som kom med 10 speaker live stereon och cd spelare hade radion med dubbla antenner. Japanbilarna kan va lite skumma, min hade t.ex. ingen abs men stora stereon, ac och cd fack mellan stolarna.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av JPH »

Glenn skrev:VM i trådlyft ? :D

Men jag tänkte bara kommentera den urgamla originalposten.. en glasantenn är INTE en antenn på insidan av rutan, det är en antenn man klistrar på rutan och sen en annan del på isndian och sen har överföring genom rutan.

Antenn i bakrutan på en celica ? var det nån option i japan då eller ?
Kul överraskning, den här tråden hade jag helt glömt.
Det blev till slut en sportfelxantenn med antennförstärkare som funkar riktigt bra och då blev det också helt ny antennkabel hela vägen till centralenheten.

Vi har en glasantenn på bokbussen jag kör på jobbet. Något avlångt, en dryg decimeter, fastklistrat upptill på insidan av rutan? Hur som helst så funkar den uselt ute på landsbygden när mottagningen inte längre är optimal. Jag trodde det främst beror på att glasrutan den sitter på har elslingor i sig som stör ut signalen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av Glenn »

engan skrev: Angående antennen så är jag lite osäker. Jag tror att alla st185 som kom med 10 speaker live stereon och cd spelare hade radion med dubbla antenner. Japanbilarna kan va lite skumma, min hade t.ex. ingen abs men stora stereon, ac och cd fack mellan stolarna.
Jag har läst att de enda GT4'orna som saknar ABS är dom som såldes som rallybilar, fast då borde den ju inte haft stereo och AC osv.

En CS jag var spekulant på för många år sen saknade också ABS, men dåvarande ägaren trodde den var intagen som rallybil ursprungligen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagLight
Inlägg: 293
Blev medlem: sön 10 okt 2010, 18:40:33
Bilmodell: Celica ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Åkers Styckebruk
Land (Country): Sverige
Ort: Strängnäs

Re: Tips på takantenn till st185

Inlägg av MagLight »

Antenn från en Yaris skulle kunna fungera, om man använder ett kortare spröt...
"There's always a new way to be better. Always aim to be the best, but never belive you are" - Lewis Hamilton

PROJEKTET -> http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =19&t=6667

http://www.gtfours.co.uk/
http://gt4-racing.eu/
http://www.fensport.co.uk/
http://www.streetperformance.se/
Skriv svar