Diskant i Avensis

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
kirlek
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 08:54:07
Årsmodell: 0

Diskant i Avensis

Inlägg av kirlek »

Diskanthögtalaren (den som sitter i dörren vid spegeln) fungerar inte på förarsidan i min Avensis 2004. Det borde sitta ett delningsfilter någonstans, jag misstänker att det är där kabeln lossnat. Är det någon som vet vart delningsfiltret sitter? Hur tar man lös högtalaren?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Diskant i Avensis

Inlägg av PierreW »

kirlek skrev:Diskanthögtalaren (den som sitter i dörren vid spegeln) fungerar inte på förarsidan i min Avensis 2004. Det borde sitta ett delningsfilter någonstans, jag misstänker att det är där kabeln lossnat. Är det någon som vet vart delningsfiltret sitter? Hur tar man lös högtalaren?

De är nog inte ens så avancerat att de finns ett delningsfilter,
har för mig att den lilla diskanten bara är parallellkopplad med den vanliga högtalaren.

Du får ta loss dörrsidan för att komma in till den stora högtalaren, tyvärr sitter högtalaren popnitad fast med plastskydd o grejer runtom.
Så väl där kommer man inte åt så mycket ändå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
kirlek
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 08:54:07
Årsmodell: 0

Re: Diskant i Avensis

Inlägg av kirlek »

De är nog inte ens så avancerat att de finns ett delningsfilter,
har för mig att den lilla diskanten bara är parallellkopplad med den vanliga högtalaren.

Du får ta loss dörrsidan för att komma in till den stora högtalaren, tyvärr sitter högtalaren popnitad fast med plastskydd o grejer runtom.
Så väl där kommer man inte åt så mycket ändå.
Ok. Då kanske bästa strategin är att få lös diskanthögtalaren först för att se om det är något kabelbrott där. Någon hint om hur man får lös den? Bara att bryta eller sitter den med någon skruv?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Diskant i Avensis

Inlägg av PierreW »

Sitter fastclipsad, så bryt du försiktigt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
kirlek
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 08:54:07
Årsmodell: 0

Re: Diskant i Avensis

Inlägg av kirlek »

Bättre sent än aldrig. Har nu beställt en ny(begagnad) diskant och monterat dit. Tyvärr var den också trasig!

Skriver vad jag lärde mig, det kanske kan hjälpa någon annan.

- Det sitter en kondensator monterad på högtalaren i diskanten så det är åtminstone ett filter på signalen.

- Själva högtalaren är samma på vänster och höger sida och går därför att flytta emellan.

- Diskanten ska dras rakt ut. Bände lite försiktigt med en plastmejsel och den lossnade relativt lätt.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Diskant i Avensis

Inlägg av Fnys »

Jättebra med folk som talar om hur dom löser/löst problemet efteråt :thumbup:
Hoppas du hittar en fungerande diskanthögtalare senare.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar