Koppla slutsteg i Prius -06

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Koppla slutsteg i Prius -06

Inlägg av linusrby »

Handlade en Prius häromdagen med hyfsat JBL-system i, men saknar lite bas.. Jaja, man blir aldrig vuxen.. Hursomhelst, lågnivå går ju att lösa med högnivå/lågnivåomvandlare om man bara lyckas lokalisera högtalarkablarna. Men, vad tycket elsystemet överlag om att man stötvis plockar ut fler ampere än vanligt? Batteriet (12v) sitter ju iaf bra till för anslutning :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Koppla slutsteg i Prius -06

Inlägg av Dale »

Vet inte hur det är på Priusen men på andra Toyotor när jag kopplat in aktiv subbas / slutsteg så har jag haft en hög till lågnivå adapter kopplad på orginalkablaget strax bakom radion där man även funnit en kabel som kopplas till fjärrstarten av aktiv subbasen / slutsteget och ingen av Toyotornas elsystem har då gnällt när man hängt på slutsteg/extraljus/kylbox/allt annat som saknas. ;-)

Iofs har en del aktiva subbasar även högnivå ingångar med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Koppla slutsteg i Prius -06

Inlägg av PierreW »

linusrby skrev:Handlade en Prius häromdagen med hyfsat JBL-system i, men saknar lite bas.. Jaja, man blir aldrig vuxen.. Hursomhelst, lågnivå går ju att lösa med högnivå/lågnivåomvandlare om man bara lyckas lokalisera högtalarkablarna. Men, vad tycket elsystemet överlag om att man stötvis plockar ut fler ampere än vanligt? Batteriet (12v) sitter ju iaf bra till för anslutning :)

De enda du bör tänka på är att 12v batteriet är jäkligt klent på Priusen då den saknar startmotor.
Så att poppa bas utan bilen igång funkar inte så länge ;)
Men att koppla extraljus och annan utrustning är inga problem, sitter en pluspol framme i motorrummet också.
Det är i första hand den du ska koppla på om du behöver använda startkablar nån gång.


Och håll dig ifrån alla kablar med Orange isolering (400v) när du pillar under inredning osv :wtf: ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
linusrby
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 22:45:33
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 0

Re: Koppla slutsteg i Prius -06

Inlägg av linusrby »

Nu har jag lokaliserat originalslutsteget under passagerarstolen. Tänkte att det kunde vara ett bra ställe att sno en lågnivåsignal. Det är ju inte direkt RCA-kontakter på originalkablaget, så jag undrar: någon som har ett kopplingsschema på originalsteget? Det heter 86280-0W240. Känns ju sådär att prova sig fram och därmed kanske ta sönder något. Eller, ska man helt enkelt lokalisera högtalarkablarna där, och peta dit en hög/lågnivåomvandlare?
Hur ligger signalnivån i förhållande till vanliga eftermarknadsprylar?
VomitZ666
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 maj 2013, 20:40:41
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2007

Re: Koppla slutsteg i Prius -06

Inlägg av VomitZ666 »

linusrby skrev:Nu har jag lokaliserat originalslutsteget under passagerarstolen. Tänkte att det kunde vara ett bra ställe att sno en lågnivåsignal. Det är ju inte direkt RCA-kontakter på originalkablaget, så jag undrar: någon som har ett kopplingsschema på originalsteget? Det heter 86280-0W240. Känns ju sådär att prova sig fram och därmed kanske ta sönder något. Eller, ska man helt enkelt lokalisera högtalarkablarna där, och peta dit en hög/lågnivåomvandlare?
Hur ligger signalnivån i förhållande till vanliga eftermarknadsprylar?
Det skall finnas kopplingsschema på nätet, har även sett Youtube-klipp där de byter ut originalsteget. Ska luska lite idagoch se vad jag hittar. :)
Skriv svar