Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Martini72
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 13:45:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av Martini72 »

Har precis köpt en Avensis 2007 med navigator, generation 01 enligt vad jag har listat ut, och jag undrar om det är värt att uppdatera den med en ny karta? (sitter säkert i kartan som kom med den när den var ny).

Har på tidigare bil haft en fristående TomTom inköpt 2009, och den har jag enkelt (och relativt billigt) kunna hålla uppdaterad, och den har skött sig väldigt bra, men mitt första intryck av den inbyggda i min nya Avensis är att den är rätt antik förutom att skärmen är rätt så stor och tydlig.

Är det någon som har grepp på hur mycket en fräsch uppdaterad kart-dvd kostar, och om det enbart är kartdata, eller om det finns något sätt att uppdatera mjukvaran i själva GPS'en också? Känns lite bortkastat att lägga för mycket pengar på det om man kan köpa en vettig fristående Tomtom/Garmin för under 2000 med fräschaste uppdaterade kartor och smidigare interface...

Jag är villig att betala lite mer för att kunna köra den inbyggda, men om den har problem med hur pass snabbt och bra den navigerar så känns det inte kul att lägga pengar på en ny kart-dvd till den...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av cheetah1 »

Toyota.se hänvisar hit: http://www.toyota-mapupdates.eu/

Vad jag saknar i min Garmin GPS med några år på nacken är filguidning. Har varit i Göteborg ett antal gånger, och GPS eller ej, man kör ALLTID fel för att man hamnar i fel fil. Hurvida din navigation har det eller ej vet jag inte. Funderar själv på att spara ihop till en Kenwood med inbyggd Garminnavigation till min nuvarande bil (ska då även bli parkeringssystem med backkamera och sensorer, larm m.m, som BRL får installera åt mig, så vi får väl se när jag känner mig rik.. :D ).

Det lilla jag har sett av Toyotas GPS:er är att dom ser ganska primitiva ut i interfacet, men jag vet inte hur folk upplever dom när dom använder dom.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av Glenn »

Min garmin som är typ 1-2 år gammal har filguidning.

Man kan även köpa nya navigatorer för under fem hundra spänn, men dom är kanske inte så kul..

Lärde mej f.ö för nån vecka sen att Celica T20 såldes med navikation i panelen de sista åren som option, coolt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av YarisMek »

Garmin gps är kundvänlig så in i... Lätt o smidig sak. Jag själv köpt en nyare Garmin Numi som funkar jätter bra.
Dom gamla GPS/multimedia är rätt krångliga på Toyota, tills man har ställt in allt o lekt med dom lite.
Den nya Touch and Go+ är lika bra som Garmins produkter om inte bättre (för sin multimedia). Rekommenderar dom, för Garmin brukar ha 2 st gratis uppdates.
Martini72
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 13:45:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av Martini72 »

Ok, så intrycket jag får är att det inte är många som bryr sig om att göra något med den inbyggda navigatorn? Förståeligt kanske eftersom skivorna verkar kosta runt tusenlappen, och för det kan man ju t.o.m. köpa en komplett fristående navigator, även om det isåfall är en enklare modell. En tusenlapp till och man har en med kartuppdateringar för hela dess livslängd. Trist att inte kunna använda den inbyggda navigatorn så som den är tänkt, men det är kanske lika bra ändå att överväga att köpa en fristående, som man kan uppdatera själv lagom till en större resa...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av Dale »

Dom fördelarna jag ser en inbyggd GPS (navigator) brukar ha större skärm samt är mindre stöldbegärliga. Sen glömmer man den inte inne i bostaden heller ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Navigator till Avensis 2007 (generation 01), uppdatera?

Inlägg av Glenn »

Det finns ingen piratuppdatering då ? ..om man har rymligt samvete ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar