Iphone Rav4 -08

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Hej
Har precis köpt mig min första Toyota och övergett Tyskland måste säga att än så länge så är jag riktigt nöjd. Japanerna är förjäkliga på finurliga saker har jag märkt :)

Men till min fråga, vill integrera min Iphone (köra spotify) till stereon så om det finns något kablage man kan koppla in eller om man ska byta spelare helt och hållet?
Spelaren som sitter är en 6växlad med bluetooth, telefonfunktionen är jag riktigt nöjd över. Förvinner den om man byter spelare eller går den att integrera i en annan spelare?

Väldigt novis när de kommer till Toyota så bra prylar, tips och trix är välkomna :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Vilken modell på stereon har du? Finns några stycken så modellbeteckningen eller en bild vore trevligt.
Har du kopplat ihop iPhonen med stereon för att köra telefonfunktionen eller är det inbyggd telefon i stereon?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Dale skrev:Vilken modell på stereon har du? Finns några stycken så modellbeteckningen eller en bild vore trevligt.
Har du kopplat ihop iPhonen med stereon för att köra telefonfunktionen eller är det inbyggd telefon i stereon?
Ska springa ut och fixa en bild, det är en inbyggd blåtandfunktion
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Bild

Bild

Så är det dom där knapparna på ratten som man styr telefonen/stereon med. Är röststyrning på de hela.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Kan bara hitta info om radion som en handsfree till telefonen så jag tror inte den klarar av A2DP (för att föra över stereoljud). Du har frexten inget uttag för AUX bakom växelspaken?

Det finns iofs iPod interface men det blir ju inge Spotify via den inte utan mer som en alternativ CD-växlare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Nä ingen AUX, tycker de är lite konstigt att det inte är de när de är så pass ny bil ändå. Men en sån där som man kopplar in bakom borde väl fungera till iPhone också? Byta låtar osv på telefonen. Hade ju annars vart ett alternativ.

Har sett att de finns eftermarknads navigation/multimediaspelare som set ut som original men de verkar bara finnas i utlandet så man får importera. Fast då är ju frågan om alla knappar kommer att fungera, som att svara lägga på osv. Sen är det en kanon mic som sitter vid taklampan, verkligen suveränt ljud när man surrar med tant när hon har bilen.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Annars hade man ju kunnat köra med en sån här som jag hittade i tråden under :)
http://www.mytrendyphone.se/shop/aux-ca ... 2705p.html

Fast då kan väl inte byta låtar men en AUX har man då iaf :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Dale »

Lite märkligt att det inte finns något AUX då just den modellen tycks alla ha det när man har Googlat runt. Kanske nått som går att koppla in efteråt. Har du hört med Toyota?

Försökte få en liknande grej (pirat AUX/iPod interface) att funka i Avensisen som har inbyggd CD-växlare men då fick man allt koppla ur CD-växlaren. Iofs ett par år sen så tekniken kanske har kommit frammåt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Dale skrev:Lite märkligt att det inte finns något AUX då just den modellen tycks alla ha det när man har Googlat runt. Kanske nått som går att koppla in efteråt. Har du hört med Toyota?

Försökte få en liknande grej (pirat AUX/iPod interface) att funka i Avensisen som har inbyggd CD-växlare men då fick man allt koppla ur CD-växlaren. Iofs ett par år sen så tekniken kanske har kommit frammåt.
Jaha, ja måste nog gå igenom bilen en gång till kanske sitter någon AUX som jag missat men tycker jag har finkammat allt.

Men de finns ju en switch som du kopplar in mellan cdväxlaren och spelaren, sprang på de idag när jag surfar efter olika lösningar. Ska kolla om jag hittar de igen.
Pederp
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 04 jul 2012, 09:24:46
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2008
PostOrt: Boden

Re: Iphone Rav4 -08

Inlägg av Pederp »

Skriv svar